Pagina's

donderdag 21 februari 2013

banden, spanning en de pomp

En de relatie tussen deze drie? Met de pomp breng je de band op spanning, inkoppertje jongens en meisjes!
Maar, daar blijft het natuurlijk niet bij. Zoals ik al eerder schreef heb ik mijn mooie, jongbejaarde Quest onlangs vertroeteld met een mooi stel nieuwe onderdanen, merk Ginkgo, afgewerkt met F-lites. Mooi stelletje.
De snelheid waar ik op hoopte zat er echter nog niet in. Dus dacht ik vandaag ook aan een ondertitel voor dit verhaal: weer, wind en snelheid. Relatie? Koud, winderig winterweer zorgt voor een lage gemiddelde snelheid.
Maar nu komt het. Ondanks nieuwe banden vanmiddag op de terugweg toch een lekke band, na een kilometer of 9. Verwisseld en opgepompt. Ook maar even de andere voorband op spanning zetten, je weet maar nooit. Tot mijn niet geringe verbazing zet daar nog maar 3,5 van de oorspronkelijke 4,5 bar in. Dat kan toch niet in een week gebeurd zijn? Al fietsende, in een mooi tempo, kwam een dergelijk voorval van een ander fietser naar boven. de vergelijking? Zoals ik het begrepen heb had die ander ook bij velomobiel.nl zijn banden opgepompt en net als ik bij een wisseling ook een dergelijke teruggang in druk ervaren. Zou vm.nl een kapotte pomp hebben?
Maar goed, niet getreurd verder. Heerlijk de verdere 39 kilometer gereden in uiteindelijk 29.9 gemiddeld, met die eerste 9 "langzame" meegeteld. Daarbij gemiddeld 130 bpm hartslag.
Dat komt meer in de buurt van wat ik verwacht had na de nieuwe wielen.
Ik ben op een lekke band na, helemaal om als het gaat om de F-lites. Rijden soepel, bochten vallen reuze mee en de geluidsoverlast binnen de Q is sterk verminderd. Klinkerwegen en van die ingespoten grindfietspaden gaan een stuk makkelijker dan met de Kojaks.
Nu was ik vanochtend weggereden met de rem erop. Ik bedoel dat ik me had voorgenomen om rustig te rijden. Het was enerzijds flink koud met een straffe noordoostenwind tegen. Anderzijds komt het "seizoen" er weer aan. Dat betekent dat ik van mijn wwv ritten een soort training wil maken. Ik wil 2 x de heenweg als duurtraining doen op +/- 70% vermogen. Dat is rond de 130 bpm hartslag. Dan eenmaal de terugweg hoog tempo, minimaal 140 bpm gemiddeld en eenmaal een intervaltraining.
Met bovenstaande hoop ik mijn basissnelheid te verhogen en mijn uithoudingsvermogen te vergroten.

oh ja, een grapje onderweg van een bukforens, toen mijn Q op zijn kant lag. Hij stopte er zelfs voor om mij deelgenoot te maken van zijn fantastische komische vondst: het is nu een echte ligfiets he?

Je begrijpt dat ik niet meer bijkwam. Ik kon zelfs niet antwoorden wat wel in me opkwam: beter een ligfiets op zijn kant, dan een bukfiets in mijn bilnaad.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Casper,
    Als 130 bpm overeenkomt met 70% van je max, dan is je max bpm 186. Dit is de hartslag van een 34 jarige (Bocycles max hartslag is overigens 190 bpm liggend en 200 bpm zittend/bukkend).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je hebt zelf ook een mooie hartslag, van een 30 jarige?

      Verwijderen
  2. Hoi Casper,

    Ik dacht al dat mijn pomp misschien niet goed was. Ik heb namelijk precies dezelfde ervaring. Ik controleerde al na 2 dagen mijn banden en toen toen zat er maar 6,5 Bar in de Durano. Daar mag 8 Bar in en aangezien Jos nog vroeg of hij de maximale druk erin moest pompen, ga ik er ook van uit dat hij dat gedaan heeft.
    Ik weet natuurlijk ook wel dat als je de pomp op de band drukt dat er dan al iets druk wegvalt, maar 1,5 Bar is dan toch wel een beetje veel.

    Ik heb eigenlijk geen idee of er veel verschil zit in die drukmeters. Een fietsenmaker in Zutphen vond namelijk ook al dat ik veel druk had in de banden van mijn Roets. Terwijl ik altijd precies het maximum erin druk.

    Heeft iemand anders hier verstand van?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De F-lites vragen wel om hun eigen binnenband. De grote diameter rekt een 'normale' biba enorm op tot zijn grens. Poreus worden of spontaan scheuren tot gevolg. Een zandkorreltje tussen biba en buba is voldoende voor een lek. Ook moet velglinten nauwkeurig recht worden gelegd. Liever geen harde kunststof velglinten, die zijn te hard en scherp aan de rand. Ik weet even niet zeker van de Schwalbe biba, SV7c moet je hebben geloof ik.

    Wat betreft de pomp. Durano's hebben maar heel weinig lucht onder hele hoge druk. Idd 1-1,5 bar terugval bij aanraken v/h ventiel kan zo maar. Temperatuurverschil geeft ook drukverschil. (Binnen warm oppompen en buiten koud meten) Er zullen ook wel niet al te dikke binnenbanden in zitten. Als je dunnen snelle lichte bandjes hebt, ga je dat niet teniet doen door vette biba's er in te leggen. Dunne biba zijn ook makkelijk poreus op die druk.

    BeantwoordenVerwijderen