Pagina's

woensdag 29 augustus 2012

Sinner kap, revisited

Gisteren mijn eerste ww rit met de Sinner kap gemaakt. 106 kilometer v.v. 's Ochtends bij vertrek regende het en buienradar gaf een natte ochtend aan. Dan is het wel lekker om de kap erop te hebben, dacht ik. Klopte, tot het warmer en warmer werd, ondanks het natte weer. Poeh, wat een zweet. Zoveel heb ik nog nooit gehad in de Q sinds ik erin rijd. Het leek wel een rijdende sauna. Het luie zweet was er snel uit!
Wel lekker om droog te blijven op mijn hoofd. Dat zit zo, ik heb aan beide oren hoorapparaten en die moeten droog blijven. Tot nu toe was het telkens een gedoe om de juiste spullen bij me te hebben. Ik dacht, de kap biedt uitkomst. Klopt, maar niet bij temperaturen boven 15*.

De middagrit was nog warmer, want de zon scheen en het was ruim 20*. Sjongejonge wat een hitte, het stroomde overal vanaf.

Dus, de zomerse regenritten zal ik wel blijven doen met verknipte regenjas en Ekoi helm. Outdoor lichtgewicht sneldrogende handdoek bij de hand en comfort is geboden.

Het stemt me wel hoopvol voor herfst, winter en vroege voorjaar. Ik denk veel minder kleding aan te hoeven doen dan afgelopen, voor mij eerste, winter in de Q.

Door die hitte gisteren kwam mijn snelheid niet echt hoog uit, net geen 32 km/u gemiddeld, met wel een flinke hartslag. Dat laatste zal zeker door de warmte komen. Ik verwacht wel hoger uit te komen als de temperaturen gaan dalen.

Overigens ook wel wennen met het zicht. Ik merk dat mijn spiegels iets te laag zitten, zodat ik steeds een beetje omhoog moet komen om goed zicht te hebben. Voor en zijkant gaan erg goed. Het vizier omhoog om te koelen werkt uiteraard voor je hoofd, maar niet voor je lichaam.

to be continued.......

3 opmerkingen:

  1. Niet het seizoen voor een vliegende start met de kap.
    Tuurlijk moet het gewoon wennen, maar aanpassingen zijn ook gewenst.
    Ik dacht dat ik al diep in de fiets zat, maar jij dus nog lager.
    Als je maar over de rand kan kijken. De spiegels kunnen misschien met hun schroefdraad nog iets hoger gesteld worden. Ook maakt het uit hoe je ze draait op hun steeltje. Ze zijn a-symetrisch.

    Als kleding had ik altijd Marinowol. Daar ben ik heel snel van afgestapt. Het zweet liep als een waterval over mijn borst. Nu heb ik dunne 'technische' shirts van de Aldi aan. Met nanotechnologie. Vraag niet hoe, het werkt koelend. Soms zelfs koud.
    Een 'sexy' visnetten zweetshirt werkt ook. Maar vind ik niet prettig dragen. Fietsshirts zijn vaak in enige mate winddicht, dus bloedheet onder de kap.

    Wat ik als eerste gedaan heb is 'pootjes' gemaakt onder de kap.
    Rubber blokjes, stukje isolatieschuim, maakt niet uit wat. Als de kap maar iets los van de kuiprand komt en gaat kieren.
    Dat kan permanent (demontabel) op de kuiprand, maar ook op de kap zelf gemaakt worden.
    De rijwind zoekt zijn weg als door een venturi naar het hoofdgat. Een licht koelende luchtstroom langs handen en op de borst geeft een wat comfortabeler gevoel. Het zweet wordt beter aan de lucht afgegeven.
    Eigenlijk is de rubber rand onder de kap alleen voor wintergebruik geschikt.

    Nu denk ik dat ik iets langzamer fiets dan jij (of Mark) dus mijn inspanning is ook wat minder. Dat zal ook nog schelen. Ik heb geklommen tot 25 graden en dat ging eigenlijk best. Alleen na met stilstand spuit het stoom de oren uit natuurlijk.
    Veel zal ook persoonlijk zijn. Hoe voel je met warmte. Ik kan dat redelijk relatieveren. Ik zweet, ben warm, maar kan gewoon blijven presteren. Als ik maar niet te plakkerig word. Dat vind ik niet fijn.

    Dan is er natuurlijk nog het befaamde plantenspuitje. ;-)
    Voor extreem gebruik. Maar het helpt wel. Met de hitte tijdens de tandemtocht 2 weken geleden zag ik hem ook toegepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag heb ik mijn eerste woonwerkrit met de (SinnerBikes) kap gereden. 's Ochtends was het gemiddelde 37.5 kmu, iets hoger dan gemiddeld. De kruissnelheid is merkbaar hoger dan met alleen minivizier, zo'n 44 kmu t.o.v. 40 kmu. Het is wel zaak beter uit te kijken omdat je sneller moet reageren op wat zich onverwacht voordoet. En dat terwijl je door de kap minder contact hebt met de 'buitenwereld'... Toen ik uitstapte was mijn T-shirt natter dan ooit... ;-)

    De rit terug verliep ook prima, tot enkele km's voor thuis ineens het rechter viziermoertje en ringetje van hun boutje afsprongen en mijn fiets in kletterden! Het viel me afgelopen weekend al op dat dit boutje aan de korte kant was, en ik had beide moertjes (links en rechts) toen al even goed strak gedraaid. Gelukkig bleef de bout door de vizierspanning netjes zitten en kon ik nog rustig naar huis fietsen zonder te hoeven stappen. Gemiddeld 36.7 kmu. Thuisgekomen trof ik in mijn reservemateriaal nog 1 iets langer zelfde boutje aan waardoor dit niet snel meer voor kan komen, aan de rechter kant althans...

    Ik had deze slordigheid eerlijk gezegd niet verwacht bij zo'n prijzig accessoire. Ook zijn de viziergaatjes net niet op dezelfde hoogte geboord, waardoor het vizier niet recht maar iets scheef sluit. De linkerkant staat altijd iets opener. Een schoonheidsfoutje.

    Dus SinnerBikes, als jullie dit lezen, stuur me nog even een paar iets langere boutjes! :-)

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat scheve heb ik ook, maar dan aan de rechterkant. En de schroefjes van het vizier, die zijn inderdaad kort en zitten heel strak. kan inderdaad beter voor die prijs. Morgen een heel rustige rit naar Almelo v.v. als voorbereiding op Rondje IJsselmeer. Met kap, want het is koeler en nat.

    BeantwoordenVerwijderen