Pagina's

vrijdag 14 maart 2014

Leert ie het nou nooit?

Testa dura, hardheaded, eigenwijs, en nog wat van dat soort kreten is wel van toepassing. Wat er aan de hand is? Gisteren was ik aan het prutsen aan mijn oude Koga, in de schuur. Ik wil deze mooie stalen fiets opknappen om af en toe eens op te kunnen rijden. Er moet een nieuw tandwiel op de crank, het kleinste blad is 48 tands, daar kom ik geen brug mee over. Leuk om te doen. De Q staat er naast, haast te schreeuwen om aandacht. Wat zou er toch met haar zijn? Nou ja, klaar voorlopig met de Koga klus, dus maar eens even kijken wat er kan zijn. Oh, Oh, de ketting staat zowat droog. Nou ja, nu begrijp ik die schreeuw om aandacht. Een beetje onderhoud mag op zijn tijd wel. Verwaarlozen wordt zelfs een Q droevig van. Nu ook maar gelijk de banden gecontroleerd, op spanning en gruis. Dat laatste zit er gelukkig weinig in, de rechter band mag wel wat meer druk hebben. Als laatste nog even de stofzuiger erdoor en klaar is Q. Nou ja, ze spint garen bij een beetje aandacht, want wat rijdt ze weer lekker vandaag. Vanochtend erg mistig, maar toch lekker door kunnen rijden. Het lijkt wel of Q een stuk lichter loopt. Ook hoor ik haar niet meer klagen, lees knarsen. Vanmiddag maar weer een extra rondje voor de broodnodige Spezi kilometers. Weer over Ede, maar ditmaal na Oosterbeek meer rechts aangehouden en langs de spoorlijn gereden. Daar kreeg ik een klapband op volle snelheid, gelukkig op een rustig fietspad. Snel gemaakt en verder. Op deze route kom ik zowaar een paar ligfietsers tegen. Normaal gesproken zie ik er 1 per jaar op al mijn wwv ritten. Het is ook een mooie route en makkelijk doorfietsen. Als je moet forenzen tussen Arnhem en Ede, is dit een uitkomst! Tussen Hoenderloo en Loenen kom ik net als vorige week ook een Q tegen. Een lichtgele met rode en blauwe druppels op de zijkant geschilderd. Ook op deze rit blijkt dat Q het prettig vindt verwend te worden. Ze rijdt erg lekker en ik ga wel 4 km per uur sneller dan vorige week, bij hetzelfde weertype. En, oh ja, over twee weken maar weer eens wat onderhoud plegen, om haar te vriend te houden.

2 opmerkingen: