Pagina's

vrijdag 27 november 2015

Traagheid heeft zo zijn redenen

En traag ging het de afgelopen 2 dagen. Natuurlijk is een van de redenen de koudere weersomstandigheden die nu ineens ons land zijn binnengekomen. Bij -1 vertrekken is wat anders dan als de temperatuur nog ruim boven nul is. Iedere (lig)fietser ervaart dan dat het minder gaat. Alles draait minder goed, olie is dikker, lucht is dikker. Je lichaam wil minder goed "draaien"
Mijn ketting was de laatste tijd ook weer wat aan het ratelen gegaan, dus die heb ik gesmeerd, in de hoop dat dit wat effect zou hebben op de snelheid; oftewel dat ik niet zoveel last heb van de winterse invloeden.
Dat leek heel even zo. Gisteren ging het namelijk wel aardig, maar trager dan ik gewend ben met dit weer.
De rit vanochtend was "dramatisch", ik kwam aan op het werk met een gemiddelde net boven de 26.
Dat bleek dus een lekke band te zijn. Een wat ik noem "langzame leegloper" die waarschijnlijk gisteren al is begonnen.

Ik rijd met antiplatt, waardoor ik eigenlijk nooit lek rijd. Met dat spulkan je makkelijk lang met een F lite rijden. Maar niets is 100% lekvrij, kennelijk. Een stukje glas was er dwars door gegaan.
Op de terugweg ging het wel beter, maar aan mij  benen te voelen had ik vanochtend mijn kruit verschoten.

Toch maar eens vaker de banden controleren, hoewel ik dat pas heb gedaan.

7 opmerkingen:

  1. Je rijdt eigenlijk nooit lek en vervolgens rij je een keer lek kort nadat je je banden hebt gecontroleerd. Wetenschappelijk onderbouwde conclusie op basis van een onderzoekspopulatie van 1: Stop met het controleren van je banden en je rijdt nooit meer lek!
    Preventief controleren kan bij kwetsbare banden zoals de F-lite helpen. Bij een Marathon Plus heeft het geen enkele zin. Ze zijn onplatbaar .... Je rijdt iets langzamer, maar het levert extra tijd op want geen lekke banden in een natte duistere omgeving en geen preventieve controle in winderige kou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een lekke band is vervelend. Toch levert rijden met F-lites altijd tijdwinst op, zelfs als je een enkele keer een lekke band hebt. Reken even mee. Een stel F-lites om de voorwielen levert in de winter een snelheidswinst van rond 3 km/u op in vergelijking met gewone Marathons.
    Stel je rijdt totaal 30 km op een dag met de Marathons en met een snelheid van 30 km/u. Met de F-lite ga je dan 33 km/u. Je wint dus 10% of 6 minuten per rit van 30 km. Een lekke F-lite verwissel je in 5 minuten.
    Je kan dus elke dag een lekke F-lite hebben en per saldo gemiddeld toch sneller aankomen.
    Iedere dag dat je geen lekke F-lite hebt levert je dus 6 minuten winst op. Gemiddeld gaat een nieuwe F-lite bij mij 1 tot 2 keer per winter lek. Dat kost je dus 10 minuten per winter maximaal. Stel je rijdt 4 wintermaanden 80 ritten, dan heb je dus totaal 470 minuten ofwel 7 uur en 50 minuten tijdwinst geboekt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, je vergeet de tijd mee te rekenen die het kost om de lekke band te plakken. Of vervang je soms elke lekke binnenband door een nieuwe?

      Verwijderen
    2. @Marc, ik denk dat Wim hetzelfde doet zoals velen, het onderweg vervangen van de lekke band door een complete buitenband/binnenband die al licht opgepompt in de fiets ligt. In geval van een F-Lite ideaal, die gaat er zonder gereedschap op en af. Even op druk pompen en rijden, zoals Wim al zegt, 5 minuten en je bent weer op weg. En die lekke binnenband die plak ik thuis wel, na een douche en als ik goed de tijd heb.......
      In principe heb je natuurlijk gelijk, die tijd moet meegerekend worden, maar lang onderweg stil staan in de winter kent weinig liefhebbers..........

      Verwijderen
  3. Hoi Wim, ik weet wel dat je gelijk hebt, het was maar een beetje gekkigheid..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Wilco, mijn eerste lekke band was een achterband op mijn vorige Quest: een marathon plus, splinternieuw. Niet bestand tegen een schroefje van 1,5 cm.
    @Wim, de F lite is mijn favoriet, maar helaas te breed. Ik zal mijn Q moeten laten aanpassen zoals jij hebt laten doen, of een smallere band. Binnenkort komt de Shredda eronder. Kijken wat dat doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Des ochtends om 0600 in het donker bij 2 graden in de regen .... Als ik dan mijn fiets uit moet, nou, dan denk ik echt niet aan die tig maal 5 minuten die ik gedurende voorgaande ritten heb gewonnen met de F-lites. Dus voor mij Marathon Plus in de winter, ik sta wel 5 minuten eerder op!

    BeantwoordenVerwijderen