Pagina's

dinsdag 4 maart 2014

Inhouweeeeee!!!!

Na een koude start vanochtend, na een van de zeldzame vriesnachten van dit jaar, had ik een prettige terugreis vanmiddag. Het voelde zoals Paul onlangs ook eens meldde: goede benen die weleens voor een toptijd zouden kunnen zorgen. Maar, dit is ook een van de zeldzame weken dat ik qua agenda 3 keer kan fietsen, in plaats van normaal gesproken 2. Dat betekent morgen weer een wwv rit. Dus, inhouden maar. Dat valt overigens niet mee, als je een Strava rijder bent. Er zijn segmenten, zoals dat heet, waar ik wel een pr zou kunnen maken, wellicht zelfs een KOM. Voor niet Strava kenners: een segment is een stuk van je rit, waarop begin en eind digitaal is gemarkeerd en waarop je tijd en snelheid vervolgens wordt geregistreerd en vergeleken met andere rijders. Dat zorgt voor competitie en concurrentie. Voor mij in ieder geval wel en ik moest me echt inhouden. Tussen Dieren en Leuvenheim is een mooi stuk, segment dus, waar ik in de top 10 sta, tussen allemaal profs uit het vrouwenpeloton. Vorig jaar is er een wedstrijd geweest die over dit stuk kwam, vandaar. Het is een paar kilometer en ik heb daar een gemiddelde van 45,6 staan. Maar goed, als ik dat vandaag had willen verbeteren, zou ik morgen met de bekende gebakken peren, in dit geval zware benen, zitten. Morgen belooft een nog betere dag te worden, dus weer een kans. Overigens, nog ff een update over banden. Voorop liggen de Kojaks, ruim 3000 km lekvrij. Ze voelen zich beter als de temperatuur stijgt, want vanochtend ging het minder, veel minder dan vanmiddag. Nou ja, ik voel me ook beter als de temperatuur stijgt. Achterop ligt de Continental SpeedKing 2.2, die zich volgens mij ook beter voelt bij warmer weer. IJkpunten voor mij zijn de gemiddelde snelheid en de gemiddelde hartslag. 's Morgens is de snelheid lager en de hartslag hoger. "s Middags is het andersom: de snelheid ligt hoger en de hartslag ligt lager.

5 opmerkingen:

  1. Als het warmer wordt dan neemt de bandenspanning ook toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat het bij lagere temperaturen allemaal wat minder gaat, is bij de meeste fietsers wel bekend, maar met Kojaks is het wel heel erg; zie ook Wim's test ( http://wimschermer.blogspot.nl/2013/02/bandentest-vrieskou-5.html ). Als je beseft dat je met een Quest zowat 40 moet rijden voordat de luchtweerstand groter wordt dan de rolweerstand, dan wordt het duidelijk waarom het bij lagere temperaturen zoveel zwaarder gaat..Sinds ik dit weet, rijd ik dan ook 's winters niet meer met een Kojak (ook niet achter).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken de test Ernst. Ben wel een beetje eigenwijs en deze Kojaks lagen erom toen ik de Q kocht in november.
      Waarmee rij jij in de winter?

      Verwijderen
    2. Nou.. vanwege het comfort voor de kinderen heb ik de voorbanden op onze bakfiets vervangen door F-Lites. Om dan de Marathon plussen die er vanaf kwamen maar zelf op te rijden. Daar ben ik ondertussen al twee winters mee bezig..
      Ondaks eerdere ervaringen blijken deze het qua snelheid eigenlijk best goed te doen (nieuwere versie? 47mm breed).

      Achter heb ik een Vredestein Black Panther; lage rolweerstand en door de noppen goede lekbescherming en, niet onbelangrijk, extra grip voor als er een keer sneeuw mocht liggen.

      Verwijderen
    3. Beste Casper,

      Ik gebruik mijn Quest (604) alleen recreatief. In de winter rijd ik met Marathon Greenguard voor en een brede Vredestein PM achter. Probleemloos. Zelden lek.
      Zodra het weer beter wordt, zo tegen mei, gaan de F-Lites er weer onder. De acherband blijft zitten.

      Het snelheidsverschil blijkt erg mee te vallen en de winterbanden bevallen uitstekend.
      Verder heb ik een Garmin Oregon 500 en jouw probleem nog niet meegemaakt. Maar het blijft techniek dus af en toe gebeurt er blijkbaar iets wat ik ook niet begrijp. Ik ben ook een technische nit-wit dus ik ben al blij dat ik er alle routes op kan krijgen. Als er ik niet uitkom rij ik maar weer eens langs de GPS winkel in Heerhugowaard en dan kom ik er altijd weer uit.
      Groeten
      Henk Brekelmans
      Zwaag

      Verwijderen