Pagina's

zaterdag 10 januari 2015

De kortste weg is soms de beste

Gisterenochtend stond ik voor de keuze: fietsen of met de trein. Dat is wel vaker een keuze, die doorgaans in het voordeel van de velomobiel uitvalt. Alleen bij heel slecht weer ga ik met de trein als er dergelijke keuzes zijn. Maar ja, wat is nu eigenlijk slecht fietsweer? Boven windkracht 5 3n bij veel sneeuwval.
De wind stond krachtig tot stormachtig, zoals de weermannen en vrouwen het noemen. Randje 5 tot 6. Ik dacht, doen! Op de bukker naar het station is ook geen pretje, tenslotte.
Vanwege de wind en een beetje regen de helm maar opgezet, met vizier ervoor. Die heb ik net voor Brummen maar afgezet, want de wind kwam telkens onder het vizier, met als gevolg dat de helm rechtop komt. Riem strakker is geen optie, ik wil wel adem halen.

Mijn route werd de kortst mogelijke. Ik ga dan bij Zutphen de IJssel over via de Cortenoeversebrug. Dat was een hele opgave, vooral om niet tegen de vangrail geduwd te worden door de windstoten. Daarna een stukje dijk. Tempo was niet hoog. Tegenwind en af en toe windstoten van opzij. Voorbij Leuvenheim kom ik weer een open stuk. Pas kort voor Dieren wordt het draaglijker omdat er bossen en bebouwing is, die als windvanger werken. Buiten Dieren gaat het ook weer prima, ik rij in de windschaduw van de Veluwezoom. Ik besluit bij Rheden niet linksaf te gaan over de dijken langs de IJssel, maar rechtdoor, door Velp en dan Arnhem in. Meestal rijden er veel scholieren, maar dat valt nu erg mee. Vanuit Velp is het langzaamaan afdalen Arnhem in, maar door de wind valt dat voordeel deze keer tegen. Met een schamele 24,5 gemiddeld stal ik de Q in mijn privé parking.

De terugweg neem ik wel mijn normale langere route van 42 kilometer, 9 meer dan de kortste. In het begin zijwind, maar als ik bij Westervoort de brug over ben wordt het wind mee. Dat rijdt lekker, maar door de windstoten die er nog steeds zijn, durf ik niet voluit te gaan. Toch klimt het gemiddelde naar 32.
Als ik een paar kilometer voor Toldijk de bocht om ga en de wind van links komt, wordt het weer spannender wegens de windstoten en het tempo zakt weer. Ik kom thuis met ruim 30 gemiddeld op de teller.

En dan de banden maar weer. De F lites bevallen nog prima, geen problemen met nat en koud weer. Achterop ligt al een paar weken een Continental Topcontact 2. Goed voor herfst en winter. Voldoende grip, comfort en lekbestendigheid. Echter niet heel snel. Zakt qua druk vrij snel, na een week, van 5 naar 3,5 en dat merkt je goed. Deze band moet echt op 5 om lekker te rijden.
Vandaag valt de Vogelvrije Fietser in de bus en Testkees zegt erin iets over de Conti, maar dan de sportcontact. Met deze band, weliswaar 28 inch, moet hij duidelijk meer vermogen trappen voor hetzelfde resultaat. Zou er veel verschil zijn tussen sport en top, qua contact? De favoriet van Kees is de Vittorio Voyager. Iemand die daar ervaring mee heeft?

12 opmerkingen:

  1. Ik moest ook meteen aan jouw band denken toen ik de opmerking van TestKees las :-)

    Ach ja, dan ga je met CV alleen maar harder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is dat, Wim :-)

    Vandaag ben ik met veel windvlagen op de M5 CHR naar ACE (Winterswijk) en Rose (Bocholt) gereden. Dat ging boven verwachting, zo makkelijk! In het oosten is natuurlijk minder wind dan elders, maar met al die vlagen wist ik de fiets toch goed in het spoor te houden. Lekker hangen tegen de wind in ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wouw Rose Biketown in Bocholt, dan ben je vast met een paar mooie fietsaccessoires huiswaarts gereden.

      Verwijderen
    2. je oppervlak is natuurlijk een stuk kleiner dan een Quest, van de zijkant. dat scheelt veel.

      Verwijderen
  3. Beste Casper,

    Dan heb je vast geen Casco helm (met visier) opgehad, want die komt niet rechtop door de wind onder het vizier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja BoCycle dat zijn tophelmen he? kost een paar centen maar dan heb je ook wat en uiteindelijk niet duur want ze gaan tenminste drie keer zolang mee als andere helmen (vooral de hardshell) en als je ze niet kapot valt.

      Verwijderen
    2. Nou ja, ik doen het riempje niet te strak onder mijn kin, anders klemt dat zo.

      Verwijderen
  4. Hmmm hier is al drie dagen niet te fietsen met de Quest alleen met de bukker zolang je tegenwind of van achter hebt gaat het prima maar met Westenwind van dit formaat gok ik het niet. Vooral de rukwinden op de open stukken (en die zijn er veel op mijn ww. route) zijn fataal

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De Vittoria Voyager Hyper (de mijne heet nog Randonneur Hyper) is al een tijdje mijn favoriete achterband. Nadeel, hij is volgens mij alleen verkrijgbaar als 28 inch (37-622), een 26 inch heb ik nog niet kunnen vinden in ieder geval. De band rolt lekker licht en is erg comfortabel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou nooit afgaan op wat Testkees beweert over banden. Die oen gaat banden testen niet opgeblazen op de juiste bandenspanning maar gaat ze vergelijken met allemaal dezelfde bandenspanning. En dan verbaast zijn dat een smalle raceband minder goed presteert dan een brede. Hij heeft vage testopzetten en als je je er in probeert te verdiepen kom je dit soort rare fouten tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt niet echt goed voor een tester van de Fietsersbond. Doet ie zo amateuristisch met alles? hij wordt wel als kenner opgevoerd.?!

      Verwijderen
    2. Die man kan een Blitz-ventiel nog niet van een Dunlop-ventiel onderscheiden. Hij braakt echt onzin uit.

      Verwijderen