Pagina's

dinsdag 12 januari 2016

Keuzes maken

Tot nu toe hebben we een kwakkelwintertje, met soms zomerse temperaturen. Echte problemen hebben we dus nog niet gehad, op de Noordelijke 3 provincies na dan.
De voetenwarmers hoefden nog niet in de schoenen, met de kap heb ik nog maar twee keer gereden, en winterse antilek banden zitten er nog niet op.
Vochtig is het wel en dat levert dan wel lekke banden op voor de liefhebbers van snelheid, met dunne en/of smalle bandjes onder de velomobiel.
Zo ook bij mij, er liggen nu Continental GP's onder. Tweemaal lek afgelopen vrijdag, rechts, de kant die de meeste rotzooi verzamelt aan de rand van de weg. Zeker als het nat is......Ze zijn te smal voor een Antiplatt lint. Dat had ik wel in de F Lites liggen, met als gevolg geen enkel lek. Echter na enkele 1000en kilometers ( ongeveer 8000) zit de sleet er al aardig op en het nadeel van Antiplatt is dat er wel steentjes in de buitenband gaan zitten en er in blijven, met heeeeel erg langzaam scheuren tot gevolg, waardoor de band uit vorm raakt en hobbelig wordt.
Geen optie voor winterweer dus. Bovendien die draaicirkel........
Nico bood aan om in de doos waarin hij zijn brug heen en weer laat reizen naar Dronten wat extra's te vervoeren. Dat hoefde hij geen twee keer te appen. Ik heb bij velomobiel.nl 2 Greenguards besteld. Goed antilek, zo gaat het verhaal en een redelijke rolweerstand.

Omdat het weer de komende dagen slechter en kouder gaat worden, gaan de GP's eronder uit. Zekerheid is wat nu geboden is. Tot de Greenguards geleverd zijn zal ik er 5 jaar oude en nauwelijks gebruikte Marathon plus onder leggen. Levert in qua sneklheid, maar in reistijd zal het alleszins meevallen. Reken maar mee. Ik rijd 41 km enkele reis, momenteel met ongeveer 30 km/u gemiddeld. Dat is 82 minuten rijtijd.
Stel dat ik met de oude marathons 10 % inlever, dan wordt het 27 km/u. Dat is 91 minuten, slechts 9 minuten meer. 18 per fietsdag. Nou, dat heb ik er wel voor over, hoewel het gevoel ook speelt en dat zal minder zijn met een lagere snelheid. Bovendien kan ik altijd nog een kortere route van 37 kilometer nemen.
Traagheid voel je goed. Nou ja, einde van de week weten we het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten