Pagina's

woensdag 5 maart 2014

Garmin van slag

Eigenlijk wil ik over mijn terugrit van vanmiddag schrijven, maar bij het uploaden van de rit op Strava en Garmin connect zie ik dat de Edge van slag is geweest. In plaats van de start midden in Arnhem, ben ik volgens de Edge in Arnhem Noord gestart en heb ik een topsnelheid van 240 km/u gemaakt. Wow, dat voelde lekker :) Nu kan ik niet met zekerheid zeggen dat het snel is gegaan, maar gezien de PR's op Strava is dat op delen van de rit in ieder geval wel zo. Heeft iemand vaker zoiets aan de hand gehad met een GPS? dat is toch zeker erg vreemd? Ik ben geen kenner, slechts gebruiker en ik kan ermee omgaan. Techniek snap ik onvoldoende. Op mijn bericht van gisteren reageerde Ernst met de opmerking dat hij in de winter nooit op Kojaks rijdt. Ik ben benieuwd waar verschillende rijders voorkeur voor hebben. Dan gaat het me om comfort, lekbestendigheid en snelheid. Een goede balans daarin vind ik van belang. Dus, reageren graag!

5 opmerkingen:

  1. de afgelopen jaar zowel zomer als winter met marathon plus gereden merk niet zo heel erg veel verschil,,,, enkel in lekkebanden, ik heb nu een setje durano plus ff kijken hoe die rijd binnen kort.


    wow je bent best snel....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben je laatst in Arnhem Noord geweest? Dan heeft hij dat misschien als beginpunt van je rit onthouden, maar met een tijdstip van vandaag.
    Ik heb wel eens meer zulke pieken gezien.

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het probleem met de Garmin gebeurt mij ook wel eens. De laatste keer is al weer een hele tijd terug. Die extreem hoge snelheid heeft te maken met ruis in de rauwe data van het gpx bestand en met de manier waarop garmin connect dit verwerkt/filtert.

    Ridewithgps schijnt gps data beter te filteren, maar ik het het zelf nog nooit gebruikt.

    Wat betreft de banden, dat blijft persoonlijke voorkeur natuurlijk. Deze winter (voor zover je het winter kunt noemen) heb ik voor het eerst gereden met de Continental Contact 37-406. In het begin was hij wat stug, maar nu vind ik het eigenlijk een erg fijne band. Hij is absoluut niet traag, ik zit eraan te denken om er eigenlijk maar mee door te rijden deze zomer. Normaal rijd ik zomers met Durano's, maar die gaan bij mij nooit erg lang mee. Ook een fijne band, maar met 2500/ 3000 km kunnen ze zeker in de prullenbak. Comfort van de Conti's is natuurlijk ook wat hoger door de lagere druk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. GPS perikelen kennen wij ook. Ook registratie van de Strava-app op een Adroid telefoon.
    Ten eerste kan het zicht op de Satelliet geblokkeerd zijn (bladerdek) of de horizon verborgen. (hoge bebouwinging) Ook reflectie daarop kan het signaal een vertekend beeld geven. Het is eigenlijk een wonder dat de GPS ontvanger ├╝berhaupt gezien wordt op die afstand en die nauwkeurigheid. Een kleine verstoring geeft dan ruis in de data. Die wordt softwarematig weggefilterd.
    Ik verdenk ook detectielussen in het wegdek (verkeerstellers) met een sterk magnetisch veld van verstoring. Steevast op zo'n plek hebben wij daar vlak bij Putten een snelheidspiek. Maakt niet uit welke GPS of app op de telefoon we gebruiken.
    Overigens heb ik recent een nieuwe GPS (Garmin Dakota 20) en daar heb ik die problemen niet mee. Ouderdom van hardware maakt dus ook nog verschil kennelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt aantrekkelijk, maar weer een extra Toy for the boy. De huidige GPS is verder nog te goed om weg te doen. Misschien ruilen ze in bij Waypoint. Ga ik eens navragen.
      Maar goed, zou het kunnen dat door wat jij noemt mijn startpunt een paar kilometer verder is? Ik ben daar wel een paar weken geleden langs gereden, onthoudt ie dat?

      Verwijderen