Pagina's

woensdag 16 september 2015

De vraag van vandaag.

Nee, dit is geen spelletje, maar een serieuze vraag.

Ik rijd nu met een kap, als het echt slecht weer is. Blijf ik lekker droog. Behalve bij harde regen, dan spettert het via het deksel onder het vizier door.
Nu heb ik een tijd geleden ergens op een blog gelezen dat iemand materiaal op het deksel heeft geplakt, wat dat opspatten tegen gaat.
Ik kan het nergens vinden en het is natuurlijk zoeken naar een speld in een hooiberg, op al die velomobielblogs.

Wie weet wat ik bedoel?

10 opmerkingen:

  1. Hoi Casper, Wim Schermer heeft daar onderzoek naar gedaan en daarbij bleek dat de "zachte kant" van klittenband het opspringen van het water behoorlijk beperkt.
    Het is echter geen artikel in zijn Webwinkel.
    groet,
    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jawel hoor. Wim verkoopt in zijn webwinkel klittenband.

      Verwijderen
  2. Idd was Wim S die het pluizige deel van het klittenband voor zijn vizier plakte om te voorkomen dat regen druppels kapotspatten op de harde kap en dan als opspattende kleinere druppels door het geopende vizier naar binnen worden geblazen.

    Er is ook een andere manier die de binnenwaaiende druppels vrijwel elimineert : een hap uit de onderzijde van je vizier snijden zodat je wel luchtstroom langs de deflector hebt, maar je vizier altijd gesloten blijft. Ook maak je de deflector van onderen dicht zodat er geen water onderdoor kan. Als je deze dingen doet kan het niet meer inregenen ( vizier is gesloten ) en de weinige druppels die door de hap nog naar binnen komen slaan neer op de buitenkant van de deflector en vloeien af naar buiten. ( kan immers niet meer onder de deflector door stromen )

    Er is maar 1 negatieve eigenschap van bovenbeschrevene : met een dicht vizier in de regen zie je niets meer ! Je moet hem dus openen om zicht te hebben...en dan krijg je weer regen naar binnen...

    Daarom wordt het tijd voor kappen met regenwissers. En waarom dat nog niet algemeen is, heeft te maken met geringe krasvastheid van vizieren. Wat je ook op en neer of heen en weer laat poetsen, het bekrast een vizier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je vraagt je af hoe motorrijders het doen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wordt in de kap van een DF geen motorvizier gebruikt? Dat zou al gelijkaardige resultaten moeten geven. Ik moet zeggen: ik kan me uit al die jaren motorrijden niet herinneren dat regen op het vlak van zicht voor grote problemen zorgde. Nog een verschil: je kunt met je hand aan de buitenkant van je vizier. Een manuele ruitenwisser dus. Bij een VM ligt dat wat moeilijker.

      Verwijderen
    2. Als motorrijder is het veel gemakkelijker.
      Ten eerste transpireer je minder en heb je handschoenen met een wisserblad aan de duim.
      Gaat dus niet op in de velomobiel.
      Met racen wordt het ook anders... Meer transparantie dus met rain-ex en fog-ex op het vizier en geen ruitenwisser aan de duim.

      Verwijderen
    3. Ook ligt de snelheid hoger en met het draaien van je hooft blazen de druppels er af

      Verwijderen
    4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    6. Je ontkomt dus niet aan een (gelaagd) gehard glazen frontruitje. En dat is zwaar, wat ondenkbaar is in een wereld waar velomobielen juist steeds lichter moeten zijn.

      Maar ik wil wel een paar kilo erbij als dat betekend dat ik goed kan zien in de stromende regen en helemaal droog en comfortabel kan rijden. En als ik dat wil, zijn er ongetwijfelt meer rijders. Dus vraag je je af waarom de velomobiel-onderdelen-makers daar niets mee doen en blijven fixeren op een paar kilometertjes per uur meer bij hoge inspanning. ( en idd, dan heb je niets aan regenbescherming want nat wordt je dan toch.....)

      Verwijderen