De winter komt er weer aan, het voelt nu al alsof ie er is. Dat noopt tot een goede check van het materiaal, zoals banden, verlichting, kleding etc.
Om met de banden te beginnen, ik ben er al langer mee bezig; in gedachten en door het web af te struinen. Vorige winter heb ik op F lites doorgebracht. Nu liggen deze banden er ook onder. Deze bevallen prima, op een iets na. Als er een gaatje in komt, wordt dat langzaam groter en gaat de band uit vorm. Er komt dan een bobbel op. Zaak om dus met regelmaat de band na te lopen op ingesleten scherpe voorwerpjes. Ik heb er Antiplatt in liggen, om lekke banden te voorkomen. Dat werkt prima.
Maar, ik hou ook wel van afwisseling en daarom heb ik rond gekeken. Voldoende banden met een hoge lekbestendigheid. Punt is alleen dat deze banden allemaal significant trager zijn. Bijvoorbeeld de Schwalbe marathon. Voordeel is dan wel weer dat deze in 35 mm te koop zijn, wat weer een veel betere stuuruitslag tot gevolg heeft. Dat is dan wel weer een prettig voordeel, want in donkere dagen is het zicht minder en is ruime bochten draaien weer minder veilig. Op 1 plek op mijn ww route moet ik steken.
Nou ja, de F lites liggen er net op en gaan wel mee tot maart/april.
Oh ja, achterop ligt naar tevredenheid een Marathon Allmotion. Hoewel de test van Wim Schermer aangeeft dat deze veel trager wordt in koude omstandigheden, merk ik er nog niet veel van. Bovendien is deze na 8000 km nog lang niet op.
Op de rechter voorzijde heb ik een kleine lamp extra gemonteerd. Doel hiervan is de berm te kunnen verlichten, zodat ik er niet in rijd. Voor echt donkere dagen heb ik een Philips lamp met flink wat lumen.
Om niet verblind te worden hangt er een nachtbril in de Q, zo'n bril met gele glazen. Werkt erg goed, is mijn ervaring.
Tja, dan de kleding. De mutsen, handschoenen en warmere shirts komen weer tevoorschijn. Want, ik rijd het liefst open, zonder kap.
Vandaag wel, ondanks het droge weer, de kap gebruikt, omdat ik in mijn testmaand zit. Een beetje ambivalent gevoel heb ik erbij. Het is wel stukken minder koud, maar door te zweten wordt het wel weer gevoelsmatig koud. Ik rijd dan met korte broek, zweethemd en shirt met korte mouwen, waarbij de rits open kan en ook open gaat.
Vooral het feit dat mijn hoofd minder koud is, met minder last van mijn oren, is een voordeel. Nou ja, ik moet het maar eens afwisselen de komende periode.
Beslaan doet ie overigens nauwelijks, alleen tijdens een stop, maar dan gaat het vizier wijd open. De deflector die erbij zat heb ik eruit gehaald en een grotere ervoor in de plaats gemaakt. Deze zit hoger, ik kijk er nog wel overheen, maar mijn adem komt niet tegen het vizier. dat scheelt. De bedoeling is ook dat er minder regenspetters binnenkomen, maar het is droog weer sinds het ding erin zit.
Wat ik nog moet doen is kleine stukjes stormstrip of lexan voor de voetengaten maken, om bij echte koude de lucht wat af te leiden en niet rechtstreeks binnen te krijgen. heb ik vorig jaar ook gehad en dat werkt goed. Slijt er alleen af, door de Q achter op te tillen bij verplaatsingen. Ach, niet erg, want dit materiaal kost weinig en de montage is eenvoudig.
Als laatste moet de ketting nagelopen worden, want niets is zo erg als in de vrieskou of in flinke regen bij lage temperatuur stil te staan met een gebroken ketting. Ook goed smeren.
Dan ben ik klaar voor wat komen gaat.
Een goede voorbereiding is........
BeantwoordenVerwijderenBehalve de noodgevallen jas doe ik weinig extra.
De Milan is dicht bij de voeten en ik rij erg graag met de kap. Wel een paar oordoppen in maar dat is standaard. Met de banden moet ik nog kijken wat ik gaat doen.voorlopig blijven de Continentals er nog op.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenDe Schwalbe Marathon 35 krijg je vrijwel niet om de velg. Hij gaat niet gauw lek maar als ie lek gaat en het is koud, weet dan dat je hem niet van je velg krijgt. Dan toch liever de 47 mm. Monteert en demonteert makkelijk en loopt ook veel lichter, ook bij kou.
BeantwoordenVerwijderenDe Almotion loopt bij 0 graden C. 17% zwaarder. Het is nu rond 10 graden en dan scheelt het maar 7% t.o.v. 20 graden. Daarmee blijft de Almotion, ook bij kou een van de lichtst lopende banden.
De mp 47 bevalt mij echt weer prima. Goed op spanning en ik ga als een speer!
VerwijderenAchter de 47mm Marathon Plus, en voor de 35mm idem Marathon Plus, vind ik het prettigst voor goede lekbestendigheid en slijtvastheid. En met de snelheid valt het nog best mee.
VerwijderenDoor de hieldraad rondom stevig zoveel mogelijk in het midden van de velgbreedte te houden, is deze stugge band ook nog prima om te leggen, zelfs zonder bandenlichters.
@Wim, ik reed de ochtenden in de week dat ik dit schreef rond 7 uur van huis, met tussen 0 en 3 graden. Dat gaat prima op F lites hoor. Vredestein zou er in kunnen investeren om de banden wat smaller te maken, bijvoorbeeld 40 mm, dat scheelt een hoop in de draaicirkel.
VerwijderenHallo Casper,
BeantwoordenVerwijderenIk heb de F-lites vervangen door 44mm. brede Shredda's. Banden die mij prima bevallen zijn tijdens koudere perioden. Achter ligt nu een 54mm. Thunder Burt. Verlichting is bij mij het hele jaar door "extra" vanwege de bijzondere diensttijden.
Que kleding pas ik het per keer aan, al naar gelang de noodzaak. Voorlopig zit ik nog enkellaags in het kort. Iets wat ik ook aanpas is mijn bidon. Tijdens de zomer gebruik ik en normale bidon, maar in de winter wissel ik deze om voor een thermobidon. Zelfs warme thee is na anderhalf uur in de winter ijskoud, dit in tegenstelling tot warme thee in een thermobidon. Een koude plens op de maag is niet bevorderlijk voor de maag.
Sportieve groet,
Robert-Jan
@Robert-Jan, wat is prima bevallen? Ook goede rolweerstand? Weinig lek?
VerwijderenZowel de lekbestendigheid als de rolweerstand zijn prima in orde. Ze leggen ook makkelijk om om mijn velgen. Hoe dat om andere velgen gaat weet ik niet, ik heb van die "hufterproof, bombproof" velgen. De zware variant die je bij Velomobiel.nl kunt krijgen. Velghoogte en breedte wil nog weleens variëren waardoor het omleggen van sommige banden een hachelijke onderneming kan worden, zeker buiten in natte koude omstandigheden.
Verwijderen@Marc,
BeantwoordenVerwijderenOm een lekke band te vervangen moet deze er eerst af. En dat lukt bij koude niet.
Met alle respect, maar dat vind ik onzin, Wim. Met een beetje handigheid lukt het prima (mij althans) om een stugge band te demonteren als het koud is. Dat weet ik nog uit eigen ervaring na afloop van de vorige Oliebollentocht (en die verliep koud). Wel is dan de bandenlichter handig om even erbij te gebruiken.
Verwijderen