Pagina's

vrijdag 17 mei 2013

Kojak? Durano plus? F-Lite? Big Apple?

"ik ben nog in Almelo, ik wacht nog even tot het wat minder regent en dan ga ik rijden" liet ik het thuisfront weten gisteren. Het kwam er op dat moment met bakken uit, zelfs teveel voor een Q. Maar daar is ie toch voor, antwoordde Arjen een paar maanden geleden op een tweet van me dat ik de Q liet staan, vanwege erg slecht weer. Het leek 10 minuten later een stuk minder te zijn. Dus maar vertrokken, om na 5 minuten het dekje er maar op te doen. Wat een regen! Wel warm in de cocon met dekje! Even later er weer af, dan er weer op. Helm met eigen gemaakt vizier erbij op, om de regen niet in de ogen en op de bril te krijgen.
Dat rijden met een dekje heb ik onlangs in Duitsland geleerd, tijdens de Spezitour. Normaal doe ik dat nooit, de kap die ik had gekocht heb ik ook na een paar ritten alweer verkocht. Maar als het lang en constant regent, is zo'n dekje wel uit te houden. Ik ben altijd weer blij als het eraf kan.

Maar het zou over banden gaan, toch? Klopt. Begin van de week de Durano plus, die ik op de beurs heb gekregen, er maar onder gelegd. Eerder heb ik vermeld dat ik de Kojaks rondom had gelegd. Dat rijdt op zich prima, maar achter heb ik toch liever de Big Apple, wat comfortabeler dan een Kojak op 7 bar. Dan ook maar de Durano's er op, dacht ik, om verschil te proeven. The proof of the pudding is in the eating, for all sake.
Dus, proefondervindelijk verschil proeven tussen types banden. Het is natuurlijk geen harde wetenschappelijke test, zoals Wim S die doet met de rollenbank.
Vorige week ritten met de F-Lites voorop en Big Apple achter. Dat beviel niet, F-Lites vind ik wat zwaar rijden.
Begin deze week en gisteren 2 ritten met de Durano's. Op zich prima banden, maar het voelde toch wat "sloom" en "slakkerig". Ik kreeg de Q niet goed boven de 30 km/u
Gisteravond daarom maar weer de Kojaks voorop gelegd. Heerlijke banden, lekker licht rijdend en sturend. Goeie combi met de BA achterop. Dat is overigens een band waar ik al heel lang mee rijd, zonder lek, weinig slijtage en heerlijk comfortabel op 4 bar. een 20 inch versie, dus past ook op de Magic Bullet ;)
Vandaag waren de omstandigheden qua weer, tijd van rijden, energie etc vergelijkbaar met die van gisteren. Op de Kojaks rijd ik wat sneller, met lagere intensiteit, merkbaar aan een lagere gemiddelde hartslag. Scheelt 3 tot 5 procent in snelheid, maar belangrijker, het voelt beter. Het blijft mijn favoriete voorband. Gaat zeker 10.000 km mee, weinig lekke banden, laag gewicht.

Maar, zoals ik vaker heb geschreven, het is geen wetenschap, puur proefondervindelijk en erg persoonlijk.

En nu maar wachten op beter weer, want het rijd toch het lekkerst als het droog is en rond de 20 graden.

10 opmerkingen:

  1. Aha, ik ben niet meer de enige banden-fetish ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Andere banden veroorzaken ook zulke verschillende rijeigenschappen, en er zijn verschillende groepen velomobielgebruikers.

    Er zijn lange afstandsrijders, woon-werk rijders, mooi weer rijders, all weather rijders, wedstrijdrijders en sportrijders, buitenlandrijders en wat niet nog meer....

    Het is best logisch dat er niet 1 band is die voor alles geschikt is, en dan nog iedereen bevalt.

    Bijvoorbeeld : ik heb de pest aan harde stugge banden. Ik rijd ook in een grote Franse auto...Mijn Quest moet ook rijden als een vliegend tapijt...en dan vallen er heel wat bandjes af...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over je eerste alinea's: ik ben die dag toch maar zonder deksel vertrokken met alleen mijn afgeknipte poncho. Maar op een bepaald moment was dat niet meer afdoende. Alles wat ik aan had kon ik uitwringen. Maar omdat je toch lekker warm blijft in je kuipje was dat helemaal geen probleem.

    groet
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Paul, het klopt wel dat je warm blijft, op kortere ritten. Mijn ervaring is wel dat je na een uur nat rijden toch wel aardig afkoelt. En die afgeknipte poncho? Die lag helaas thuis, want 's morgens was het goed weer en de voorspelling was niet zo slecht.

      Verwijderen
  4. Volgens de Schwalbe website bestaat er geen 406 van de Durano plus, alleen van de standaard Durano. Klopt de site niet?

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De site klopt vast wel, maar de 20" Durano's Plus heeft Casper op de Spezi-beurs gekregen van de Schwalbe-vertegenwoordiger. Het is dus een gloednieuw model.

      Verwijderen
    2. Oke. Dat is goed te weten. Achter fiets ik met de Durano Plus 25-622. Voor fiets ik met de standaard Durano die al aardig op begint te raken (maar verder eigenlijk goed bevalt). Misschien de Plus dus maar eens gaan proberen.

      Verwijderen
  5. Haha, die Big Apple zou ik graag achter willen hebben, maar helaas past hij hoogst waarschijnlijk niet in de wielkast vd Mango. Magic Bullet is een kieskeurig dametje. BA is snel, comfi EN antilek, itt bijv SuperMoto. Helaas heeft Wim hem niet getest. Met een Strada/Quest zou ik kiezen tussen Supreme of BA achter.
    Op 20 inch is Kojak achter bij de benodigde lage druk niet sneller dan een dikke Greenguard, en geeft minder grip, minder antilek, maar is wel iets comfortabeler. Ik heb hem achter vervangen voor de Greenguard en geen moment spijt. Kojak voor heb ik niet overwogen. Na 4x lek in 2500km was ik helemaal klaar met banden plakken en niet iedereen is overtuigd van de goede antilek bij de Kojaks. Dus voorlopig Greenguards rondom. Maar wie weet ga ik over een tijdje weer iets geks doen. Ultremo's rondom of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. BA past wel achtet op de Mango, heb ik ook, nog nooit lek geweest.

    lorenz

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had vroeger ook een BA achterop mijn 20" quest (heb nu 26" quest) maar echt snel vond ik ze niet. Ging wel lang mee. Later HPV 40-406 (niet meer verkrijgbaar), Kojak 35-406 (op 6 bar) en Perfect Moiree 47-406 gereden. F-lite zou nu mijn keuze zijn qua achterband. Op 4 bar loopt deze nog best licht. Nadeel van de 50mm banden is dat ze snel aanlopen in de wielkast. (verschilt wel per fiets). Andere suggestie zou zijn Schwalbe Energizer 47-406.

    BeantwoordenVerwijderen