Pagina's

zondag 26 januari 2020

Toeval?

De laatste tijd ratelde de ketting met meer geluid dan ik gewend ben. Dat moeten de O-ringen dan zijn, dacht ik. Gisteren dus maar weer de Q op de bok gelegd om deze te vervangen. Daar ik tevens het vermoeden had dat de crank wat ver naar voren stond, eerst deze maar verplaatsen.
Bij het losmaken van een van de beugels, bleek deze gebroken. Shit, wat nu? Ik had eerder op de dag Johan al een app gestuurd, omdat hij bij velomobiel.nl was, om te vragen biba's mee te nemen. Het was inmiddels 15.30, dus hij al onderweg naar huis, nam ik aan.
Wel gebeld met Dronten en er wordt een paar opgetsuurd. Advies is om rustig te rijden, zeker omhoog. Nu ja, mijn heenweg naar het werk gaat omhoog, zodanig dat mijn snelheid naar 20 zakt en mijn hartslag flink stijgt. Dat stukje komt het zweten ook. Dus, wat nu?
Even lopen denken en toen naar de bouwmarkt om de hoek. Eens kijken wat er mogelijk is.

Deze hoekijzers gekocht:
Uitgemeten waar de gaten voor de bouten moeten komen en de boor erin. Iets langere bouten genomen, hoekijzer op maat gezaagd. Dan het klusje om het weer op zijn plek te krijgen, waarbij het zicht beperkt is.

Resultaat:

De gebroken beugel wordt goed op zijn plaats gehouden, kan vast wel een flink aantal ritten mee. In ieder geval tot nieuwe er zijn.

Hierna de ketting ingekort, deze hing nu wel erg slap, na verschuiven van de crank. Uiteraard ging het eerste schakeltje niet goed terug, wat mij vaker overkomt. Dus maar eentje extra eruit. Nu wel goed vast, check door ketting flink te buigen. Niet meer te zien welke schakel het was en dan is het goed.
Als laatste de stoel nog ietsje hoger, want ook daar was wat speling ontstaan.

Te laat voor een proefritje op volle kracht, als finale check of alles goed zit. Ik moet er niet aan denken dat, bijvoorbeeld, de ketting onderweg breekt!

Vandaag dus maar ff doen.

Overigens, zie vorige bericht, zijn de voorbanden nog steeds op de juiste spanning, niet meer gezakt. De lekke binnenband die ik wilde plakken, blijkt geen lek te hebben. Zou ik het ventiel niet goed hebben dichtgedraaid? iets anders kan ik me niet voorstellen.

2 opmerkingen:

  1. Goed opgelost Casper! Zo houdt de echte doe-het-zelver de fiets rijdende!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi opgelost! Tip voor de volgende keer, voor als je haast hebt en/of langs de weg staat met een vrolijk schuivende trapas: Een flink dikke tie-wrap werkt gek genoeg ook. Heb zo'n 1000 km afgelegd met twee van die dingen (dus alléén die dingen), geen problemen gehad. En ze wegen weinig, prima om vast in de McGyver kit te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen