Pagina's

donderdag 20 maart 2014

Banden en stormstrip

Wat heeft dat met elkaar te maken? Meer dan je denkt. Het comfort van rijden met een velomobiel wordt beïnvloed door een aantal factoren. Een open deur voor veel mensen die dit lezen, maar goed. Gisteren reed ik van Arnhem naar huis, met de wind schuin van achteren, eigenlijk meer zijwind. Af en toe was het net op de wind me wilde optillen. Het waaide redelijk, maar nu ook weer niet heel hard. Ik vond het in ieder geval vervelend rijden. Telkens bij een flinke windvlaag het idee om weggezet te worden. Ik reed door de IJsselvallei, hoewel deze de naam niet officieel heeft. Menig stuk van de route was een open vlakte, waar de wind over de rivier komend vrij spel heeft om met eenzame velomobielers te spelen.... Ik ging lekker hard, maar ik durfde niet sneller, bang om van de weg te raken. Nu, dat gebeurde gelukkig niet. Ik was wel blij om uiteindelijk wat meer in de bewoonde wereld te komen. Op het stuk tussen de aansluiting van de Zomerweg uit richting Drempt op de doorgaande weg en de stad Zutphen zijn veel plekken met stukjes bebouwing. Dan heb je even geen wind, maar net er voorbij komt ie weer volop. Ik moest met regelmaat denken aan de oude 147, waar ik een stormstrip op had geplakt. Dat hielp goed. Dan de banden. Vanmiddag zag ik dat de achterband leeg stond, op 1 bar na. Ook een plasje van Joe op de grond. Wat nu weer? Q op haar kant, band eraf. Klein gaatje in de buitenband, waar het spul doorheen was gelopen. Aan de binnenband was, weer, geen lek te ontdekken. Zou dat spul van Joe nu weer het gat gedicht hebben? Band er weer op en uren later staat ie op dezelfde druk, dus het zal wel goed zitten. Wel een andere buitenband erop. Ik rijd al 2 maanden met de Continental Speedking. Op de site van de fabrikant staat dat de duurzaamheid en lekbestendigheid moeten inleveren ten opzichte van de snelheid. Dat geldt dan voor MTB's. Ik moet zeggen dat ie lekker rijd. Goed accelereren en goed op snelheid te houden. Ik denk echter dat bij een lek, met Joe erin, de band langzaam leegloopt en daardoor onbetrouwbaarder wordt. Al eerder constateerde ik namelijk bij lage spanning dat ie snel gaat zwalken. Waarschijnlijk is dat dan samen met de wind van gisteren de oorzaak van het gezwabber. Daarom de Kojak er maar weer op, binnenband weer gevuld met Joe en op spanning gebracht. Volgens een Whatsapp reactie van Wim ben ook ik een bandenfreak, omdat ik een paar banden noemde die ik nog heb liggen. Dat is een erfenis van MTB rijden, voor in de bossen en op de weg. Ik heb nog een stel Geax streetrunners liggen. Smal voor een achterband op de Q, maar het proberen waard. Snelheid en lekbestendigheid zijn onbekend. Verder een stel oude Hurricanes van Schwalbe, echte ballonbanden, die ik gebruikte voor fietsvakanties. Comfortabel en lichtlopend. Geen lek gehad, zelfs niet op de Duitse gruis en schelpenpaden. Dan nog diverse profielbanden voor het echte MTB werk. Alleen geschikt voor een Q in de winter. Kan er nog jaren mee vooruit. Net bij velomobielonderdelen maar een gele stormstrip besteld. Comfort is toch wel prettig.

7 opmerkingen:

  1. Ik denk dat ik je voorbeeld maar volg. De Strada reageert ook meer op zijwind dan me lief is. Wat banden betreft, ik rij nu met rondom M+ van 2014. Deze hebben een ander profiel dan de vorige versie, en lijken nog weer lichter te lopen. Voorbanden 1.75 en achter 2.0. Alles op 5bar, ik zoek voorlopig niet verder, ik ben tevreden :-) (nee, ik heb geen aandelen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Casper,
    Ik rijd sinds december 2013 met Kojak achterband op mijn quest zonder Joe's antilek sap: geen lek-5000 km (afkloppen). Mijn ervaring met Joe: gaat toch lek en wat een smerige troep!
    Stormstrip: positief, lijkt stuurvaster. Na de storm van december heb ik pas de strip dus die blijft! Ik had de strip ook wel op de strada willen testen, want de strada gaat enorm zwalken (bij zijwaardse rukwinden, en ook wind van inhalende vrachtwagens). Ik ben benieuwd hoe Edwin de stormstrip ervaart!
    Groetjes, WimR

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die stormstrip blijft een discussie. Op de Q491 zonder meer een must. Zeker met Sinnerkap erop (ook daar zit een strip op) Op de oude BrandweerQuest waar ik nu weer mee fiets zit hij er expres nog niet op. Even wat wind afwachten als test. Zal uiteindelijk wel weer een strip worden denk ik. Wel zo'n driehoekige van Wim. Een D-tochtstrip deed niet merkbaar veel bij mij.

    Ben idd ook benieuwd naar de strip op de Strada van Edwin. Met die mutsvorm en korte staart zou hij het minder nodig hebben. Maar met Sinnerkap juist weer net wel. De QXS van Marloes kan in elk geval zonder., maar die is weer lager en net anders gevormd dan een Strada. Al is het met Sinnerkap er op soms wel een eens spannend met stevige wind.
    Laat je ervaringen weten Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De BrandweerQuest is dus blijkbaar letterlijk en figuurlijk weer in ere hersteld :) Fijn om weer van je te lezen.

    Casper, je berichten gaan regelmatig over banden.....vandaar 'bandenfreak'.

    Ik ga onder de Roeifiets een nieuwe Marathon Racer vouwband leggen. Met de oude Racers heb ik erg slechte ervaringen opgedaan, maar deze zijn totaal vernieuwd en ik lees erg positieve verhalen. Vol verwachting klopt mijn hart..... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, ik heb ook nog geen behoefte gehad aan een stormstrip op de XS. Ik ben blijkbaar niet de enige #Marloes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wilde er lange tijd niet aan, Ik heb nu de Tocht D strip, al een paar maanden. Hier in de Noordkop waait het stevig maar nog meer last... heb je van vrachtwagens die tegemoet komen bij een stevige zijwind. Dan voel je pas echt het verschil. De quest blijft stuurbaar en blijft langer op 3 wielen rijden. Mvg Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Cees, Ik zie dat jij de strip ook voorop hebt aangebracht. Dat had ik op mijn 147 niet. Nu ook, net binnen gekregen, de strip alleen op de achterkant. Volgens Theo van G. heeft het geen zin op de voorkant. Wat is jouw eervaring?

      Verwijderen