Pagina's

donderdag 11 april 2013

Het nut van een helm

Ja beste mensen, ik ga vandaag de helm promoten, hoewel ik het geen prettig ding vind op mijn hoofd. Maar vandaag heeft mijn Ekoi zijn nut bewezen. Bij toeval, hoewel er mensen zijn die geloven dat toeval niet bestaat, had ik vandaag eens de helm opgezet. een lichte miezerregen bij vertrek was daar debet aan. Het vizier van de Ekoi vangt de druppels op, die anders in mijn ogen zouden komen. Op mijn vaste woonwerkroute kom ik door het mooie Lochem. aan de rand van het dorp, aan Zutphense zijde, bevindt zich een middelbare school. Daar tegenover is een erg onoverzichtelijk kruispunt, voor de terugweg, maar daarover wellicht later, want ik was op de heenweg.
Wat verderop in het dorp is een rotonde, nu bekend als "plaats delict"
Van deze kant komend, de situatie niet kennend, zou je kunnen denken dat je op een rotonde komt, in de bebouwde kom, waar je voorrang hebt als fietser. Niets is echter minder waar, op ondoorgrondelijke wijze heeft een zich verkeersdeskundige wanende persoon, ingehuurd door gemeente Lochem, een verrassende variant bedacht. Je ziet op bovenstaande foto, dat ik me op een tweerichtingenweg bevind, met lichte strepen aangegeven. Nu blijkt bij nadere inspectie vanmiddag, dat van rechts komend fietsverkeer de rotonde niet hoeft te nemen op gebruikelijke driekwart wijze, maar men mag een kwart tegen het verkeer in. dat is dan op het wegdek met streepjes gemarkeerd. Van de kant komend waarvan de foto is genomen, is dat op geen enkele manier aangegeven, dus de argeloze verkeersdeelnemer kan zomaar denken dat dit een normale Nederlandse rotonde is.
Het geval wil dat ik wel vaker horden scholieren van rechts zie komen en ik neem deze rotonde dan ook met een zeer laag tempo. Vandaag was dat niet laag genoeg, een scholier die te laat bleek voor de eerste les kwam met een behoorlijke vaart door de bocht en kon mij niet meer ontwijken. Ik was niet meer in staat bij te sturen om hem voorrang te geven (hoewel ik nog niet wist dat hij daar recht op had). Met volle vaart nam hij me in de flank. Ik voelde iets zwaars over mijn hoofd gaan en even later zette ik een gehavende helm af.

Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik de helm niet droeg. De kapotte kant is namelijk de kant waar mijn codacs hoorimplantaat in mijn hoofd zit. Je ziet aan de foto's dat juist die kant de helm gebroken is. Dat moet een flinke klap geweest zijn. Ik voel gelukkig weinig ervan, wat stijve nek, verder niets. Een lieve collega heeft vanochtend een warmtepleister gekocht, die ik een aantal uur in mijn nek heb gedragen.
jammer van de Ekoi, maar gelukkig heb ik nog een andere helm. Die gaat nu standaard mee op reis, waar ik ook heen ga met de Q. Ook die heeft overigens wat kleine schade, opmerkelijk weinig. De stormstrip zit los en in de muts zitten wat krassen. aar zal de onfortuinlijke scholier overheen gedenderd zijn.
Hij had gelukkig ook slechts last van een beurse heup. Net nog even per sms nagevraagd hoe het gaat, antwoord zal wel volgen. Zijn fiets had een stuur dat recht gezet moest worden, verder niets. Degelijke Hollandse kwaliteit denk ik dan maar.


13 opmerkingen:

  1. Nu moet ik zeggen dat de kwaliteit van die ekois niet zo super is .
    Hoe kom ik daar bij ? Mijn Ekoi bevatte na 6 maal dragen al een scheurtje in het grijze tempex ,geen val meegemaakt , geen botsing , vreemd ik had het zelf nog niet eens gezien maar een collega merkte het op.
    Nu kun je zeggen stuur terug voor garantie maar mijn frans is superbelabberd dus voor die paar tientjes neem ik mijn verlies wel , ik draag hem ook niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. btw , vergeet ik helemaal , zonde van de krasjes op de quest.

      Verwijderen
    2. de kwaliteit van die helm is inderdaad niet voldoende, maar genoeg om erger letsel te voorkomen, gelukkig.
      En, Gerrit, ik hoop die krasjes wel te kunnen wegwerken. Krijgt de muts een mooie facelift!

      Verwijderen
  2. Die helm is niets....goed dat jij, de Quest en die scholier nog intact zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig ving de helm de klap op en heeft hij zijn nut bewezen. Helaas zijn er nog steeds velomobilisten (ook de NVHPV) die anders denken. Groet Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig vrij goed afgelopen... Die krasjes krijg je wel weg... Die helm is te vervangen. Tja ik draag die helm eigenlijk vooral voor het geval ik eens een keer omsla maar ook in deze situatie bewees ie dus z'n nut....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik schrik me ook wel eens rot als fietsers de rotonde (legaal) andersom nemen maar soms is de situatie nu eenmaal zo. Kijk maar eens naar deze situatie in Schiedam: http://goo.gl/maps/mu0fb daar mag / moet je als fietser ook tegen de richting in omdat je als fietser niet helemaal rond kan! Het behoeft geen uitleg dat het daar al regelmatig fout is gegaan, voornamelijk door automobilisten die fietsers omver rijden omdat ze geen fietsers van 2 kanten verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is die situatie geen zaak om te melden aan Fietsersbond en gemeente? Formeel lijkt de situatie OK, omdat ik niet het verkeersbord zie met aanduiding van rotonde (D5 of J9, 3 pijlen in 1 cirkel). Maar verwarrend is het wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oei oei oei Casper "gelukkig' alleen maar schade aan "herstelbare " dingen...

    het moet idd een beste klap zijn geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja die helmen discussie, ik weet zeker dat het zinvol is dat ding te dragen. Is het niet voor een ongeval geeft hij wel bescherming tegen wat anders.
    Gewoon goed in dit geval dat je hem droeg. Idd de Koi is niet de meest stevige, maar welke wel? Je weet nooit tegen welk soort ongeval hij je moet beschermen.
    In dit geval is hij gebroken en heeft de energie geabsorbeerd. Dus op zijn berekend.
    Dus wees dankbaar voor de zegening. Statistisch gezien ben je er voorlopig weer gevrijwaard van een ongeval. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Motorhelmen ( ook dure van honderden euro's ) moet je ook wegdonderen na een val op (van) de helm of ouder dan 3 jaar door UV degeneratie, of ze nu kapot zijn of niet. Dat veel mensen dat niet doen ( incl. ik zelf ) is een ander pak mouwen.

    Die kunstof helmen zijn berekend een hoeveelheid energie te absorberen door scheuren/ineendrukken van het materiaal. Als dat onzichtbaar al half is gebeurd of het kunststof is gedegenereerd door UV inwerking zullen ze de volgende klap niet goed verwerken.

    Eigenlijk is een helm een wegwerp artikel....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oei oei oei inderdaad, gelukkig is het goed afgelopen. Sterkte met reparaties, stijve nek en het vinden van een nieuwe helm. Het sterkt mij in mn beslissing altijd, maar dan ook altijd een helm op te hebben in Magic Bullet.
    En wat bezielt verkeersplanologen om dit soort situaties te bedenken??? Een standaard rotonde lijkt me een prima oplossing. Melden is idd geen gek idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hard Shell helm? gelukkig dat het zo is afgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen