Pagina's

dinsdag 30 april 2013

eerste impressie Spezitour

We hebben als velomobielers soms maar weinig nodig als reden om een stukje te gaan rijden. Dit keer was dat voor Marc en mij de Spezi in Germersheim. Een uitgebreide beurs met als onderwerp speciale fietsen. Wel, die stonden er volop, in allerlei soorten en maten. Velomobielen, open ligfietsen, trikes, fietsen voor gehandicapten, vouwfietsen etc. 3 hallen vol en een grote buitenplaats, bovendien een testparcours.

Donderdag 25 april om 7 uur hebben we afgesproken bij Ruurlo. We willen in 2 dagen zo dicht mogelijk bij Germersheim komen. De eerste dag rijden we naar Remagen, 220 kilometer. Nog redelijk vlak, dus goed te doen. Hoewel het in de steden van het Roergebied wel lastig rijden is. We hebben een track geleend van Werner uit Oostenrijk, die regelmatig naar Nederland fietst. Deze track voert recht door die steden, Moers, Krefeld, Keulen en nog wat meer. Veel stoplichten, dus lijkt het wel een intervaltraining. Soms is het lastig de track te volgen en moeten we draaien en keren. Navigator Marc vindt altijd weer de weg!

De tweede dag willen we ook ongeveer dezelfde afstand doen, maar dat lukt niet. Het weer wordt minder, regen en koud. Bovendien, net als de eerste dag 2 lekke banden, waarover straks meer.

We bereiken na 200 kilometer Guntersblum. Dan lijkt het nog maar 40 kilometer, uitgaande van de track, maar Marc ziet op zijn navi dat het meer is. Uiteindelijk blijkt het 475 kilometer te zijn.

De derde dag, eerste beursdag, rijden we Germersheim na een wederom regenachtige ochtend, rond 11 uur binnen. Een paar uur rondkijken, mensen spreken, waaronder trackleverancier Werner en we gaan weer op weg. Nu weten we dat het lang is, dus doortrappen. Lastig met koud en regenachtig weer zo blijkt. na 65 kilometer nemen we een hotel in Osthofen.
De volgende dag is het beter weer, in ieder geval droog. Dat rijdt een stuk makkelijker, dus we maken goede vorderingen. We nemen dezelfde overnachtingsplek als de eerste nacht. Dat is een pension in Remagen, met een aardige uitbater, die bij ons ontbijt extra broodjes levert voor onderweg.

29 april, de laatste dag dat Bea zich koningin mag noemen, rijden we in mooi weer terug. Het vordert goed, we rijden een andere route door de steden, wat meer kilometers is, maar nagenoeg zonder stoplichten, zodat het goed doorrijden is.
Rond 20 uur zijn we weer thuis. De terugweg is 485, totaal 960.

Statistieken? 6 lekke Kojaks, omdat ik slechte banden heb uitgekozen, kennelijk meer versleten dan ik dacht, zeker door de Duitse wegen, die een stuk minder comfortabel zijn dan de onze. Voordeel: op de beurs heb ik van Schwalbe 2 Durano plus meegekregen, nog niet op de markt, maar dat zal niet lang meer duren. Beursscoop volgens Wim. Geen lekke band over 485 kilometer en heerlijk rijden. Dat komt door de plus, denk ik. Een licht profiel, waardoor ze minder hard denderen dan de Kojaks. Moet wel een smallere binnenband in, die voor mijn Kojaks passen maar net.
1 kettingbreuk (Marc) wat lastig te repareren is onderweg.
1 lekke F-lite.
Goede overnachtingen en lekker eten, dat kunnen de Duisters wel.
Vriendelijke automobilisten en slechts af en toe een vervelende wandelaar die vindt dat we langzamer moeten.

Nog een keer doen? Vast wel, maar ik houd van afwisseling, dus de volgende meerdaagse gaat ergens anders heen. Een keer noordwaarts lijkt me wel wat. Zutphen-Hamburg?

Foto's volgen.

6 opmerkingen:

  1. Heb ik teveel gezegd? Het is goed rijden en en vertoeven in Duitsland als fietser. Toch? Lekkere koeken en taarten overal. Geduldiger in het verkeer dan in Nederland.
    Jullie hadden een mooi vlakke route dus goed te doen. Klimmen is echt een ander verhaal in Duitsland. Door het Rurgebied heb ik een andere track van, maar die gaat bovenlangs en 1 die iets zuidelijker gaat. Veel mooier binnendoor fietsen, maar daar hadden jullie deze keer niks aan gehad. Te veel om voor naar de Spezi.

    Hamburg is ook een aanrader. Heel vlak, maar op zeker stukken ook veel eentoniger fietsen qua natuurschoon. Iets Noordelijker zijn leuke stadjes en rivierdijken en oversteken. Beetje Betuwe maar dan uitgestrekter. Die gaan wij dit jaar opzoeken denk ik. Het plan staat nog niet helemaal vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooie route tot Remagen is die van Reitsma, de weg naar Rome. Verkeersluw, maar voor velomobielen wellicht wat lastig, zeker als je op tijd in Germersheim wil zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een tocht. Mooi. En die Durano Plus in een 406 maat is zeker weten een beursscoop. Ze staan niet op de website.

    Hoe lang zijn jullie nou op die beurs geweest? Hoe vond je het daar? Was je daar al vaker geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het mooie van dergelijke tochten, al lijkt het soms gekkenwerk maar je went er aan, is dat je zo een goed gevoel krijgt voor het 'format' van dergelijke - ook langer dan 5 dagen durende - velomobieltochten. Denk aan ROAM, maar ook aan Euro Tour 2013 en de Velomobile City Challenge 2014. Dan besef je dat het nog best intensief is, hele dagen met matige inspanning fietsen van 8-9 uur 's ochtends tot 7-8 uur 's avonds, met vrij korte tussenpauzes.

      Volgens mij hebben Casper en ik zo'n 3 à 4 uur de beurs bezocht, inclusief een welkome spaghetti-maaltijd (Mahlzeit!).

      Voor mij was dit de eerste grote ligfietsbeurs en ik kan men niet voorstellen dat er op deze planeet een grotere is.

      Toen Casper de nieuwe Durano's Plus monteerde, ben ik gauw nog een keer de interessantste stands langs geweest voor de foto's.

      Maar we hadden al snel door dat onze bezoektijd eigenlijk veel te kort was. Het kost veel tijd als je uitgebreid alles (ook de details) wilt zien en wilt proefrijden met de vele beschikbare modellen. Gezien de duizenden bezoekers waren wij bepaald niet de enigen die er zo over dachten! Alsof je in een warm bad stapt ;-)

      Hopelijk is er volgend jaar weer een Spezi, en wellicht is het een idee om er dan (veel) meer tijd voor uit te trekken. Misschien valt er voor de niet-er-naar-toe-fietsers wat te regelen met auto, bus(je) of OV? Een autodagtocht zou makkelijk moeten kunnen, het is ruim 4 uur rijden vanuit Zutphen...

      Verwijderen
  4. Mooie tocht op de foto's van Marc te zien.

    Met welke kruis en gemiddelde snelheid hebben jullie nu zulke lange stukken gereden ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stats van de heenrit: http://connect.garmin.com/activity/305331506
      en van de terugrit: http://connect.garmin.com/activity/305331379

      Je ziet dat het gemiddelde niet erg hoog is. De kruissnelheid was rond 30 km/uur, maar door allerlei hindernissen zoals schaarhekken, fietspadhaarspeldbochten (= uitstappen of heen en weer steken met F-Lites), slecht wegdek, verkeerslichten etc, en soms verkeerd rijden werd het gemiddelde van 24-25 km/uur bereikt. Bedenk daarbij dat we 5 dagen achtereen gemiddeld 192 kilometer per dag hebben gefietst...

      Verwijderen