Pagina's

dinsdag 25 oktober 2011

negative split

In de atletiekwereld een bekende term, vooral bij langeafstandslopers. Het betekent dat je de eerste helft van een te lopen afstand langzamer doet dan de tweede helft. Of andersom, het is maar hoe je het zien wil. De bedoeling is om dan toch een goede tijd te realiseren. De winst is dat je aan het einde nog voldoende kracht hebt en over de gehele afstand geen verval, maar juist een stijging van prestatie.

Dat is nu wat ik in mijn woonwerkkilometers ook probeer. Niet te snel van start en niet te snel naar een hoge snelheid. Het werkt goed, vaak noodgedwongen, omdat ik 's morgens nog niet op mijn best ben. Daarnaast moet ik zowel op de heen- als terugweg eerst de stad uit, dat scheelt.
Ook over de dag genomen is mijn  split negative, ik rijd 's middags sneller dan 's morgens.

Ik heb tips van collega Velomobielers ter harte genomen om me niet te warm te kleden. Dat is goed bevallen, kan wellicht nog minder. Ik draag nu een korte mouw zweetshirt met daarop een dun hardloopshirt. Ik moet er erg aan wennen dat dit nog warm is. Op de racefiets zou ik al een lange mouw zweetshirt, een T-shirt en een langemouw jas dragen. Maar ja, dan zit je niet lekker in een kuipje!

Zo langzamerhand wordt het wel wat met mij en de Quest. Niet alleen qua kleding, maar ook de snelheid. Gemiddeld nog niet hoog, maar ik kan steeds langer hogere snelheden volhouden.

Inmiddels ook weer een aanpassing van mijn route zodat ik nu op iets meer dan 53 kilometer enkele reis zit. Misschien wel veel, maar toe in nog op de racefiets zat, ging ik in het seizoen drie keer in de week fietsen en kwam ik ook op 250 per week. Nu is het combi met wwv, wat voor het thuisfront wat prettiger is, omdat ik nu niet na het werk ook nog eens moet sporten.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Casper,

    Herkenbaar verhaal! Vanochtend zonder schuimdeksel vertrokken en vanmiddag, door de regen, met weer terug.

    Je merkt dan meteen hoeveel kleren je teveel aan hebt. Mijn sjaal, en trui konden uit maar ik had geen zin om te stoppen. Blijft "moeilijk" om juist te kleden...

    Groet Marcel
    Quest 342

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Probeer daar in de ochtend ook rustig aan te doen omdat er in de dag ook nog iets gepresteerd moet worden. Toch heet bij mij het ook veel te maken met het rijden in het donker. Doordat je minder ver kunt anticiperen ga je automatisch iets langzamer rijden.
    Tip voor de winterdag: Zorg dat je voet gaten dicht zijn met lycra stof zodat de kou eruit blijft. Tevens voetverwarming helpt ook enorm om da afstand te kunnen overbruggen zonder dat de kou in het lichaam slaat. Als laatste zorg voor een extra kleding stuk zodat als je in de winter lekt rijdt even iets extra kan aantrekken. Ervaring in de sneeuw is leuk maar voor lange afstanden dan wel sneeuw dikte en evt bevroren toestand ervaren die het fietsen erg moeizaam kunnen maken. Ook je type band doet dan erg terzake. Zie ook mijn oude blog of die van Wim Schermer

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hen ook dat de snelheid niet echt veel hoger ligt dan met de open ligger , misschien een kilometer of 2 , 3 op de kruissnelheid , maar ik trek me er niet zo veel van aan , het comfort vind ik erg belangrijk en de snelheid komt vanzelf wel denk ik dan maar.
    Overigens , als het kouder is reed ik op de open ligger ook langzamer dan wanneer het warm was , ik hou van warmte tijdens sporten.

    BeantwoordenVerwijderen