Pagina's

dinsdag 22 mei 2012

woonwerkrit in Garmin Connect

Untitled door fietser1958 op Garmin Connect - Details

Via deze link kan de lezer die het leuk vindt mijn woonwerkroute zien, met alle details van dien. het is de terugrit, die ik vandaag heb gereden. Je ziet redelijk wat rechte stukken, waar ik kan doorrijden, maar ook een aantal stukken bebouwde kom met alle vertragende factoren die dat met zich mee brengt.

8 opmerkingen:

  1. Ik geef toe. Een waardige Quest route. Weinig op aan te merken.
    Altijd lastig al die waarde te interpreten, ik ben ook geen expert, maar het valt me op dat je zelfs op de lange rechte stukken zonder oponthoud redelijk fluctueert in snelheden. Ik ken de de situatie niet zo goed ter plekke. Waar kan dat in zitten? Gelijk daaraan vast zie ik je hartslag ook enorm op en neer gaan. Het lijkt wel of je soms een rust moment heb. Van 140 in eens terug naar 118 betekend dat je heel snel hersteld (Wat uitstekend is) of je hebt gewoon een tijd niet ingespannen.

    Een andere goede uitleg kan ook zijn dat je op snelheid weinig inspanning levert en je hart de tijd krijgt tot rust te komen. Ook uitstekend. Maar dat betekend ook dat je op dat moment harder had gekunt.....je vermogen niet optimaal benut.
    43 km/uur is voor een 3x20 Quest op de openbare weg, helemaal niet slecht. Ik weet niet hoe het wegdek daar is dat kan nog verschil maken.
    Je kruissnelheid zal steeds net onder de 40 km/uur zijn schat ik. Vrij normaal.
    Ik geloof ook niet dat daar winst te halen is voor een hoger gemiddelde.
    (Vergeet die carbon Quest, een racekap misschien? Ook voor het comfort is een goed excuus om er een aan te schaffen?)

    Moeilijk te zeggen. Is het mogelijk je bochtentechniek te finetunen zodat je beter op snelheid blijft? Kost minder kracht met accelereren en leverde meer terreinwinst (dus tijd) op dan nog harder fietsen. De openbare weg is geen strakke racebaan natuurlijk. Je moet rekening houden met gevaarlijk situaties en andere weggebruikers. Maar met circuit ervaring (je hoeft niet te winnen..) wordt je handiger met bochtentechniek op de weg. Bij mij heeft dat in elk geval enorme verbetering gegeven. Bovenal je leert gelijk goed aansnijden en je grenzen daar in kennen. Bochtentechniek is zeker voor een beginnend velomobilist iets wat eerst moet wennen en daarna groeien. Sturen kan iedereen, maar goed sturen moet je leren. Een slecht genomen bocht kan zoveel tijd kosten dat je het met hoge eindsnelheid nooit meer goed kan maken.

    Ik kan het weten. Ik kan, en niet super sturen, en niet hard fietsen....Daarom zit ik maar in de middenmoot. Meer zit er niet in. Maar ik weet in elk geval waar mijn plek is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja, nog wat.
    Staar je niet blind op de prestaties van andere. Die zijn niet vergelijkbaar. Dat kan je alleen als je samen dezelfde race hebt gereden.

    Iemand als b.v. Peter de Rond is zeer ervaren met snel rijden op de openbare weg door vele brevetten rijden. Zijn woon-werkroute is bijna een downhill racebaan langs een lineaal zo strak. Bovendien heeft hij wel een carbon Quest met racekap en behalve een hart van puur goud ook nog met turbo uitgevoerd en volgens mij op Hydraulische olie loopt...;-)
    Bovendien is de 'force' met hem. Hahaha!

    Dat verklaart zijn gemiddeldes van boven de 40 km/uur ondanks een flink stuk kronkelweg in het parcours.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn ervaring is bovendien dat snelheden met GPS gemeten ook nog wel eens onverklaarbare fluctuaties kunnen vertonen. Als je stopt duurt het ook even voor de GPS door heeft dat je stilstaat. Dus voor routes en afstanden perfect maar voor max. en min. snelheden zou ik er niet 100% vanuit gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Theo, Paul, bedankt voor de reacties.

    Ja, Paul, ik heb dezelfde ervaring met de Garmin als jij. De "boordcomputer" geeft doorgaans en hogere snelheid aan en lijkt nauwkeuriger bij start en stop.

    Theo, mijn route kent veel zijweggetjes, die onoverzichtelijk zijn. Ik heb dan weliswaar voorrang, maar voor de veiligheid hou ik in, dat zie je in de statistiek. Daarnaast wat viaducten, rotondes, lichte hoogteverschillen e.d. Qua bochtentechniek ben ik daarop al vooruitgegaan, maar het kan vast een stuk beter.

    Soms lijk ik inderdaad harder te kunnen qua inspanning van mijn hart, maar dan willen de benen niet meer leveren. Dat zal de ontwikkeling van de questbenen wel zijn. Ik kan in ieder geval langere stukken rond de 40 blijven rijden dan een half jaar terug. Gisterenavond nog een pelotonnetje racers voorgebelven, met 40 kpu. Zij dachten wellicht mij te kunnen inhalen en kwamen in eerste instantie dichterbij. Flink aanzetten en het wordt snel kleiner in de spiegel.

    Afijn, altijd goed om wat te verbeteren te hebben, vind ik. Ik zal nooit een top racer worden, is ook niet mijn doel en nooit geweest. Lekker in een goed tempo en een redelijke tijd mijn woonwerkrit doen.

    En, die kap, ik twijfel, voornamelijk vanwege het opgesloten zitten. Een van de deelnemers van LOL heeft er een, die zou ik eens kunnen uitproberen. Maar ik vind die buitenlucht zo lekker, rij ook nooit met een dekje, of het moet echt plenzen. Ook niet bij min 10.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is duidelijke en ook verstandige taal.
      Je bent voorzichtig en fiets verantwoordelijk.
      Helemaal mijn stijl.
      Daar is niks op af te dingen. Welkom bij de club!
      Daarmee kan je evengoed nog stevig doorrijden, maar nooit racen. ;-)

      Het lijkt erop dat je benen idd nog moeten 'groeien', dat komt vanzelf met de tijd en km's.
      Verder moet je ook goed in je vel zitten. Verstandig eten e.d.
      Vermoeiend (ook geestelijk) werk heeft altijd invloed op je snelheid. Ook wat je koort voor die tijd nog gegeten hebt zelfs.
      Ga zo door.

      Oh ja, die racekap geeft je geen opgesloten gevoel. Dat valt reuze mee. Ik ben ook een 'kop in de wind' rijder, maar het comfort en snelheidswinst van een racekap kan ik op sommige traject en omstandigheden toch wel waarderen. Helaas eb ik nu ook geen drive om zo'n kap aan te schaffen meer.

      Verwijderen
  5. De begroeiing langs de weg (fluitekruid) en de bladvorming bij heggen, struiken e.d. is de laatste tijd voor mij ook iets om rekening mee te houden. Door het verminderde zicht daarmee op zijweggen en inritten en bij fietspadbochten ga ik op die plekken minder snel dan ik zou willen, om aanrijdingen te voorkomen. Ook omdat mijn fiets onverzekerd is, ben ik waarschijnlijk voorzichtiger en dus langzamer dan sommige anderen. Is trouwens een bewuste keuze.

    Om dezelfde redenen als Casper wil ik vooralsnog ook niet met kap op rijden. Wel komt er binnenkort een Risse Genesis achterdemper in de fiets, maar die heb ik om redenen van veiligheid, niet zozeer snelheid of comfort besteld.

    Overigens @Theo, je analyse vind ik wel interessant. Zie je ook kans mijn woonwerkrit eens van je nuttige op- en aanmerkingen te voorzien? http://connect.garmin.com/activity/180922607

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha! BrandweerQuest als orakel. Nee nou wordt die leuk! Het minste kind....
    Ik plaats mijn 'visie' ook maar hier omdat ik een kleine vergelijking maak tussen de twee ritten die een zekere samenhang hebben.
    Ook in het achterhoofd dat jullie geregeld prettig samen rijden.

    De versschillen, de Paul: langer parcours, langzamer gemiddelde, licht dalende rit, onregelmatig tempo rijden.
    Marc: korter, sneller, ongeveer vlak, regelmatig gereden.

    Ik mis de hartslag van Marc. Maar zonder de waarden te kennen (niet naast elkaar te leggen overigens) vermoed ik dat die net zo vlak is als zijn snelheidscurve. Marc fiets volgens mij duidelijk efficienter. Blijft meer op snelheid en verspild geen energie. Hij hoeft niet perse sterker te zijn dan Paul. Dat zou mogelijk resulteren in een nog hogere gemiddelde. Maar fiets geroutineerder. Krachtigere (korte zekere aanzet). Zijn kruissnelheid ligt over het algemeen niet hoger dan die van Paul, maar blijft daar wel langer in de buurt hangen. Dat resulteert dus in een hoger gemiddelde.

    Jullie kunnen qua rijstijl prima samen rijden, alleen zal het Marc waarschijnlijk makkelijker afgaan door een iets efficientere manier van rijden. Als ik mijzelf erbij plaats zit ik ergens tussen jullie 2 in denk ik.
    Het kan ook zijn dat Marc zijn fiets die extra impuls voor hem gewoon mogelijk maakt. De 26 inch loopt gewoon iets lichter dan de 20 inch.

    Maar dat gezegd hebbende , blijft het lastig vergelijken.
    Wegdek, banden, temp. de hele reut. Zoveel variabelen.
    Een race is nog steeds de beste maat.
    Maar hopelijk heb ik mijzelf met al deze lappen tekst iets duidelijker kunnen maken.
    Hard rijden is niet uitsluitend bod vermogen en agressief hard op de pendalen gaan staan. Verstand, ervaring en training en.....geluk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sorry waar ik zeg Paul, bedoel ik natuurlijk Casper...mea Culpa.
    50+ probleem.....

    BeantwoordenVerwijderen