Pagina's

zondag 18 december 2011

Hekel aan pekel

Racefietsers en mountainbikers die wel eens op de weg komen, hebben een vreselijke hekel aan pekel. Dat tast de ketting en de tandwielen aan, als je niet heel snel na de rit alles heel goed schoonmaakt. Wacht je een dag, dan kan de ketting al bijna niet meer rond. Benieuwd wat pekel met de velomobiel doet. Het kan in ieder geval niet bij ketting en tandwielen, denk ik zo, maar je weet het nooit.
Het valt mij op dat veel gemeenten al laten strooien als het lijkt alsof het glad wordt, maar het dat nog echt niet is. Zal wel preventie zijn. Ik denk, geef je geld uit aan zaken die er toe doen, maar goed.

Vandaag na een week maar weer eens een tocht gemaakt. Met wind mee gestart, hoewel het bijna niet leek te waaien vanochtend. Wel stralend weer, mooi zonnetje. Om de kilometers in de benen te krijgen voor mijn ROGAAB, had ik bedacht naar Winterswijk te rijden. Zo gezegd, zo gedaan. Via Hengelo, Varsseveld, Aalten naar Winterswijk. Daarna via Groenlo, Ruurlo en Vorden terug. 96 kilometer.
Blijkt er toch wind te staan, niet veel, maar wel voldoende om af te koelen. Daarom maar weer wat meer aan gedaan. En of het nu ligt aan een week niet fietsen, de koude tegenwind, het bier nog in de benen, Marathon plus i.p.v. Kojaks, ik weet het niet. Het ging vanaf Groenlo in ieder geval niet lekker en nu voelen mijn benen stram.
Moest wel even aan @wimhuisman denken, die bij een toertocht altijd tegen de wind in wil starten. Maar ja, dat zou dan weer ongeveer dezelfde route worden als andere keren en ik wilde eens wat afwisseling.

Vlak voor Vorden wordt ik ingehaald door een blauwe Quest, die minder last heeft kennelijk, want hij is me snel voorbij, na een groet. Even later zie ik hem weer, stilstaand, Quest op de kant: lekke band. Blijkt het een van de mannen van Velomobiel Dronten te zijn, die ook op en neer naar Winterswijk is, maar dan in twee dagen. Moet ook wel vanuit Dronten. Uiteraard heeft hij geen hulp nodig met verwisselen. Hij rijdt met slicks, ik inmiddels met Marathon plus. 1-0 voor de Marathon. Wellicht iets minder snel, maar geen lek, wat ik de kou niet lekker is.

Toch wel weer een lekkere tocht gereden, ondanks dat het wat minder goed ging. Ik had eigenlijk gehoopt op slecht weer, zodat ik dat eens kan ervaren op een rit niet zijnde wwv. Als het om wat voor reden dan ook, tegenvalt, langer duurt etc, dat weet ik dat liever vooraf. Reacties van onder andere @marcvanwaardenburg en @wimhuisman geven aan dat zij altijd fietsen. Mannen van staal!

6 opmerkingen:

  1. Gewoon volhouden en blijven genieten Casper. Het stuk tussen Groenlo en Ruurlo is mooi maar vaak lastig want wat ruwer asfalt. En vandaag stond de wind daar pal op kop.

    Het weer, met name de neerslag, is de laatste tijd zo wisselvallig dat het niet makkelijk is om er op te anticiperen.

    Als je het idee hebt dat je Quest (te) zwaar trapt, dan is het misschien tijd om eens naar wat zaken te (laten) kijken: lagers (versleten?), spaken (spanning?), ketting/-buizen/-rol/derailleur (smeer?). Als je wil kunnen we de komende LOL-tocht wel eens van fiets wisselen, om het eventuele verschil te ervaren.

    Groet @mavawa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @mavawa, uiteraard blijf ik genieten. Een keer een mindere dag ontneemt mij niet de lol van het questen. Ik ben van plan tussen kerst en oud en nieuw de bovenkant er eens af te halen en dan wat zaken te inspecteren. Zoals kettingrollen, ketting etc. een van mijn wielen draait minder goed dan de ander, dus daarin zal ik nieuwe kogels moeten doen. En, wisselen, OK, maar het gevaar is dat het sowieso beter gaat in die van jou, omdat het een jonger exemplaar is met een 26 inch achterwiel. an heb je al niet de dubbele as achter, dat scheelt.
    Ach, een beetje klussen is ook wel leuk en de familie is weg, dus het kan gewoon binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn eerste vm-(proef-)rit was voorjaar 2010 in een Mango, bij de ligfietsgarage in Groningen. Die was wel wat langzamer, maar of dat nou door de tussenas kwam, of door een minder optimale stroomlijn of door mijn gebrek aan vm-ervaring weet ik niet. Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het mij in jouw fiets zou vergaan.

    Wat pekel betreft: vorige winter heeft mijn Quest er geen last van gehad, althans ik heb er niets aan gedaan qua schoonhouden en het ziet er allemaal nog pico bello uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aluminium wielen van Velomobielen en andere fietsen houden niet van pekel; de nippels van de spaken corroderen snel door de velg. Goed spoelen met water na een pekelrit indien mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Da's een goeie van Theo, ik heb zelf nog niet met dit euvel te maken gehad (ben ook maar een beginner) maar ik zal dat ook eens ik de gaten houden deze winter.

    Misschien krijg ik dan ook wel hekel aan pekel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen