Pagina's

vrijdag 24 mei 2013

eigen schuld?

Op de terugweg vanmiddag had ik een vreemde ervaring. Ineens bij het trappen begon het te trillen in de Q. Stil gaan staan, alles bekeken, Q op de kant. Wat ik ontdekte was dat de veerpoot achter niet goed vast zat. Aangedraaid, alles op de plek teruggelegd en weer verder. Waar het niet goed vast zat, is bovenaan de aansluiting, net achter de stoel. Dat heb ik bewust wat losser gezet, omdat ik dacht dat strak aandraaien de vering kon beïnvloeden. Natuurkundigen onder ons, en dan vooral de mensen die verstand hebben van mechanica, weten dat zo'n gedachte onzin is. Nu ja, daar ben ik nu ook achter gekomen.

Wat was nu juist zo vreemd? Na een tiental kilometers verder te hebben gereden weer hetzelfde getril. Weer stil gezet, alles nagekeken. Veerpoot zit nog vast. Dan de kettingloop maar eens nakijken. Ja, dat is het! De ketting is onder de stoel naast de kettingrol gelopen. Die zat niet goed vast. Dom, eigen schuld. Maar waarschijnlijk was dit het eerste pechgeval ook de oorzaak, maar is de ketting vanzelf weer op de goede plek gegaan, doordat ik de Q op zijn kant heb gelegd. Haar kant, vrouwelijke vormen, oké.
Ben ik er dus bij toeval achter gekomen dat de veerpoot niet goed vastzat. Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk. Ik heb al eens meegemaakt dat die veerpoot losschoot en de veer rakelings langs mijn hoofd schoot. Die wil je niet met kracht tegen je hoofd krijgen.

Wat ook eigen schuld is, betreft het aantal keer dat mijn bericht over banden, specifiek de Durano plus, is bekeken. Ik zag dat dit 495 keer is. Nou ja, dan had ik er maar niet over moeten schrijven, maar het is opgepikt door de redactie van ligfiets.net. Ach, altijd leuk.
Wat ik nog wel wil benadrukken is dat de Durano plus een prima band is. Het lijkt wellicht anders als je mijn bericht erover leest, maar dat is zeker niet zo. Het is een miniem verschil met de Kojak.
Maar goed, beide van Schwalbe, een fabrikant die goed meedenkt met de gebruiker en de producten afstemt op diens wensen. Hulde daarvoor.

1 opmerking:

  1. Haa Casper,

    Die kettingrol voor moet goed vast zitten, want er staan grote (wisselende) krachten op. Als hij een klein beetje lost, dan kan de bout gaan "jutteren" en daarmaa de wanden van de tunnel beschadigen. Het gaan trillen van de ketting als hij er af loopt is dan maar een kleine ergernis. Dat is een erg nare schade, die dus te voorkomen is door te zorgen dat de rol goed vast wordt aangedraaid tegen die tunnel. Ik zou de tunnel nog even goed inspecteren op al ontstane schade en er desnoods een bezoekje aan Dronten aan wagen voor een reparatie.

    BeantwoordenVerwijderen