Pagina's

vrijdag 8 februari 2013

alweer winterweer

Ja, dat was het vandaag. Buienradar en weeronline gaven een rustige winterdag aan, gisteravond. Niet dat ik niet was gaan fietsen als het anders was, maar toch. Afgelopen dinsdag heb ik hem wel thuis gelaten. Op het moment van wegrijden donderde en bliksemde het alsof het feest was boven. Bovendien goot het er flink bij.

Vandaag was het gelukkig anders, rustiger. Rond 0 graden toen ik de thermometer in Lochem voorbij reed. Lekker gereden en 27 gemiddeld gedraaid, zoals te verwachten met deze temperaturen.

de terugweg was wat anders. Overdag af en toe een lichte sneeuwbui, dus nietsvermoedend vertrokken om 16.15 uur. Snelheid liep op tot boven de dertig, dat viel me weer mee, kostte weinig moeite. Net na Deldenerbroek werd het al anders. Het begon licht te sneeuwen, maar alras werd de bui heviger. Tot aan Lochem bleef het flink doorsneeuwen en bleef het liggen ook. Gevolg: slechter zicht en zwaarder trappen.
De Ekoi helm voldoet prima, maar het vizier is niet sneeuwvrij te houden, dus vegen met de hand. uiteindelijk beslaat ie van binnen ook.
Na bijna 2 uur en gemiddeld 25 per uur kom ik thuis. Lekker warm douchen en bijkomen.

Maandagavond heb ik mijn rechterwiel gedemonteerd om schoon te maken. De rem liep vaak vast en jankte ook veel. Vandaag bleek dat dit niet veel heeft geholpen. Dit weekend nog maar eens over doen, dus. Volgende week nieuwe wielen en remmen en dan is het echt over.

Overigens: de lekke band van zondag was een.....F-lite.

17 opmerkingen:

  1. Dag Casper,
    Wat een prachtige foto. Het illustreert schitterend waarom rijden met een kap zo'n geweldig genoegen is.
    Mag ik je foto gebruiken om mijn kappen aan te prijzen?
    Alvast dank.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Wim,

      Je mag mijn foto gebruiken, geen punt, met bronvermelding en link naar dit stukje!
      Waarom? Ach, de lezer moet zelf maar oordelen of een kap prettig is. Mijn vizier werd vol gesneeuwd, dat gebeurt met een kap ook. Mijn voordeel is dat ik het zo weer schoon veeg. Met een kap is dat weer lastig. En die temperatuur? Ik rijd elke dag horden schoolkinderen tegemoet, die ook onbeschermd fietsen. Allemaal Achterhoekse bikkels.

      Verwijderen
  2. @Wim: Dat lijkt mij echt een stukje anti-reclame, want "iedereen" weet toch dat Casper juist de kap heeft verkocht om zo te kunnen fietsen zoals hij nu op de foto staat. #echtebikkelsrijdencabrioofopeenroets

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wim,
    Dat weet ik natuurlijk. Maar de categorie fietsers die deze verschrikkingen er voor over heeft is maar heel klein. De meesten zitten graag onder een kap zonder helm, zonder bril, zonder pijnlijke rode ogen, zonder sjaal, met een shirt met korte mouwen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met mijn Ekoi heb ik geen last van pijnlijke ogen, in tegendeel.

      Verwijderen
    2. Ik zie toch ook regelmatig op een foto/filmpje iemand onder zo'n kap zitten met een muts of helm op. Met dat vizier open zal het toch niet echt warm zijn. Op een filmpje zag ik een tijdje geleden dat het vizier volledig beslagen was, dan zie je toch niet echt veel meer :)

      Verwijderen
    3. Er zijn, vrij zelden, omstandigheden dat het vizier beslaat. Als je spiegels druipen van van het mistwater, zal ook het vizier beslaan. Dat moet dan een paar cm open. Achter het vizier zit een deflector die de wind uit je gezicht houdt.
      Al met al zeer veel comfortabeler dan met je snuit in de kou en de regen zitten.
      Met een helm zul je niet veel mensen onder een kap zien. Past niet en is ook niet nodig.
      De meeste mensen met een kap die gecrasht zijn, tot zelfs meerdere keren over de kop, zeggen dat ze door de kap gespaard zijn voor - ernstiger - letsel.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
    4. Afgelopen zondag en tijdens een aantal andere #LOL-tochten heb ik toch echt iemand met een helm op onder een kap zien zitten :)

      Misschien is het soms comfortabel, maar ik zou zeker het extra lawaai niet op prijs stellen. Ik las laatst dat een hagelbui echt voor een oorverdovende herrie zorgt. Ik reed waarschijnlijk in diezelfde hagelbui en had met een waterdicht petje op mijn hoofd en een Buff voor mijn gezicht echt helemaal nergens last van.

      Ik lees ook dat mensen het erg warm hebben onder zo'n kap. Dan vind ik het toch wel erg lekker om nog enige afkoeling te hebben van de wind in mijn gezicht.
      Met een goede pet op het hoofd, een Buff om de nek en een Buff voor de neus/mond, als het heel erg koud is, red ik mij prima.

      Of een kap echt letsel kan voorkomen zou ik niet zo hard durven te stellen. Ik denk dat er ook situaties denkbaar zijn dat een kap niet echt een voordeel is. Bijvoorbeeld als je te water raakt.

      Verwijderen
    5. Ymte Sybrandi reed in april 2011 met mijn kap een ritje van 240 km. Hij schreef mij:

      Dag Wim,
      "Ik heb gisteravond een flinke rit gemaakt met je kap in afwisselend terrein, veluwe, betuwe, met zon en 24 graden begonnen, in de nacht bij donker terug. Ik was heel aangenaam verrast, stil, snel, prima ventilatie en ook heel goed zicht. Je wenst je alleen nog een tweede achteruitkijkspiegel. Alhoewel open rijden ook zijn charme heeft zie ik mij hem wel vaker gebruiken, nu ook nog eens testen met slecht weer (regen).
      Ymte.


      Verwijderen
    6. Dat was in 2011......rijdt hij nu in 2013 ook nog met een kap........?!

      Uitgezonderd wedstrijden uiteraard ;)

      Verwijderen
    7. Ik kan beamen dat, alhoewel het ik principe prettiger vind om open te rijden, er sommige weersomstandigheden zijn waarin ik de (Sinner-)kap prefereer, namelijk felle regenbuien, langdurige regen, en snijdend koude wind.

      Verwijderen
  4. @Casper: je bent een bikkel!

    In de 13 maandelijkse LOL-tochten met de Quest was dit mijn eerste lekke band, F-Lite inderdaad. Één andere LOL-tocht reed ik met de RaptoBike, toevallig toen ook lek (Durano, achter).

    Ik verwacht de komende tochten nog wel vaker lek te rijden omdat de F-Lite nu eenmaal niet zo lekbestendig is. Dit ongemak neem ik voor lief, omdat ik dit jaar zo comfortabel (d.w.z. zowel plezierig als snel) mogelijk wil rijden met mijn Quest. Achter ligt er nu een Kojak op, dat moet dan wellicht de Super Moto gaan worden om dit doel verder te bereiken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, die F-lite, ik heb er 1 lek mee gehad. Met de Kojaks wat meer en die heb ik er nu ook onder. Snel verwisseld bij lekkage. Met de M+ heb ik tweemaal een lek gehad, niet fijn, want verwisselen is een crime met die dingen.

      Verwijderen
  5. Als ik de foto zo zie Casper krijg ik bijna een slecht geweten dat ik je kap heb gekocht en jij nu zo moet afzien ;-)
    Maar goed, het was je eigen keuze.
    Volgend weekend mag de kap eindelijk weer naar buiten en deze keer op een gele Quest (626), ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eindelijk! Benieuwd naar je ervaringen. Haal je hem de 16e op? Dan ben ik toevallig ook in Dronten.

      Verwijderen
  6. Ach, wat ik bedoelde te zeggen is dat een vizier van een helm net zo slecht tegen sneeuw kan als die van een kap. Of zit er ruitverwarming in de Schermerkap ;)
    ieder zijn meug. ik krijg het benauwd met een kap, dus rij ik zoals op de foto. Ach, verschrikkingen, het valt allemaal wel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Da's ook toevallig dat jij de 16e in Dronten bent. Hadden we achteraf gezien de 'overdracht' van de kap veel eenvoudiger bij VM kunnen doen ;-)
    Ik denk dat ik ergens tussen 9-10 uur daar op de stoep sta. Ik weet niet hoe lang het testrijden/afleveren duurt maar wat ik op diverse blogs lees kan het wel eventjes duren voordat alles goed is afgesteld.

    BeantwoordenVerwijderen