Pagina's

woensdag 20 januari 2016

Het gelijk van Lance A.

Vandaag mijn derde rit met de M+. Vorige week eronder gelegd wegens de aankomende winter. Er lagen nog Conti GP's onder, die in natte omstandigheden toch iets te snel lek raken. Nu zijn deze bandjes snel verwisseld en als je er 1 extra bij je hebt met een binnenband erin, is de pitstop erg kort. Maar in de koude en natte wintermaanden, in het donker, doe ik dat liever niet.
Ik had shredda's laten komen, maar de draadversie gekozen en die is minder goed, bovendien zaten er flinke hoogteslagen in. F lite met de grote draaicirkel is het ook niet echt bij donkere ritten.

Dus de oude vintage M+ van 2011 maar eens uit de mottenballen gehaald. Ik heb er uiteraard eerder mee gereden, anders had ik ze niet liggen. Onder de oude 147 hebben er drie hun best gedaan een paar honderd kilometer, tot ik overstapte op de Kojak.
Deze versie is dus de oude, niet heel snelle, als je de berichten moet geloven.

De eerste rit vreesde ik dus het ergste. Ik moest op tijd op het werk zijn, dus eerder dan normaal vertrokken. Nat, dat was het ook, dus de kap ging erop.
De druk stond op de max van 7.
Tot mijn verrassing en verbazing viel het eigenlijk best mee. Het was meer door het mindere zicht wegens de regen dat ik niet zo snel ging, dan dat het debet was aan de M+. Optrekken gaat minder snel dan met een slick; uitrijden duurt minder lang. Maar verder, als je eenmaal op snelheid bent, gaat het prima. Referentiepunten zijn hellingen waar ik afdaal. Op hetzelfde punt als altijd stoppen met trappen en dan vergelijken wat de maximale snelheid wordt. Geen keiharde wetenschap, wel empirisch bewijs.
Het is kouder dan enkele weken geleden, ook dat heeft invloed. Maar, waar ik in die periode, in december bij 10* een snelheid van 40 haalde op bovengenoemde punten, zit ik nu op 38, bij vorst.
Dat scheelt een paar procenten, als je de invloed van de temperatuur mee rekent. Vandaag was het bijvoorbeeld net boven 0 op de terugrit en kwam ik al bijna op dezelfde snelheid.
Wel is het gemiddelde lager, vanwege ook weer die temperatuur. Alles draait uiteraard minder als het vriest, ook je eigen lichaam.

Al met al had ik het veel slechter verwacht met die M+. Zouden de banden langzaam gerijpt zijn? Ik weet bijvoorbeeld nog dat Lance Armstrong een enorme materiaalfreak was in zijn topdagen. Zijn mecanicien moest een aantal banden op voorraad hebben, omdat hij vond dat deze gerijpt moesten zijn, dan reden ze beter. Zou daar toch iets in zitten?

9 opmerkingen:

  1. Hoi Casper,

    Of het waar is weet ik niet, maar die oude wielrenners zeiden dat ook altijd in mijn jeugd, de beginjaren op de racefiets.
    De tubes die we toen gebruikten moesten eigenlijk een jaar op een donkere koele plaats hangen, met een beetje lucht erin, dan zouden ze later langer mee gaan en lekkerder lopen.
    Ik heb het nooit gemerkt......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeft dat niet iets met het vulcaniseren van het rubber te maken of zo?

    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vulkanisatie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In term of speed, the Grand Prix are among the worst tires when the temperature is less than +5°c. That's probably why you are surprise by the speed that the M+ have when it's cold. If you had the GP on Monday and Tuesday morning (when it was very cold), you would have been super slow.
    When I had my XS, the F-lite were my favorite winter tires: not so often flat and they are still very fast.
    Now that I have the DF, my choice is the Schwalbe One: they don't get flat easily (they have a better puncture resistance than the Durano) and they are still really fast when it's cold. I have the latex tube, that's also a good way to reduce the number of puncture, but you have the inflate the tires once or twice a week.

    Greetings, Clément

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks, Clement. Do these One's fit on any rim, or do you need special rims?

      Verwijderen
  4. Daarom heb ik een voorraad van zeker 15 stuks op zolder liggen. Snelheid komt met de jaren zou je kunnen zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lance A. ging toch vooral snel omdat het een middelenfreak was en niet een materiaalfreak? ;-P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, iedereen was middelenfreak in die tijd. Hij was gewoon de beste.

      Verwijderen