Pagina's

woensdag 15 oktober 2014

Flinke schuiver, of de nadelen van F lites

Jawel, na 3 jaar en 6 weken nagenoeg schadevrij te hebben gereden, ben ik nu toegetreden tot het gilde der brokkenmakers. Flink balen, een dom einde van een dagje rustig rijden.

Het zit zo. Ik reed de Cortenoeversebrug op, vanuit Brummen.  Dat is een flauwe helling met een scherpe U bocht. naast het asfalt is een rij stenen, waardoor de bocht wat ruimer genomen kan worden, zie foto.

Als je goed kijkt, zie je dat die witte stenen niet goed aansluiten op het asfalt en tevens dat het naar beneden afloopt. ik rij sinds deze week met F lites, kenners weten dat je daarmee ruimere bochten moet draaien, want de draaicirkel is een stuk groter. Welnu, dit was mijn eerste keer op dit stuk en ik dacht, mooi dat je hier wat ruimer kan. Die gedachte was snel gewijzigd in: wat gebeurt me nu?

Voor ik het door had lag ik op mijn linkerkant en schoof een paar meter over het asfalt, waarop op dit stuk van die split is aangebracht. Dat geeft nare plekken op de Q:

Op onderstaande foto kan je zien aan de gele plekken op het asfalt waar ik overheen gegaan ben.



Ik lag dwars op het fietspad en hoorde de motor van een brommer. Uit de Q kruipend blijkt dat de berijder achter me staat en graag wil helpen. Dat is nog eens wat anders dan je afsnijden, kennelijk zijn er ook aardige brommerrijders. Ook stopt er een racefietser die wil assisteren. Als ik even later weer doorrijd kom ik boven op de brug, bovenaan de trap, een man tegen die wil dat ik stop. Hij had me zien schuiven toen ie met de auto over de brug reed en is naar onderaan doorgereden. Hij is ook benieuwd hoe het met me is.
Wel fijn te merken dat er mensen stoppen en bezorgd en behulpzaam zijn.
Overigens rijd ik zonder helm en heb ik bij deze val met mijn hoofd niets geraakt. Geen helm nodig dus.

Welnu, op een paar schrammen na, door de binnenkant van de Q, heb ik niets. Een beetje stijve rug blijkt nu. De Q is er slechter aan toe. Flinke krassen door die split. Dat wordt schuren, plamuren, schuren, plamuren en weer schuren. En dan lakken. Mijn dochter zei al dat ik de linkerkant paars moest lakken, complementair aan geel. Leuk idee! een Twotone over dwars.....
Overigens, het is een glasvezel Q, welke plamuur moet er dan op? Wie het weet mag het zeggen.

Nu ja, die F lites rijden lekker hoor, lekker comfortabel. In vergelijking met de Kojaks heb je minder snel door hoe snel je rijdt. Bij 35-40 maken ze nog steeds nauwelijks geluid en geeft het de indruk dat je langzamer gaat.
Als iemand ze eens wil testen, ik heb nog wel een paar in de aanbieding! Heb er nu 8 en kan er best 2 missen hoor.

18 opmerkingen:

  1. Hoi Casper,

    Vette pech.........Ik weet ook wat het is sinds vorig jaar november. Gelukkig ben je er zelf goed afgekomen! Je kan plamuren met polyesterplamuur, dat is ook wat Velomobiel.nl me toen adviseerde. Verkrijgbaar bij automaterialenhandel. Advies inwinnen via de blog van Velomobiel.nl kan ook prima, ze hebben een paar posten gewijd aan het repareren van kraakjes en schade aan de fiets.

    Hier een link: http://velomobiel.wordpress.com/2013/12/11/kraakjes-plamuren/

    Succes met de reparatie!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Casper,

    Dit is echt balen, maar gelukkig heb je zelf niets. Ik hoop dat je hem weer een beetje kan opknappen.

    Succes, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje, dat is balen, gelukkig ben je er beter vanaf gekomen dan ik in Q332 :-)

    Succes met het herstel van de fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Casper,
    Jammer dat je onderste boven bent gegaan.
    In tegenstelling tot de adviezen van Adri en Velomobiel.nl ben ik van mening dat repareren van een glasvezel Quest het beste met epoxyplamuur kan gebeuren.
    De Quest is ook gemaakt van epoxy en glasvezel. Epoxy en polyesterplamuur geeft geen sterke verbinding, zeker niet op een flexibel deel van de body.. Daarnaast kan polyesterplamuur ook vocht opnemen dat delaminatie tot gevolg kan hebben. Epoxyplamuur kan dit niet.
    Het enige nadeel van epoxyplamuur is dat het moeilijker schuurt dan polyesterplamuur. Dat betekent dus netjes werken zodat je weinig hoeft te schuren.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ai, da's vervelend!
    Ik heb ook wel goede ervaring met behulpzame voorbijgangers.
    Afgelopen zomer had ik in een zware regenbui een lekke band. Ik had geen nieuwe bij me, dus moest ik plakken. In de regen werkt dat allemaal niet lekker, dus heb ik de Quest op z'n kant gelegd en geprobeerd de binnenband in de Quest droog te houden en te plakken. Dat ziet er natuurlijk apart uit: fiets op z'n kant en de berijder half in elkaar gedoken met z'n hoofd in de fiets. Van de ongeveer 6 (race)fietsers die langskwamen hebben er vier of vijf gevraagd of ze konden helpen. Er kwam zelfs een auto langsrijden die me vanaf de provinciale weg op de parallelweg had zien staan. Dacht dat ik een ongeluk had gehad en kwam helemaal terug om te helpen. Prachtig toch?
    Leverde trouwens nog leuke foto's op, zie bijv. https://www.dropbox.com/s/w6djfnnmjz02609/2014-08-20%2018.05.18.jpg?dl=0
    Een warm wegdek na een zware regenbui, gezien vanuit een Quest op z'n kant.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is vervelend genoeg maar we gaan allemaal denk ik wel een keer. Ik spaar al een bedragje op ( in plaats van een dure verzekering ) speciaal voor de reparative of ontwaarding en zal dan ook nog eerst proberen het zelf te repareren. Zo mooi als een velomobiel nieuw was wordt ie toch niet meer zonder serieus weer geld erin te stoppen en dan loop je kans dat je nog een keer gaat.

    Maar wat ik nu vreemd - dit is niet lelijk of betweterig bedoeld - hoe F-lites hier schuld aan hebben. Ja ze maken de bochtstraal iets groter tov andere bandjes maar bijv 47 mm Marathons maken de bocht echt niet veel kleiner. Misschien 35 mm bandjes wel maar zolang je niet glijd ( kan eigenschap banden zijn ) is het eigelijk meer een inschattingsfout. Die iedere rijder kan en zeker ook weleens zal maken. Alleen met wisselend gevolg.

    Ik wens je success met de reparatie en bedenk dat het je een velomobielrijder maakt met meer ervaring hoe je eigen voertuig zelf in stand te houden. Voor sommigen is dat absoluut nodig ( Adri, ver van een herstelwerkplaats ) en voor anderen gewoon een kwestie van trots kunnen zijn op wat je zelf kan :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schrijf ook niet dat zij de schuld hebben, maar er ligt wel een oorzaak in het rijden met bredere banden en dientengevolge ruimere bochten. Natuurlijk zat ik zelf aan het stuur!

      Verwijderen
  7. Ai dat is minder...tja veel rijden betekend ook grotere kans wat op te lopen.
    Al is het een dooddoener maar sterkte en hopelijk snel de fiets weer netjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja,risico van het vak..op bekende routes ga je meestal aardig snel,ruimte om iets op te vangen is dan ook minder..
    Dat je zelf heel bent is het belangrijkste...
    Het blijft jammer natuurlijk..maar alles is te repareren..
    Op het Duitse velomobielforum staat ook een velomobiel die met folie en een print is aangepakt,dat is ook mooi,zal wel aardig wat kosten trouwens..

    Succes
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  9. volgend jaar mooie oranje quest kopen misschien? ☺

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die ouwe van jou? dat heb ik al eens gedaan, was eens maar nooit weer :)

      Verwijderen
  10. Hallo Casper,
    Dat is ff flink balen man, maar een Quest kun je repareren, is maar dood materiaal. Succes met het herstel van de Quest.
    Gr. Peter de Rond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, is goed te maken, waren slechts krassen, wel diep, maar geen schuren of zo. Dus schuren en plamuren en schuren en plamuren en dan maar lakken.......

      Verwijderen
    2. een setje kogelgaten stickers kost 3,95 euro...

      Verwijderen
  11. Da's niet fijn, Casper, hopelijk verdwijnt het baalgevoel snel.

    Als je vindt dat de ligging en aansluiting van die stenen aan de zijkant er debet aan zijn, valt het trouwens te proberen de wegbeheerder (deels) aansprakelijk te stellen. Ik heb eens van een Mango-rijder gehoord dat-ie ondersteboven is gegaan vanwege een gat of scheur in de weg, en is de gemeente daarvoor aansprakelijk gesteld.

    Groet, Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aaah wat zonde, jammer man. Balen! Ik laat mijn krakjes door Velomobiel zelf maken, kost ongeveer 425 euro. Zij kunnen ook goed de oorspronkelijke kleur er op zetten hoewel je altijd kleurverschil krijgt vanwege het kleur op kleur. Maar je moet dan wel goed kijken. Niks aan te doen, uithuilen en doorgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Balen Casper. Wat betreft Marcs suggestie om de wegbeheerder aansprakelijk te stellen, wil ik je waarschuwen dat je dan wel heel veel geduld en doorzettingsvermogen moet hebben. Ik heb dat ook eens gedaan nadat ik onderuit was gegaan, maar heb het opgegeven nadat ik voor de vierde keer een brief kreeg van de volgende strekking "....om de exacte toedracht te kunnen vaststellen, verzoeken wij u ons nog de volgende gegevens te verstrekken..."

    BeantwoordenVerwijderen