Pagina's

dinsdag 21 oktober 2014

Pedalen het ondergeschoven kindje?

Nou, bij mij was dat wel zo, tot een week geleden. Nou ja, die dingen zitten in de Q ver verstopt in het vooronder. Ik kan blindelings mijn voeten in de pedalen klikken. Zichtbaar zijn ze eigenlijk nauwelijks. Maar aandacht hebben ze wel nodig zo bleek.
Nu heb ik wel eens iets van een discussie hierover gelezen, maar heel erg veel minder dan bijvoorbeeld over banden, racekappen, ovale bladen en verlichting.

Tijdens de RIJS2014 had ik er al last van, blijkt achteraf. In eerste instantie leek het probleem wat ik ondervond te wijten aan de schoenplaatsjes van mijn rechterschoen, die wat los zaten. Toch was na het vastdraaien ervan de speling die ik ervoer niet geheel weg. Dat bleef een raadsel, tot ik de stoute schoenen aantrok en op onderzoek uitging.
Lorenz bood mij aan een paar pedalen bij hem op te hal;en en eens te kijken of het euvel verholpen zou zijn als ik deze zou monteren. Nou, ik kan wel zeggen dat het heeft geholpen! na een kort testritje afgelopen zondag, waarbij bleek dat ik ze wat strakker moest afstellen, was vandaag weer de eerste wwv rit naar Arnhem. Geen speling meer. En wellicht meer nog: geen last van mijn knie rechts. Dat begon tijdens de RIJS, de laatste 200 kilometer daarvan met pijn in mijn rechterknie gereden en de ritten erna ook regelmatig.
Het rechter pedaal was dan ook het meest versleten. Bij elke omwenteling ging het een paar millimeter heen en weer.
Bijkomend voordeel nu is een betere overbrenging van mijn kracht rechts.

En pedalen kosten relatief weinig, zijn vrij eenvoudig te verwisselen zelfs in een velomobiel. Als ik aan nieuwe schoenen toe ben, worden het raceschoenen, waarbij ook racepedalen komen met andere dan de SPD plaatjes. Raceplaatjes zijn breder, waardoor de verdeling op de voet beter is. Met minder last van mijn voetzolen als bijkomend positief gevolg.Tenminste, dat is mijn ervaring uit mijn racefietstijd.

9 opmerkingen:

  1. Ik fiets alweer een tijdje met LOOK-pedalen (Roeifiets en XS). Bevalt mij toch een stuk beter dan SPD. Het zit gewoon stabieler en minder 'wiebelig'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep hier ook.. nog overgehouden van de racefiets.
    het grootste nadeel is als je ermee wat moet lopen want dan slijten je plaatjes onder je schoenen snel.
    Maar daar heb je dan weer beschermhoesjes voor welke je over je schoenplaatjes klikt.
    Fietsen gaat prima met die dingen echter moet ik erbij zeggen dat ik nog nooit met SPD gereden heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idem dito hier.
      Na mijn hele ligfietsleven op diverse slappe sandalen met SPD gefietst te hebben ben ik nu recent om naar super stijve Sidi carbon raceschoenen en Look KEO (grijs). Ik kan niet genoeg benadrukken dat alles aandacht verdient om knieleed te voorkomen. Niet alleen het kliksysteem maar ook de schoenen, cranklengte, afstand trapas tot de stoel, lighoek v/d stoel. Persoonlijk voeg ik daar nog aan toe ovale bladen. Vroegere ervaring met racefiets of MTB zijn niet of nauwelijks te vergelijken met de 'problemen' die bij het ligfiets spelen. Die zijn toch meer ligfiets specifiek.

      Dat ik nu ietwat komisch rond wachel en steevast vergeet de beschermhoesjes van de Lookplaatjes af te halen kan me niets schelen. Feit is dat een dikke pijnlijke knobbel onder mijn knie na 4 maanden 'zo maar' verdwenen is na die overstap van systeem. Beter ongemakkelijk wachelen dan pijnlijke knieen. Toch?

      Natuurlijk blijft de keuze van elk systeem en afstelling sterk persoonlijk. Maar als het een ondergeschoven kindje is, kan dat erg gevaarlijk zijn en verdient het aandacht en moeite van experimenteren wat voor jou het beste is.

      Verwijderen
    2. Ja, die lighoek is ook nog een punt. Ik denk dat ik iets rechter op moet zitten. Als ik met meer intensiteit fiets, zit ik vanzelf meer rechtop, een beetje "uit de stoel" zeg maar.
      Ik durf niet zo goed zelf aan die stoel te rommelen, dus maar weer eens naar Dronten.
      wat is voor jou het voordeel van de kortere crancks. dat is weer een nieuwe hype in velomobielland geloof ik.

      Verwijderen
    3. Wanneer is iets een hype? Korte cranks zijn zeker niet nieuw. We gaan in ligfietsland wederom uit van de racefietswereld waar 175 mm cranks min of meer standaard is. Het maakt voor een racefiets ook niet veel uit in (over)belasting van de spieren. Kiezen voor kortere cranks is typerend voor ligfietsen vind ik. De knieproblemen waar liggers eerder mee te maken hebben dan racefietsers rechtvaardigd de keuze voor korte cranks. Dit onderwerp is diepgaander aan de orde geweest op de Google ligfietslijst en later samengevat op Ligfiets.net.
      http://www.ligfiets.net/news/4786/90-omwentelingen-per-minuut.html
      Door makkelijker meer toeren te draaien produceer je meer vermogen en belast je de spieren, gewrichten en pezen minder snel.
      Ook is er een kleine (gunstige) vergroting van de hoeken in je benen mogelijk. Spieren in vlakke stand presteren beter en worden minder belast. Dus (automatisch) oprichten van het bovenlichaam bij grote inspanning moet je juist niet uitleggen als minder belasten van spieren! Hoe vlakker je kunt liggen, hoe beter. Het streven is dat je benen het werk moeten doen, niet je bovenlichaam. Als dat zo is is er iets niet goed in je fietshouding. Een opgericht bovenlichaam bij grote inspanning belemmerd ook een makkelijke ademhaling.

      Een gevaar schuilt wel in 155 mm of nog kortere cranks. Je momentum is wat minder. Als je alsnog vervalt in een lager toerental draaien belast je je spieren juist meer......
      Daar komt de ovale Q-ringen om de hoek kijken. Maar dat is weer een andere hype ;-)

      Verwijderen
    4. PS. Je stoel verstellen kan altijd nog. Als je mijn advies van vlakker liggen wilt opvolgen: Probeer eerst eens met dunne kussentjes of ligmatjes je zitpositie te veranderen. (kniematjes van het tuincentrum?) Een matje erbij laat je wel weer meer dichter op de pedalen zitten. Dus even je huidige trapasstand markeren met een stift op het frame en daarna de hele trapas in zijn geheel b.v. 1 cm naar voren schuiven. (4 imbusbouten lossen)
      Probeer uit wat lekker fietst. Wees alert op pijntjes onder de knie (te dicht op de as, dus verder weg zetten) of juist erboven (te ver weg van de as. Voelt als overstrekt. Ook gevaarlijk)
      Je moet je maximale kracht kwijt kunnen net op of voor het punt dat je voet het verste van je weg is. Net als bij de ontsteking van een auto. Even voor het bovenste dode punt vind de ontsteking plaats. Alleen ligt dat punt bij een ligfiets niet 'boven' maar ver naar voren. Min of meer horizontaal. Experimenteer en leer. Het is de moeite van het uitzoeken waard.

      Verwijderen
  3. Ik heb in mijn racefietstijd ook heel lang met LOOK systeem gereden, prima pedaalsysteem, maar de snel slijtende plaatjes begonnen me te vervelen, evenals het lopen alsof je een dronken eend bent. Daarom ben ik in 2005 overgestapt op SPD met gebruik van MTB-schoenen, omdat je daar ook fatsoenlijk op kan lopen.
    Plaatjes gaan jaren mee, dat is een bijkomend voordeel, en van pijnlijke voeten heb ik geen last.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met die beschermkapjes over de plaatjes valt dat slijten erg mee. Ze zien er wel versleten uit, maar het in- en uitklikken gaat nog prima. Ik wil onder de hak nog een keer iets dikkere zooltjes o.i.d. bevestigen, zodat het lopen nog iets prettiger wordt. Het valt op zich wel mee, want erg ver ga ik toch niet lopen met fietsschoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beschermplaatjes waren er nog niet toen ik begon met LOOK, mijn platen gingen nooit langer dan 18 maanden mee, mijn eerste SPD platen hebben er 5 jaar ondergezeten!
      En een groter draagvlak in geval van pijnlijke voeten is te krijgen door een pedaal als de PD-A 600/530/520 of de PD-M 647/545/424 toe te passen, dat gaat prima!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen