Pagina's

dinsdag 14 mei 2013

onderhoud

Het was er weer tijd voor, een onderhoudsbeurt. Geïnspireerd door Theo van G. Gisteren de kap eraf gehaald en wat schoonmaakwerk aan de binnenkant van de Q. Altijd een tijdrovend gebeuren, al die boutjes losmaken. Mijn armen zijn redelijk lang, maar lastig blijft het.
Na de schoonmaak de ketting uitgebreid onder handen genomen. Schoonmaken vooraf. Dan de buizen waar die ketting doorheen gaat. Dat doe ik door een touwtje om de ketting te binden en dan door de buizen te leiden. Dat is trekken en duwen, maar het lukt. Touwtje gedrenkt in spiritus, terpentine kan ook. Vooral de onderste kettingbuis zit altijd goed voor rotzooi. Die ligt namelijk nogal vlak, waardoor het vuil er met een goed gesmeerde ketting makkelijk in gaat.
Vervolgens de stuurknuppel goed vastgezet. Er zat wat speling op. Dan de kettingrol onder de stoel er af gehaald. Deze schoongemaakt en ook de ruimte onder de rol. Kettingbuizen goed op hun plaats gezet.
Het is een 3x20 Q, dus de dubbelas ook goed onder handen genomen, vuil eraf, ketting schoon, kettingloop nakijken en de spanner wat bijbuigen.
Er liggen nieuwe wielen onder, ook nieuwe remmen. De linkerrem zat wat strakker dan de rechter, met als gevolg dat bij elke keer remmen ik iets naar links ging. Dat ook bijgesteld, hoop ik. Dat blijkt bij de eerstvolgende rit, aanstaande donderdag.
Waarom al deze handelingen? Ik merkte dat de Q wat minder goed liep. Bij het uitrijden zakte de snelheid maar langzaam, dus moest het aan andere dingen liggen. Vuile kettingbuizen, slecht lopende kettingrol onder de stoel, dubbelas niet lekker etc.
Tevens de voorderailleur goed afgesteld, zodat ie er niet meer afloopt bij schakelen naar het grote blad.

Hopelijk heeft het effect, want het is altijd een flinke klus.

Bijgaand wat foto's. Op een ervan zie je wat gaatjes in de wielkast. Dat ontdek je als de kap eraf gaat. Er komt vocht en vuil doorheen. Ik zal er dus ook eens aan moeten geloven om wat cosmetische verbeteringen aan te brengen, ook omdat er wat beschadigingen aan de buitenkant zitten.






8 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Casper, goed werk man...
    je kunt natuurlijk eerst eens topless gaan rijden om te kijken of het nu wat beter voelt.

    trouwens, wat een ruime schuur....wanneer starten de LOL workshops "onderhoud aan je Velo voor gevorderden" ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed werk, ik heb het nog niet aangedurft om de top eraf te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zijn die gaatjes niet om normaal een drinkbushouder te plaatsen of zie ik dat slecht.
    Ik zou ook zomaar de top er niet durven afhalen, als ik lees wat jij allemaal gedaan hebt aan je fiets, echt een degelijk onderhoud!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Lorenz, altijd welkom, moeten we Nico erbij hebben als echte fietsenmaker!
    @Mark, het is niet moeilijk, vooraf lastig omdat je niet goed bij alle boutjes kan komen. Het is mijn 2e keer, de eerste vond ik het erg spannend.
    @Pieter, nee, dat is niet de plek voor de bidonhouder; dit zit aan de voorkant. Ik snap ook niet goed waarom deze er zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb aan die kant ook bidonhouders, misschien had de vorige eigenaar dat ook.

    Als er een #LOL-workshop komt, dan ben ik er ook bij.

    Leuk verslag zo met die foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo leer je weer van elkaar. Die truc met de kettingbuizen doe ik anders. Jou methode is ook het proberen waard.

    Natuurlijk werkt het makkelijker zonder topkap, maar dat is me nog al een klus voor dit soort onderhoud. Dat doe ik pas als het echt niet anders kan. Alle onderhoud doe ik via de voetgaten en kuip.
    Is hij nu nog waterdicht? Ik hoor je niet over de afdichting ertussen. Zat die er wel tussen. De laatste fietsen worden pas met rubbertape ertussen gedicht. De oudere Questen met kit en een gekleurde tape aan de buitenkant.

    Zucht! Die framebuis onder de stoel met kettingwiel op een dikke bout. Bijna onverwoestbaar! Daar verlang ik soms wel weer eens naar terug. Jaloers op je bagageruimte.
    De tussenas (dubbelas) is een crime! Die derailleur is altijd wat mee. Had Marloes in haar oude Mango ook. Iets verbogen en de heleboel zat vast. Ook de bouten van het kettingblad goed nakijken.

    Die gaatjes kan ik niet thuisbrengen. Zijn het niet de gaatjes die juist het teveel aan water moeten afvoeren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Theo, ik heb er rubbertape tussen zitten, ooit bij Wim S gekocht, net als afdichtingstape rondom aan de buitenkant. En ja, via de wielkasten kan veel, maar ik vind dit toch wel de moeite waard 1 x per jaar......

      Verwijderen