Pagina's

vrijdag 19 april 2013

je zou hem toch!

Die rij-instructeur, die op de Zutphense weg in Lochem naast me kwam rijden en me bijna van de weg drukte. Raampje open: jij moet daar rijden! Wijzend naar een hobbelige ventweg. Voor me rijdend gaat ie ook nog op de rem. Als ik hem vraag even te stoppen, rijdt ie gauw door. De leerling aan het stuur moet ook gedacht hebben......
Voor de duidelijkheid, ik mag daar rijden, binnen de bebouwde kom. Artikel 5, lid 14, toch? dat wilde ik die instructeur graag laten weten, zodat ie zijn leerlingen de juitse dingen leert en dat is niet velomobielen van de weg rijden.
Ik rij dat stukje weg, een paar honderd meter, sinds kort, omdat ik daarmee een zeer onoverzichtelijke bocht niet hoef te nemen. 1 op de 100 automobilisten laat wat merken, de rest is erg rustig en laat me begaan. Nou ja, acceptabel, op een lesgevende wegpiraat na.

Verder maar vast de Kojaks weer erop gezet, in plaats van de F-lites. Die laatste vind ik wat zwaar sturen en de bochten uiteraard...... Kojaks bevallen me toch beter. En, nee, dit is niet bedoeld om een hele bandenkeuzediscussie op gang te brengen.
Komende week ga ik met Marc per velo naar de  Spezi in Germersheim. Ik verwacht dat het beter rijden is met de Kojaks. Bovendien komen de F-lites in de snelle lekkenperiode, na 2000 km. En de rit wordt zeker 900 kilometer.
Ik heb er zin in, ben erg benieuwd wat we allemaal te zien krijgen. De weersvooruitzichten zijn prima, de rit gaar grotendeels langs de Rijn, een mooi fietsgebied.
Nog even de laatste dingetjes regelen en donderdag vroeg vertrekken.


12 opmerkingen:

  1. weet je de naam nog van die "instelling"
    zal er eens langs rijden dan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ging te snel, ik kon alleen het logo zien. Komt goed, volgende keer door Lochem kom ik wel weer zo'n lesauto tegen. Ga ik de baas bellen.

      Verwijderen
  2. Of even een foldertje in de bus gooien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een deprimerende illustratie van de verhuftering van de samenleving.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. By the way. Als je met Kojaks op pad gaat neem dan vooral reservebinnenbanden en bandenplakspullen mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. heb ik altijd bij me, maar juist bij Kojaks weinig nodig :)

      Verwijderen
    2. Met Kojaks ging ik vrij gegarandeerd binnen 800 tot 1200 km voor het eerst lek, en voorbij de 2500 km was het eigenlijk over. Marathon Greenguard geeft mij een jaar lek-vrij rijplezier (en is nog best snel).

      Verwijderen
  6. Het gaat om Artikel 5, lid 4 van het RVV 1990 (niet lid 14). Zoek op wetten.overheid.nl naar rvv, en je hebt de exacte tekst zo te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Uitleggen is zinloos aan zo'n kerel. Rij instructeurs zijn samen met CBR examinatoren juist diegenen die de verkeerswet paraat in hun hoofd moeten hebben en geheel moeten kennen, in tegenstelling tot een politieagent die veel meer dingen moet kunnen en weten.

    Maar ik ken het rijschool wereldje wel, er bestaat bijna geen frauduleuzere handel met het hoogst aantal failliesementen en een personeels verloop ( indien in loondienst ) die alleen door supermarkt of uitzendbureau personeel wordt overtroffen....tegenwoordig is het ook het soort werk dat je als ZZP'er gaat doen als je laag bent opgeleid en geen andere baan kunt vinden. Uiteraard zijn er ook goede bij, maar dat zijn de spreekwoordelijke uitzonderingen.

    Dus volgende keer in eigen taal toespreken ( ne als ik zei bij Paul )

    Je schreeuwt dus " STFU NOOB !!! WTF lees je wetboek ff na fukking mongool!!" en je geeft hem de langste vinger. De aangesprokenen vervolgt dan blij zijn weg omdat je hem in eigen taal hebt uitgelegd dat jij vind dat je daar wel mag rijden.

    Hoe netter je ze toespreekt, hoe kwader ze worden....want ze begrijpen je gewoon niet ;-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volledige zekerheid kan ik je niet geven, maar over het algemeen zijn ze de Duitse automobilisten beter opgevoed. Zeker als de Hermandad daar in de gaten krijgt dat men niet voldoende ruimte geeft aan een fietser. Dat kost een punt op hun rijbewijs.....Na zoveel punten moeten ze opnieuw hun rijbewijs halen.
    Het lijkt te werken.
    Toch loop je altijd het risico 'geschampt' te worden door een auto. Dan is het mogelijk een Nederlander....

    Geniet van de reis en het samen reizen. Duitsland is zo mooi om te fietsen. Zeker met een zonnetje erbij. Het hoeft niet eens warm te zijn met een Quest.
    Ik wou dat ik mee kon.

    BeantwoordenVerwijderen