Pagina's

dinsdag 7 mei 2013

Gaan we weer, over fietsbanden.....

ja hoor, ik ga weer eens een stukkie schrijven over fietsbanden. Ik heb de laatste weken nogal verschillende banden onder de Q gehad. Medio februari bij Velomobiel.nl mooie nieuwe wielen eronder laten leggen. Ik werd daarbij verleid tot het kopen van F-lites, wat ik dan ook gedaan heb. Op de terugweg van Dronten naar Warnsveld meende ik direct te merken dat het beter reed. Lag het aan de wielen, de banden of de combi?
Eind april heb ik ze verwisseld voor Kojaks, omdat ik tijdens de Spezitour niet verrast wilde worden in scherpe bochten met de grote draaicirkel. Dat paar Kojaks had de langste rijtijd eigenlijk al achter de kiezen, want een zestal lekke banden op de heenweg was wat erg veel van het goede. Wat een goede reisvoorbereiding ;)
Op de beurs kreeg ik van Schwalbe een mooi paar Durano plus banden, waarmee ik op de terugweg geen enkel lek heb gehad. Bovendien rijden ze best comfortabel, waarschijnlijk door het laagje extra profiel wat erop zit. Maar...mijn binnenbanden zijn niet van de juiste maat, dus heb ik er zondag de F-lites weer onder gelegd. Die hebben pas een kleine 2000 km gelopen en moeten nog even mee kunnen.
Ik heb al diverse lekke banden met de F-lites gehad, zodanig dat mij eega zich afvroeg waar ik mee bezig was.
Gisteren een rit naar Zwolle, waar ons hoofdkwartier is gevestigd. Als test had ik de banden op 3 bar gezet, eens kijken wat daar het effect van is. Na twee kilometer heb ik ze weer op 4,5 gezet. ik vond ze erg stroperig rijden, ook zwaar in de bochten, maar dat laatste ervaar ik ook als de druk hoger is. Op de terugweg maar weer eens een lekke band, wat me deed besluiten er een setje nieuwe Kojaks op te leggen, die had ik nog liggen. aangekocht via ligfiets.net van iemand die stopte met ligfietsen. Jawel, die mensen zijn er ook. 4 banden voor € 50 was een koopje. Er zit ook een primo comet bij. Heb ik nog niet getest.
Vandaag een normale woonwerkrit naar Almelo. Wat een verschil met de F-lites. Lichter rijden, optrekken en sturen! Met minder moeite dezelfde snelheid, zie ik aan mijn gemiddelde hartslag, maar meer nog, ik merk het aan het rijden. En dat terwijl ik voor de derde dag achter elkaar fiets.
Ik denk dat voorlopig de strijd tussen Durano plus en Kojak zal gaan, maar dan moet ik eerst ergens 28-406 biba's zien te vinden.

Er zitten ook nadelen aan Kojaks, uiteraard. minder comfort, merkbaar bij slecht wegdek, zoals grit, klinkers en hobbels. Maar alles wegend zijn het nu toch mijn favorieten. Ook de Big Apple achter heb ik verruild voor een Kojak en vooral dat laatste is qua comfort wel inleveren. Misschien dat die band er toch weer onder gaat.

De F-lites leg ik er niet meer onder. Ik heb er drie liggen, een ook als achterband getest, die naar een nieuwe eigenaar mogen. Marc heeft zich al gemeld, hij zweert bij F-lites. Voor 2 biba's voor mijn Durano's mag je ze hebben, Marc!

7 opmerkingen:

  1. Nou, zweren doe ik nergens bij hoor ;-) Maar ik neem ze graag over, deal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig om te lezen dat jij, in tegenstelling tot vele anderen, de F-Lites dus helemaal niet snel vindt.
    Zou dit dan toch een neveneffect zijn van het bandentesten? Of een 'Halo-effect'? Of als iedereen het zegt, dan zal het wel waar zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat de verschillen in de dagelijkse klein zijn. Wim Schermer rekende eens voor dat het verschil tussen (als ik me dat goed herinner) Kojaks en Marathon Plus 0,8 km p/u was bij 40 km p/u in een standaard Quest.

    Veel beleving en emoties dus als het om banden gaat ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. kun je de kojaks niet als binnenband van de F-lites gebruiken...of haal ik dan een paar dingen door elkaar ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe hard je gaat is altijd een onderhevig aan meerdere factoren tijdens het rijden. Je kan nooit zeggen die of die band loopt het lichtste. Het is altijd een moment opname.
    Je kan wel de rolweerstand meten. Wim heeft erg zijn best gedaan dat zo secuur als mogelijk te doen. Die waardes staan. Daarmee kan je theoretisch vergelijken.

    Maar dan nog kan dezelfde band de ene dag lichter rollen dan de andere dag. Maar dat is gevoel, meestal niet gemeten. Een uitroltest zegt dan zelfs nog niet alles. Kan echter wel een indicatie geven. Moet je alleen altijd dezelfde plek kiezen en uitrolafstand meten, gemeten vanaf stilstand, zoals Wim oorspronkelijk mee begon. Niet de eindsnelheid. Dat zegt niks.

    F-lites rollen en sturen het beste net boven de 4 bar. Daar onder gaan ze dweilen.
    Veel maakt ook uit wat je velgbreedte is. Breder+dikke band loopt lichter.

    Ik fiets nog steeds rond met GreenGuards. Na mijn rembehandeling en kabelwisseling kom ik nu met gemak rond de 40 km/uur. 35 kruissnelheid hou ik nu zonder hijgen lang vol. Dat was daarvoor nog iets harder werken. Dus meestal werd dat 30-32.
    Niks met banden te maken dus, maar een heel licht aanlopende rem......
    Hopelijk binnenkort voor spoorstangen met links en rechts draad. Scheelt bandenslijtage en weer enkele Watts. Hoef niet sneller, maar wil wel graag met zo min mogelijk rolweerstand.

    Casper, Gewoon lekker de band kiezen die je het best ligt. Iedereen kijkt er weer anders tegenaan. Ik vind betrouwbaarheid op dit moment wel lek- en zorgeloos fietsen. Ook wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zes lekke banden met je Kojaks. Dat is precies ook mijn ervaring met Kojaks. En met je Durano's heb je geen enkele lekke band gehad. Daarom ben ik overgestapt naar Durano's. Maar kennelijk blijf jij bij je Kojakkeuze. Ik ruil de vrijwel nieuwe Kojass die ik heb liggen graag om voor je Durano's Casper. Deal?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Maar Gerrit, jij hebt toch echt niet de Durano's die Casper heeft. Casper heeft banden die nog niet op de markt zijn: de Durano Plus.

    De Durano waar jij mee fietst die heb ik echt heel snel van de XS gehaald. Twee maal lek in 500km klinkt misschien niet eens zo dramatisch, maar dat was wel in de koude periode met sneeuw en ijs. Dan vind ik een lekke band gewoon echt niet leuk. Nu in een heerlijk zonnetje maakt mij dat niet zoveel uit, toch liggen nog steeds de GreenGuards eronder. Waarom? Omdat ze gewoon lekker fietsen en ik mij er zeker bij voel. Met de Durano's zat ik echt met samengeknepen billen vanwege de 'angst' voor een lekke band.

    Op het voorwiel van de Roets ligt echter wel een Durano. Een 451 versie. Wat een geweldige band. Nog niet lek na zo'n kleine 2000km. Wat is dan het verschil met die Durano's die op de XS lagen? Niets.....! Ik denk dat het in dit geval het verschil is tussen een 2-wieler en een 3-wieler.
    Maar zeker weten doe ik het uiteraard ook niet.

    Gewoon lekker fietsen met de band die goed voelt. Prima toch.

    BeantwoordenVerwijderen