Pagina's

woensdag 28 december 2011

Laatste rit 2011

Vandaag de laatste rit van 2011. Nog twee dagen werken, waarbij wwv met Quest helaas onmogelijk is wegens andere activiteiten. Vandaar vandaag maar eens een wat langere tocht, 100 kilometer. De eerste keer dat ik deze grens bereik in de Quest. Zie ik bij thuiskomst een tweet van @mavawa dat hij er 175 heeft gedaan met 30 km/u gemiddeld, op weg naar de OBT. poepoe. Dan heb ik nog wat training te gaan voor ik zover ben. Als ik er al kom, want Marc is beduidend jonger. Mijn gemiddelde was vandaag 25,5. Dan wel met een behoorlijk aantal hellingen, want ik ben bij elke rit wel bezig met de voorbereiding op mijn ROGAAB. In totaal heb ik er in 4 maanden bijna 4000 kilometer op zitten. Dat heb ik op de racefiets in ieder geval nog nooit gehaald, behalve in de zomermaanden.

Gisteren wat onderhoud gepleegd. Er bleek een richtingaanwijzer niet te werken, ligt aan het snoer dat ik moet vervangen. Ketting gesmeerd en kettingrollen ontdaan van vuil. Ik was van plan de hele boel open te maken, maar na wat recaties op mijn vraag hierover op de ligfietsgooglegroup heb ik dat maar niet gedaan.
Een van de redenen om het te doen zou zijn de techniek wat beter leren kennen, vooral achter in de Quest. Daar moet ik dan maar goed naar kijken als ik in maart een grote beurt laat doen.
Ik rijd nu op marathon plus, op alle drie de wielen. Met de juiste druk merk ik nauwelijks verschil en de grip is goed. Ze zoemen lekker, vooral in de bocht.

Mijn rit vandaag ging van Zutphen naar Klarenbeek over Empe. Van Klarenbeek over Beekbergen naar Hoenderloo. Vervolgens via Otterlo naar Ede om via Arnhem, Rozendaal, De Steeg, Ellecom en Dieren weer in Zutphen te komen. Mooie tocht over de Veluwe met voor Nederlandse begrippen heel wat hoogte verschil. En dat vooral op de heenweg, met tegenwind, dubbel trainen dus.
Het begon wat te regenen en daarom heb ik het dekje maar eens getest. Ik vind het maar lastig rijden. Het schuurt langs je hoofd, je neus zit er snel tegenaan, kortom, ik voel me opgesloten. Daarom maar een andere test: mijn afgeknipte regensjas, zonder achterpand, alleen voorkant en mouwen er nog aan: perfect met de capuchon erbij. Kan alles goed blijven zien en nat word ik nauwelijks. Maar goed, het was geen plensbui, dan zien we wel weer. Onderweg dacht ik: zou er een revival van de poncho mogelijk zijn en dan op maar voor in de velomobiel? Dat ga ik maar eens uitproberen, eerst met een goedkoop supermarktmodelletje.

Voor nu: blog out, tot 2012! Alle lezers de beste wensen en veel ligfietsplezier in 2012!

2 opmerkingen:

  1. Hee Casper,

    de top erafhalen is alleen de eerste keer lastig, want deze is 'af fabriek ;-)' gekit. Dus als je alle 14 imbusjes hebt verwijderd (gaat makkelijk met een accuboor met imbusbitje) voorin door de voetengaten, en de rest door het instapgat, de achterste bout kun je laten zitten, daar 'valt' de top omheen. Dan de tape er vanaf. Erna even voorzichtig met een plamuurmes de kit lossteken. Voila! Terugplaatsen doe ik zelf nooit met kit, die er vooral tegen het 'inwateren' tussen zit, maar dat vind ik wat overdreven als je de naad aan de buitenkant ook al afplakt met tape. Ik heb pas een rolletje dun rubber gekocht via Wim Schermer, en dat kun je tussen top en body leggen schijnt de herrie te verminderen. Makkie, zeker als je het al eens gedaan hebt.
    Dus voor je begint: zorg voor rubber en evt nieuw tape. Er is niks tricky aan...
    succes Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Caspar... ik ken je leeftijd niet, maar met wat doorfietsen is 175 km met een gemiddelde van boven de 30 heel goed te doen hoor (ik ben van 1959; geen racemonster, meer een genieter op de fiets).

    Let wel op je bandenspanning, want dat scheelt echt stukken.

    BeantwoordenVerwijderen