Pagina's

vrijdag 10 oktober 2014

dat een beetje twijfel best gezond is.

Ik heb altijd een beetje een aversie tegen mensen die alles altijd heel erg zeker weten. dat is natuurlijk onmogelijk en dat lijkt me meer een houding van mensen dan dat het echt zo is. Dat gezegd hebbende gaat dit hele stuk natuurlijk niet alleen over twijfel, hoewel, daar twijfel ik nu wel een beetje aan. Niet getreurd, het gaat ook over saai. Waar ik aan twijfel? regelmatige lezers zullen weten dat ik vaak van banden wissel, enerzijds uit nieuwsgierigheid, anderzijds uit twijfel wat nu de beste band is. Die is er uiteraard niet, dat hangt af van weer, wind, wegdek en jaargetijde, naast wat je nu wil: snel of lekvrij. Deze keer is het hoofdonderwerp de fiets zelf. Door wat velomobiel.nl op hun site hebben staan en door wat Qeuzzzzzzzzt onlangs schreef ben ik wat aan het twijfelen geslagen over welke fiets voor mij de beste keuze is. Mijn eerste aanschaf was ruim 3 jaar geleden de Quest 147. Bij velomobiel gekocht, ik was net te laat om deze rechtstreeks van Peter B te kopen. Ik had me erop georiƫnteerd door er een en ander over te lezen. Daardoor de keuze voor de Q gemaakt. Bij het bekijken van de Q in Dronten lieten ze me ook een Strada zien. Maar nee, mijn keuze was gemaakt. Waarom? Omdat ik vermoedde dat die beter zou zijn voor mijn doel: woonwerkverkeer op een snelle manier. En de Q zou daar beter bij passen, had ik uitgevogeld. Nu heb ik een periode van Warnsveld naar Almelo gereden tot mijn werkplek Arnhem werd. De route naar Almelo was redelijk geschikt voor een Q: flinke stukken waar goed doorgereden kan worden. Nu heb ik wat variabele routes, maar de grootste gemene deler is toch dat het telkens maar een paar kilometer doorrijden is tot een volgende scherpe bocht, rotonde of bebouwde kom met een school o.i.d. Is de Q daar nu geschikt voor? Minder denk ik. Ik kan wel aardig op gang komen telkens, maar het duurt nooit lang, waardoor enerzijds mijn gemiddelde laag blijft, anderzijds rijd het niet altijd prettig. Het lijkt wel steeds een soort lange intervaltraining. Zou een Strada beter zijn> Als je Velomobiel en Quezzzzzzzt moet geloven wel: wendbaarder, snellere acceleratie. Bovendien lijkt het mij een voordeel dat de voorwielen buiten de body lopen, wegens de bandenwissel en check van de banden op scherpe dingen erin. Nou ja, daarnaast houd ik wel van afwisseling. Dat brengt me bij het andere onderwerp van vandaag: saaiheid. Begrijp me niet verkeerd, velomobiel rijden is heerlijk. Maar, elke keer dezelfde route, dan sluipt de saaiheid erin. Nu heb ik verschillende varianten, in ieder geval drie. Momenteel overigens op de drie hoofdroutes wegwerkzaamheden waardoor ik met regelmaat in de remmen moet om uit te wijken voor van alles en nog wat waar je met een velomobiel niet mee in aanraking wil komen. Ach, eigenlijk heb ik niets te klagen over routes. Wie kan er nu kiezen uit zoveel routes voor zijn of haar woonwerkverkeer? Ik durf te zeggen erg weinig. Maar nu dan een dilemma: zal ik mijn Q in de aanbieding doen om te ruilen voor een Strada of Mango? Die moeten dan wel ovale tandwielen hebben, want ik wil nooit meer zonder. Maar zonder gekheid, ook de Mango is aantrekkelijk, alleen al door wat Harry L er allemaal mee experimenteert. Bovendien vind ik de Mango sport erg mooi, mooier dan de Q. Is er iemand die een Quest zoekt, een mango of Strada heeft die vergelijkbaar in waarde is? Als dat zo is en iemand meldt zich, dan ga ik vast weer twijfelen. Cirkeltje weer rond :)

13 opmerkingen:

  1. Ik zou nog even blijven twijfelen en wachten op de DFXL šŸ˜ƒ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon eens proefrijden,misschien is een eerste indruk al voldoende.
    Gr.
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad gewoon even een proefrit maken, er komt vast weer wat op de markt binnenkort, en staat genoeg in bestelling bij Ymte............

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De pas gekochte voorraad F-Lites zijn niet geschikt voor Strada DF en Mango. Maar alle gekheid op een stokje die banden kun je makkelijk doorverkopen. De Strada is 1 kg lichter dan een (nieuwe) Quest; ik vraag mij af waardoor een Strada dan zoveel makkelijker zou kunnen accelereren, niet door 1 kg minder. Proefrijden is het beste dat je kan doen en doe dat bij voorkeur bij een stevige wind om te zien hoe "nerveus" elk type is. En zou een lichtgewicht op dat gebied nerveuzer kunnen zijn? Mijn stalen Thys 222 roetste met stevige wind veel fijner dan mijn 209 van carbon, maar dat komt wellicht ook doordat je op de 222 meer tussen de wielen zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja Piet, mijn impulsiviteit heb ik al een tijdje onder controle. Bovendien moet er maar net iemand zijn die een Strada van vergelijkbare waarde heeft en wil ruilen.

      Voorlopig wordt het genieten van de F Lites.

      Verwijderen
  5. Ik zou nooit meer een Mango/VM met een tussenas willen hebben. 1x was meer dan genoeg. De XS is ongelooflijk veel stiller dan de Mango.
    Op hoge snelheid is een Strada minder stabiel, zeggen de mensen die in allebei gereden hebben. Maar ja, hoe vaak rijd je op zo'n hoge snelheid.....?
    De Strada is wendbaarder......echt wendbaar is de Orca. Een Quest op 28mm is bijna net zo wendbaar als een Strada op 50mm. Tja, wat vind je nou echt belangrijk.....dat is de vraag die je moet beantwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je je kunt ontdoen van emotie en rationeel gaat bedenken welke eigenschappen je wilt en welke velomobiel dat biedt ( o.a. Jan deed dat duidelijk met zijn e-Orca ) zal de keus best duidelijk uitpakken.

    Maar emotie is ook belangrijk want een velomobiel die exact doet wat je ervan verwacht maar je niet mooi vind laat ook te wensen over.

    Hogere energie efficiƫntie boven de 40 km/u is mooi als je vaak zo hard rijdt maar nutteloos als je dat niet of zelden doet. Als ik langere afstanden rij gaat dat typisch met 27-35 km/u. Dat zijn snelheden dat een Quest echt geen voordelen heeft boven een Strada. En waarschijnlijk evenzo voor de Mango.

    Als je zo om je heen leest is 27-35 km/u zowiezo een soort kruissnelheid die alle gestroomlijnde velomobielen automatisch aan lijken te nemen mits ze ongehinderd rijden. Pas daarboven gaat een nog efficiƫntere stroomlijn echt tellen.

    Hogere energie efficiƫntie als je vaak moet accelereren omdat je velomobiel lichter is daar zal je iedere rit meerdere malen van profiteren. Dat zelfde geldt voor minder hoeven remmen voor een bocht moeten remmen omdat je de bocht niet kunt halen met tegenliggende fietsers.

    Zo kan de keus dus zomaar uitkomen op een lichte en wendbare Mango of de meer qua eigenschappen tussen de Mango en Quest in gelegen Strada.

    Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij de Mango.....het lijkt me dat deze velomobiel nu de Quest XS er is wordt ondergewaardeerd. Opvallend veel Mango rijders ruilden hem in voor de Quest XS. Terwijl het erop lijkt dat dat ook alleen maar weer om 40+ km/u efficiƫntie ( = emotie ) gegaan kan zijn want een Mango is in sommige opzichten superieur aan een XS zoals de 6 m draaicirkel. En als ik me niet vergis bij gelijk (of lager) gewicht goedkoper dan een XS.

    Dan krijg je de rariteit dat belangrijke dingen die je iedere rit gebruikt/voelt onbelangrijk worden gevonden als daar een potentiele snelheidsverhoging tegenover staat die weinig velomobielbezitters ook echt dagelijks gebruiken...

    Ook weer niet raar want hoeveel mensen kopen wel niet een auto uit status overwegingen terwijl ze nooit de potentie van de motor, de stroomlijn, de4x4 of diff lock om maar wat te noemen zullen gebruiken ?


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben 1 van de gelukkigen die uit meer dan 5 verschillende routes naar het werk kan kiezen maar bepaalde stukken kan ik niet omheen die zitten in alle routes .
    Ja een andere velomobiel ......., ik heb soms een beetje spijt dat ik mn blauwe mango+ heb ingeruild voor de Xs , de draaicirkel van de Xs is immens t.o.v de Mango en ook de bergruimte is bij de Mango+ groter dan bij de Xs maar als ik dan met 50 tussen de auto,s meerij dan ben ik wel weer blij met de Xs , wat Wim schrijft over het geluid van de tussenas daar kan ik niet zo over mee praten omdat ik het geluid niet echt storend vond , ben beetje fabrieksdoof ook dus , wat zeg je :-) maar inderdaad een bandenwissel is simpeler bij de open wielkasten , schoonmaken ook maar ja hoe vaak doe je dat dan weer ?
    Ik zou zeggen blijf lekker in je Quest want van ruilen komt huilen zei mijn moeder altijd en je moet er altijd geld bijleggen dus accepteer gewoon de dingen die je niet zo bevallen en geniet van de dingen die voordeel opleveren t.o.v een andere velomobiel .
    By the way , de opties zoals knipperlichten en remlicht moet je apart voor betalen bij de mango dus je komt niet goedkoper uit met de aanschaf , misschien zelfs wel duurder , maak maar eens een sommetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mannen, bedankt voor de reacties. Ik zal niet zomaar overgaan op een andere velomobiel. Wellicht hier en daar eens proefrijden, dat is een goede suggestie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb vanwege groot onderhoud aan mijn Quest (na 81000 km) afgelopen week een paar honderd km Strada gereden, inclusief WW verkeer. Mijn WW route kenmerkt zich door veel bochten en optrekken, afremmen.
    De draaicirkel van de Strada is inderdaad kleiner, maar door het bredere spoor kun je sommige bochten juist weer minder strak aansturen. Ook bij smalle wegen heb je minder ruimte met de S dan met de Q.
    Sneller accelereren heeft alles met gewicht te maken. Een carbon fiets wint het van een glasvezelfiets, ongeacht het type. En tot 30 km/h haalt geen VM het bij een racefiets of lichte open ligger.
    Houd je fiets schoon (geen zand in de wielkasten meeslepen) en haal al het overbodige uit je fiets als je snel wilt accelereren.

    Mijn conclusie na 600 km Strada intermezzo was dat ik het fijn vond mijn eigen Quest weer te kunnen rijden. Maar ga vooral ook op je eigen gevoel af!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toen ik zelf voor de keuze stond welke velomobiel werd ik gewezen op het verschil in zijwindgevoeligheid. De Mango zou daar meer last van hebben dan een Qxs.

    BeantwoordenVerwijderen