Pagina's

donderdag 4 juni 2015

Hoe bereid ik me voor op een 3 uurs race?

dat is de vraag, dus. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken, virtueel dan wel uiteraard. Ik ga op CV de 3 uurs rijden. Maar hoe bereid ik me daar nu op voor? Kilometers maak ik wel, dat is niet het probleem. Maar drie uur lang rondjes van 800 meter rijden, dat is nieuw voor me. Wat kan een goede kruissnelheid zijn? Hoeveel eten heb ik tijdens de race nodig? hoeveel drinken?
Waar op de baan kan ik het beste rijden, uitgaande van dat ik wel ergens onderaan in de middenmoot zal zitten?
Ik heb twee CV's bezocht, in Lelystad en vorig jaar Venray. De race beide keren gezien. Soms dacht ik, je moet er toch horendol van worden, alleen maar rondjes? Maar toch trekt het me ergens ook wel aan.

Nou ja, ik zal de komende 2 weken maar wat intervaltrainingen doen, de fiets goed controleren, Nico vragen mijn achterwiel te richten, tent, slaapzak en matjes uit de mottenballen halen en dan zien we wel weer verder.

3 opmerkingen:

  1. Super Casper,
    En ik weet zeker dat jij met je Velomobiel een snellere tijd zult neerzetten dan ik met mijn Challenge Fujin.
    Bocycle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt mij dat je een snelheid/inspanning/hartslag moet zien te vinden die je uren vol kunt houden. Voornamelijk je trage spiervezels gebruikt dus die werkt op vetten en zuurstof.

    Als je veel sneller wilt gebruik je de snelle spiervezels ook maar die "verbruik" je dan op, die herstellen niet meer tijdens de rit en dan kak je in ( omdat je dan nog alleen op die trage spiervezels rijdt ) Dat zie je heel mooi bij die 1 uurs wedstrijd : de meesten knallen weg maar rijden elke ronde langzamer. De eerste 1-3 ronden waren het snelst. Dat is het opgebruiken van snelle spiervezels, om daarna alleen nog maar rond te rijden op langzame spiervezels. Das bij een 3 uurs race minder handig lijkt mij.

    Je kunt die snelle spiervezels wel gebruiken om de trage te ondersteunen maar dat mag dan niet op vol vermogen. Dat is de balans zoeken dat je afvalstoffen van glucoseverbranding nog net kunt afvoeren zonder te verzuren.

    Zonder drinken droog je uit en krijg je krampen. Tijdens flinke inspanning is er weinig bloed in je maag/darmkanaal en spijsverteringsorganen.....omdat het wordt ontrokken om meer voeding en zuurstof naar je spieren te krijgen. Veel eten tijdens die isnpanning kan dan niet zo'n slim idee zijn omdat je maag en darmen met veel minder bloed ook minder goed werken. Misschien is het beter iets te drinken waar een en ander aan nuttige dingen in zit.....en ook niet teveel tegelijk.

    Van alle kanten kun je tegenwoordig op internet wel vinden dat als het je lukt meer op eiwitten/vetten te gaan leven en minder op koolhydraten je meer gaat presteren met trage spiervezels ( lopen immers op vetten en zuurstof ) en minder snel zult inzakken. De glucoseverbrading gebaseerde spieren zijn immers geen lange duurs spieren. Die kun je zelfs in anderhalve minuut verbruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de tips Quezzt. Ik zal me proberen te richten op de negative split, zoals die in de hardloopwereld bekend is: het tweede deel van de race sneller doen dan het eerste deel. Inhouden dus in het begin.

      Verwijderen