Het was niet mijn eerste Cycle Vision, maar wel de eerste waar ik actief aan heb deelgenomen, de 3 uurs race. Daarover straks meer.
De opzet van deze CV was nieuw en uitgebreid. Wat mij betreft een prima keuze, om op die manier een breder publiek naar Ysselstein te krijgen. Het zou wel mooi zijn als het in de richting van de opzet van de Spezialradmesse in Germersheim gaat. De plek is er prima voor, vanuit in ieder geval 3 landen goed te bereizen. De ruimte op de raceway is er ook. Als het slechts op ligfietsen gericht blijft, zal CV in mijn ogen een langzame dood sterven.
De activiteiten, voor zover ik heb kunnen meemaken, waren goed opgezet en aantrekkelijk in hun soort. Ik heb heel veel mensen op fatbikes zien rijden bijvoorbeeld. De polobaan was bijna continu bezet.
Deelnemende bedrijven, niet zijnde ligfietsbedrijven, moesten wat wennen, zeiden ze. Maar een paar die ik sprak wilden wel investeren in de toekomst.
Dan mijn eigen race. Ik vond het lastig vooraf voor te bereiden, in de zin van wat me te wachten zou staan. Kilometers maken doe ik voldoende, mijn ritten heb ik de voorafgaande weken ook wat meer als training ingevuld: duurtraining in rustiger tempo en intervallen. Maar ja, wat betekent het om 3 uur lang rondjes te draaien? Ik heb er wel al een paar keer naar zitten kijken, maar dat zegt weinig.
Uiteindelijk viel het me mee en ik vond het zelfs leuk. Tijdens de vrije momenten heb ik de baan even geproefd; hoe rijdt dat nou, daar was ik benieuwd naar, voor de race zou starten. Je zit veel schuin naar links, dus de schoudersteun heb ik iets naar voren geplaatst, wat hielp.
Ik had me voorgenomen rustig te starten en dat is redelijk gelukt. Ik rijd met een hartslagmeter en ik had voor mezelf bepaalt dat ik niet boven de 140 spm wilde, het eerste uur. Soms ging dat wel, want ik liet me weleens meeslepen.
Na een uur zat ik op 36 gemiddeld, iets wat ik langzaam zag oplopen per ronde. Het tweede uur heb ik rustiger gereden, 35 kruissnelheid.
Het begin van het derde uur heb ik 10 minuten voluit gereden, om te kijken hoe dat ging. Prima, dus, ruim boven de 40, maar niet voor een vol uur. Daarom weer wat ingehouden, om de laatste 20 minuten vol door te gaan.
Zo heb ik uiteindelijk, gemeten op eigen GPS, 36,5 gereden.
Ik denk dat ik met deze ervaring, als ik volgend jaar weer mee doen, een nog betere prestatie kan neerzetten. Voor nu ben ik zeer tevreden. Volgens mijn medeLOLlers heb ik in het laatste deel mijn snelste ronde gereden, zoals is omgeroepen.
Wat leuk is als je mee doet, is de race in de race die je ziet. Na een aantal ronden zet zich een paar groepjes, die bij elkaar blijven en de strijd met andere groepjes voert. Je ziet de snelsten met elkaar wedijveren. Eerst komt de ene telkens als eerste langs, dan weer de andere. Je hoort de DF's, die in grote getale aanwezig waren, goed aankomen.
De kunst is om niet zo hard te gaan dat je aan het einde teveel moet inboeten aan snelheid. Dat zie je wel gebeuren. Rijders die mij eerst met veel hogere snelheid voorbij kwamen, maakten de race niet af, of zakten ver in. Jammer voor hen.
Ook fijn is dat ik een bus kettingolie heb gescoord die mijn Q van het geratel heeft afgeholpen. Al vanaf het begin had ik daar last van en heb ik van alles geprobeerd. Hij kwam vers, weliswaar tweedehands maar in Roemenie opgeknapt als studieobject, van Velomobiel. Dan verwacht ik niet dat er iets aan de ketting mankeert. Zaterdagochtend op de "markt" kwam ik
deze bus olie tegen. Dus voor de race de ketting ermee behandeld. Tijdens de race is er zoveel geluid, dat ik niet kon horen of het beter ging. 's Avonds terug naar de camping, wij sliepen op een rustige camping in de buurt, was ik enorm verbaasd. Ik hoorde de ketting niet meer. Deze is dus al die tijd, 1,5 jaar, niet goed gesmeerd geweest, wat ik er ook op heb gedaan. Dus zondag nog maar zo'n bus gekocht, voor maar 2,5 euro per stuk. Goed spul.
Verder kwam ik deze
mooie schoenen tegen. Ik was er al naar op zoek, niet specifiek naar deze, maar wel naar schoenen met een keiharde zool. Deze hebben dat gelukkig, bovendien voor 50% van de nieuwprijs.
Voor mij kan deze Cycle Vision dus niet meer stuk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten