Pagina's

dinsdag 29 januari 2013

jankende remmen

Onderweg schrijf ik in gedachten vaak al mijn blogpost van de dag. vandaag wilde ik deze eerst piepende remmen noemen. naarmate ik meer remde ging het piepen bij hard remmen over in janken. Niet zo'n fijn geluid. het lijkt erop alsof op een moment dat het echt nodig is, de remmen gaan weigeren. dat moeten we niet hebben. Het is vast fijn als er veel over je geschreven wordt, maar niet als de reden , zoals de Engelsen zeggen "watching the grass grow" Oftewel, als ik niet meer kon remmen op een cruciaal punt en onder een vrachtauto kom o.i.d.

Een andere titel had kunnen zijn: hekel aan pekel, part two. Vorig jaar heb ik daar al over geschreven, omdat pekel iets is wat fietsers met open ketting niet fijn vinden. Die van een velomobiel is mooi ingepakt, dus daar geen last van. Maar wat is het effect van pekel op je remmen. Kunnen schijfremmen ertegen, of gaat het er langzaam toch in zitten met alle gevolgen van dien.

Nu was ik al van plan eens naar Dronten af te reizen, om e.e.a. na te laten kijken. Misschien moet ik dat maar eerder plannen.
Mijn wielen zitten er al  ruim 50.000 kilometer op. Lagers slijten ook, nieuwe wielen staan mooi en die van WXS zijn wel erg mooi.

Maar goed tot die tijd andere oplossingen, oftewel, schoonmaken en kijken wat er aan de hand is. Ach, er zijn ergere dingen dan wat klussen aan je velomobiel.

9 opmerkingen:

  1. Dag Casper

    \Ga er vanuit dat je trommel remmen hebt? In principe zou daar geen pekel bij moeten kunnen. Toch maar controleren stel je voor dat de kunststof afdichting eraf ligt

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Caspar,

    In de loop van de tijd ontstaat er door slijtage wat speling in het hevel-asje, en die speling staat trillingen toe. De bron van het gepiep/gejank. Zolang het asje nog soepel draait valt het nog wel mee met de kans op weigeren trouwens. Als er al iets gebeurt, dan is het "happen". Dat betekent dan dat de remmen vastslaan tot je stilstaat, en dan hoor je "plok" en schieten de remmen weer vrij. Dit is erg hinderlijk, omdat een beetje afremmen niet meer kan: het is een soort "alles of niks"-remmen.
    In ewlk egval: de oplossing is het vervangen van de ankerplaten. Dat is dus de set die de basisplaat, hevel en -asje, en de remschoenen bevat. De operatie is niet zo erg kostbaar, kun je eventueel zelf ook wel uitvoeren, en is de oplossing voor de problemen. Preventief leg ik de ingang van het hevelasje dik in het kogellagervet, zodat er een kraag vet staat. Waar vet zit kan geen water of pekel komen denk ik dan maar. Maar als de remmen een keer goed heet aanlopen zal dat vet wel wegdruipen vrees ik.
    Ik ga er even van uit dat de remkabels nog goed zijn. Ook die kunnen problemen geven: de oude Jagwire buitenkabels van mijn neo-klassieker "Quesjer" waren beschadigd, en de metalen draden waren dermate verroest dat de binnenkabel werd afgeklemd. Dan is vervangen van de kabels ook geboden. Ook al geen bedrag waar je van achterover slaat.
    Succes met het repareren.

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Quesjer komt duidelijk uit de Allewedertijd.;-)
    Nee, echt goede adviezen. Remhevel met dik vet preventief invetten om binnendringen van vuil tegen te gaan doe ik ook nog steeds. Maar duidelijk een Alleweder euvel, hoewel?...jij hebt een 3x20 inch Quest, Bij VM.nl zelf doen ze dat tegenwoordig niet meer. Zeer dunnen olie gebruiken ze. (Geen WD-40!!!)

    Dat piepen van de remmen vind je nu in bijna elke blog terug om deze tijd van het jaar.
    Als de winter vordert en kwistig met pekel is gestrooid word onverbiddelijk onderscheid gemaakt tussen de fietsers en fiets vertroetelaars ;-P
    Onderhoud aan de remmen is noodzakelijk kwaad en dat doe ik meestal VOOR de winter begint. Niet tot de rem om onderhoud schreeuwt.....

    Ik meen me te herinneren dat je in je vorige blog aangaf dat je aan het smeren was geweest.
    Mogelijk dat dit iets te kwistig is gebeurd of met een al te penetrerend middel?
    Olie op de remschoenen zorgt voor (blijvend) sterk verminderende remkracht.
    Teflon oid zorgt voor een door merg en been gaan gegil maar uiteindelijk remt hij wel. Heel erg zelfs!
    Verbrande remschoenen (veelvuldig of slepend remmen met afdalingen) gaan ook piepen en remmen voor geen meter meer. Ze 'verglazen'.
    Natuurlijk kunnen de remschoenen ook simpelweg versleten zijn. Bij 50K mag dat wel, afhankelijk van je remgedrag. Je remt dan met metaal op metaal.
    Waar Quesjer op doelt volgens mij, is onrondheid van je remmen (trommels kunnen dit ook zijn)
    Bij VM.nl kunnen ze dit afdraaien met een simpel apparaat. Of gewoon idd de remankerplaat in zijn geheel vervangen.
    Ook door spaakbreuk of zeer hoge (>600 graden) temperatuur (afdalingen remmen) kan de trommel onrond of vervormd worden.

    Nou, heel veel mogelijkheden. Niet verhelderend en enigsinds verontrustend allemaal. Sorry.
    Ik denk dat je wat te kwistig met een smeermiddel hebt gespoten.
    Succes!

    PS
    Mocht je in de verleiding gebracht worden bij VM.nl voor een set nieuwe wielen met grotere remtrommel...ik zeg doen! 50000 km met die wielen raken meer dingen moe en versleten. (spaken, spaakgaten) Ik heb veel te lang doorgereden mijn oude wielen, na vervanging was mijn fiets totaal anders geworden (beter dus) je went langzaam aan versleten wielen. En die grote trommels? Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heren, bedankt voor de tips. Ik ga eerst een bij VM een prijsopgave opvragen. Is die mij te hoog, dan wordt het noodzakelijk onderhoud plegen.
    Theo, ik ging ervan uit dat trommelremmen nauwelijks onderhoud vergen, misvatting dus?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nauwelijks onderhoud is nog niet geen onderhoud. 1 a 2x per jaar moet er even wat simpel onderhoud aan gedaan worden.
      In tegenstelling tot schijfremmen, die blijf je schoonmaken en bijstellen cq blokjes vervangen.

      Verwijderen
  5. Grappig, mij is door de mannen van VM.nl verzekerd dat de 70mm in het vlakke Nederland net zo goed remmen als de 90mm. De 90mm zijn wel ongeveer een kilo zwaarder. Met de 70mm kun je namelijk ook je fiets met slippende banden tot stilstand brengen. Nog meer remvermogen heeft dan eigenlijk geen nut. De 90mm zijn uiteraard wel nuttig in de bergen. Ze worden minder snel heet en ze koelen sneller af, daardoor blijven ze beter remmen.
    Ik meen ook ergens gehoord te hebben dat er in de serie van de 90mm meer remtrommels zijn "aangetroffen" die "onrond" waren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat wel een groot verschil lijkt te zijn is dat de 90mm remmen minder gevoelig lijken te zijn voor 'winterkuren': minder snel happen, en een net iets ruimer bemeten heveltje waardoor ook daar minder gevoelig voor storingen.

      En de aangekondigde hydraulische trommelremmen passen alleen in een 90mm trommel (maar zijn nog volop in ontwikkeling, er was een presentatie van een vroege studie op het velomobiel-seminar).

      Verwijderen
  6. Precies, bij gebruik in Nederland kom je zelden of nooit aan de grenzen van een 90 mm rem.
    Daarvoor gebruik je ze niet intensief genoeg voor......juist omdat ze zoveel remkracht hebben en langer uithouden qua koeling.

    Uiteraard zijn de 70 mm ook ruimschoots voldoende gebleken. Dat hebben ze wel bewezen met veel meer 10 miljoen kilometer. De 90 mm zijn pas 2 jaar toegepast van de 20-25 jaar dat velomobielen in Nederland rondrijden (de 500 Alleweders dus ook) Volgens mij zijn er ook nu nog velomobielen die nieuw met 70mm worden geleverd. Daar is helemaal niks mis mee en zeker onder Nederlandse omstandigheden prima op hun taak berekend.
    Trouwens als je banden slippen zijn je remmen waardeloos. Ze moeten tot aan de grens van blokkeren vertragen, niet blokkeren. Gevaarlijk bovendien, je wilt geen doorgesleten klapband door een blokkerende rem bij 50 km/uur in een afdaling bij een bocht.......

    Toch is het niet verkeerd toch voor de 90 mm te kiezen. Die paar % meer remoppervlak, remt net iets betrouwbaarder en koelt net wat beter. Ook in Nederland lukt het mij de lagerrubbers te laten smelten in de 90 mm trommels van de hitte. (Afdaling met volle aanhanger ergens bij Enschede en stoplicht op rood onder aan de helling) Dan was ik al ergens bij 4-500 graden trommeltemperatuur aangeland om rubber te doen smelten. Ik was blij dat ik 90 mm had en geen 70 mm. Dan had ik midden op de drukke kruising gestaan....
    Tijdens de afdalingen van de Apeldoornse bult heb ik ook geregeld stevig moeten remmen voor onverwachte bewegingen van fietsers tijdens het inhalen. Dat gaat met 'slechts' 40 km/uur. Maar wel vanaf 80 km/uur in een paar sekonden. Dat geeft een enorme warmte ontwikkeling. Ook bij de volgende keer remmen wil ik zeker zijn dat ze voldoende afgekoeld zijn voor een betrouwbare vertraging.
    Na een afdaling van 80+ daar en een lange uitloop is de rem nog niet roodgloeiend, en toch al niet meer beet te pakken. Met de oude BrandweerQuest nr66 en 70 mm remmen (en grote wielen dat maakt ook nog verschil) was ik blij dat ik hem überhaupt stil kreeg. Denk aan een remweg van meer dan 100-150 meter. Nu is dat tussen 20-35 meter als het moet.

    De onrondheid zou kunnen. Ik ken geen cijfers. Misschien omdat we kritischer zijn geworden en meer bloggen? Eerst was er geen keus. Alles was 70 mm. Ze deden het of deden het niet. In het laatste geval ging je naar VM.nl en die loste het op zonder veel omhaal. Misschien dat er daarom minder van die gevallen bekend zijn bij de 70 mm. Nu doen we meer zelf en vergelijken we veel met elkaar. Er wordt over geschreven en zo gaat het 'gonzen'

    Bedenk trouwens dat als VM.nl gaat roepen dat de 70 mm slecht en gevaarlijk is, wat voor een gevolg dit kan hebben op velomobielend Nederland. Paniek!
    Afgezien daarvan ben ik overtuigd dat alles wat VM.nl in de markt gezet heeft zorgvuldig en vakkundig is getest en in hun ogen goed is bevonden. Anders doen ze het simpel weg niet. Maar tijden en inzichten veranderen. We rijden ook niet meer met Halogeenverlichting, zelfs de roemruchte INoled heeft zijn beste tijd al weer gehad. Het is (2x) B&M wat de klok slaat, al is dat nog niet voldoende voor sommige......
    De VM.nl gaat gewoon met zijn tijd mee in die details.

    Dus voor mij geen vraag. 70mm of 90mm. De laatste!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien maakt het ook nog iets uit dat ik net 70kg weeg en mijn XS maar 28 :)
    Met meer massa heb je natuurlijk ook meer remvermogen nodig ;)

    BeantwoordenVerwijderen