Pagina's

zaterdag 11 april 2015

Vering en ontsteking

Onlangs berichtte ik over nogal veel beweging in de Q. Bleek een los boutje te zijn. Nadien bleef het gevoel van instabiliteit door teveel beweging. Een van de tips was het monteren van stijvere veren voorin. Daarop heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik stijve veren besteld bij velomobiel.nl. Deze hebben enige weken liggen acclimatiseren, maar vandaag moesten ze er toch aan geloven. ik wilde de remmen toch nog eens schuren, want de piep was nog niet echt weg.

De linkerkant eerst, want met de kabel van de computer is dat de lastigste. De kogelkoppen losmaken is altijd een tijdrovend karwei, waarbij geduld de bekende schone zaak is. Hoewel je er wel vieze handen van krijgt, deze klus. Dan de kabels zover los, dat het wiel eraf kan. Dat gaat voorspoedig. vervolgens de veer eruit, wat lastiger is, omdat er maar een klein stukje kunststof uitsteekt om aan te trekken. Overigens verbaas ik me ook nu weer over de hele kleine schroefjes waarmee het geborgd is in de vork.
Na enig gewurm komt de veer eruit. Het is een standaard veer, blauw met rood. De stijve gaat erin en de boel kan weer dicht. Niet vergeten te schuren en alles goed terug op de juiste plek.
Dan rechts, wat makkelijker gaat met een kabel minder en na oefening op links. Hier schiet wel het ene kleine borgschroefje weg en ik kan het niet meer vinden. Dan maar er zelf een maken. Een klein schroefje in de bankschroef en op de juiste lengte zagen. Zo gepiept en het past nog ook.
Hier gaat ook alles weer terug en de Q kan weer op drie wielen. Even inveren om verschil te voelen. Nou, dat is merkbaar. Ook al vooraf door het inveren van de 2 soorten naast elkaar te doen. Die stijve is bijna niet in te drukken en de standaard veer wel degelijk.Morgen maar eens testen op de weg.
Bij het nemen van bochten heb ik vaak het idee dat ik sneller zou kunnen. De Q veert namelijk behoorlijk, waardoor ik bang ben uit de bocht te gaan. dat zal nu verbeterd zijn.

Een ontsteking zit toch niet in een Q, denk je? Dat klopt, wel in mijn schouder sinds gisteren. aanstaande vrijdag rijden we vanuit mijn werk een sponsortocht en daarvoor ben ik eens op de racefiets gegaan gisteren. Door al dat gedender wat je gewrichten moeten opvangen, kreeg ik langzamerhand pijn in mijn rechterschouder. Op de terugweg werd het erger en vannacht en vandaag was het op zijn hoogtepunt. Slijmbeurs, jawel en dat kan wel even duren. Dat wordt dus voorzichtig aan doen en de sponsortocht in de Q maken.

24 opmerkingen:

  1. En kan je de Q nog wel uitklimmen, of moet iemand je eerst omrollen? :-) (zo ja, dan kunnen we elkaar de hand schudden, ik loop al 5 weken bij de fysio voor mijn rechter schouder)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan moeten we wel voorzichtig schudden.:) Vorig jaar heb ik er ook last van gehad, kan wel ff duren. Uit de Q komen duurt dan wel wat langer........

      Verwijderen
  2. Dit is vreemd, zowel Dave en ik hebben RECHTS een peesschedeontsteking. Dave loopt er al een jaar mee en heeft het idee dat het komt door het fietsen in de Quest. Die van mij is acuut en alweer na een paar dagen aan de beterende hand maar komt wel net na het Paastreffen. Zou er een oorzakelijk verband kunnen zijn of is dit toeval?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van harte ik loop al twee jaar met mijn rechterschouder te tobben. Het komt vrijwel zeker door het in en uitstappen van de Quest. Ik heb mij zelf een andere manier van uitstappen aangeleerd en druk me nu eerst met mijn onderarmen voor een deel omhoog ipv mijn handenop de rand te zetten en dan alle kracht op je schouders te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dave had in begin geen schoudersteunen en dacht dat het ook kwam doordat je dan dat stuur de hele tijd omhoog moet houden, koude wind op de schouders en verder weinig blooddoorstroming in de armen. Maar idd gecombineerd met uitstappen, dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.

      Verwijderen
  4. Ook ik heb een chronisch pijnlijke pees in de rechteram/schouder :-(

    Had er nog niet eens bij stilgestaan dat instappen/uitstappen ermee van doen kon hebben want ik doe ook aan krachtport gericht op de armen/schouder/borst spieren.

    Maar misschien is dat in/uitstappen toch net een andere beweging/belasting/spiergroep en dan is 97 kg ook wel veel :-))))

    Ik zal eens proberen meer mijn benen te gebuiken, en me langs het zitje te laten glijden. Iemand zei dat dat beter ging zonder ventisit kussentje wat natuurlijk eens een tijdje te proberen valt.

    Wat dat betreft kun je rare klachten hebben.....ik had eens heel ernstige pijn in de borst en rug en kon amper meer ademen zonder pijn......dokter bezorgd, rontgen foto's en alles gemaakt. Toen zijn mijn vrouw "als je uit de treincabines naar beneden klimt, hoe doe je dat dan ?" Nou...vaak naar beneden springen en de val remmend hangend aan 1 arm.......Ik geloofde niet dat het DAT kon zijn, maar precies DAT bleek de oorzaak na een weekje netjes aan 2 armen en met de benen op het trappetje te hebben afgedaald :-))))))



    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vorig jaar heb ik 30 sessies gehad bij de fysio en daar ook laten zien hoe ik mijn fiets uitstap. De buiging die je moet maken in je schouder is heel onnatuurlijk en de krachten die erop komen te staan zijn ongelofelijk. Ik moet ook ruim 100 kilo omhoog drukken. Een tijdlang heb ik met een houten klos in mijn fiets rondgereden die ik bij het uitstappen gebruikte. Klos buiten de fiets zetten en je daar dan op uitdrukken. Je schouder maakt dan een grotere hoek tov je lichaam. Het is trouwens een heel langdurige geschiedenis voor mij aan het worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vervelend al die klachten maar om het in- en uitstappen van de Q de schuld te geven is mi. wat kort door de bocht.
    Gebrek aan training van het bovenlijf en buik/rug is vaak de onderliggende oorzaak van dit soort klachten.
    Vroeger waren wielrenners van boven spijkers en sinds er meer inzicht is over het effect van bijv. rompstabiliteit en getrainde bovenlijven overwinteren veel renners in de
    winterperiode ook in het zwembad (snorkelen 0f onderwaterhockey) of de fitness om bijv. rug-schouder en nek te trainen en zo klachten te voorkomen.
    Ik weet dat het vaak niet gemakkelijk is maar het zou beter zijn voor ons veelfietsers om ook bijv. 2X/week het bovenlijf, rug en buik te trainen dan voorkom je veel klachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is waar dat core spieren belangrijk zijn om te trainen. Maar Dave was heel goed getraind, doet altijd 50 push-ups, alleen kan ie dat nu niet meer door die chronische peesontsteking.

      Verwijderen
  7. De buik wordt 4 keer per week getraind en daarnaast beoefen ik ook nog indoor klimmen. Dus niet getraind is wat kort door de bocht. Er zijn overigens nog meer Quest rijders met schouder problemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik moet van de fysio oefeningen doen die er op gericht zijn om in mijn schouder klem-zittende spieren en pezen meer ruimte te geven. Die oefeningen zijn pijnlijk, maar helpen gelukkig wel. Of de klachten veroorzaakt zijn door veel in -en uit de VM te stappen weet ik niet, maar als je de klachten éénmaal hebt, dan helpt vaak uitstappen in elk geval niet :-) Ik gebruik, net als Rob, tegenwoordig ook mijn onderarmen bij het uitstappen. Wat Willem zegt over training van het bovenlichaam is absoluut waar, ik ben dat al jaren van plan....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja dan mijn cent.
    Ook ik heb al jaren pijn in de schouderstreek (en nog wat plekken...). Ik denk idd net als Willem niet eerst aan het in- en uitstappen. Mijn armen kunnen wel wat hebben, maar hebben inmiddels door een fysiek en lang arbeidzaam leven ook het nodige te voorduren gehad. (en al het landbouwgif dat ik beroepsmatig heb binnen gekregen)

    Wel denk ik dat als je minder getraind bent in het bovenlichaam meer even die spiergroepen overbelast. Juist als je koud bent kan die piekbelasting makkelijk tot blessure leiden. Dan denk ik eerder aan een verrekte spier(tje) of zo.
    Maar peesschede- en slijmbeursontsteking zie ik voorbijkomen. Dat is eerder door langdurige belastingen of spanningen in de spieren.

    Daar kan ik me wel iets bij voorstellen dat dit (mede) door de zithouding in een velomobiel kan worden veroorzaakt. Voor optimale prestatie is het van belang alleen het onderlichaam het werk te laten doen. Het bovenlichaam zou dan automatisch in ontspannen toestand moeten verkeren. In de praktijk blijkt dit zelden zo te zijn.
    Je zet je af, richt je juist op uit je stoel (hoofd naar voren!) of probeer je balans te bewaren in bochten of bij scheefliggend wegdek. Allemaal lichte maar soms wel langdurige (en onbewuste) inspanningen van het bovenlichaam, m.n. de schouders.

    Daar kun je aan werken als je weet waar je op moet letten. Totale zithouding, bracket afstelling, lighoek, hoofd- of schouderstenen enz. enz.
    Een zoektocht waar ik jaren mee bezig ben (met tips van Hans Huijgen en zijn bevriende fysio) Nog steeds moet ik bewust mijn houding scannen en checken of het nog goed zit en verbetering(etjes) nodig zijn.

    Wat betreft de Q-Xs van Belle. Het instapgat is kleiner dan de Quest en anders van vorm. Eigenlijk kun je er alleen uitkomen als je eerst naar voren schuift op de stoel en je van daaruit achterwaarts steunend jezelf omhoog drukt. Dat is dus nog moeilijker dan uit een Quest komen. Zeker als je ook nog lang bent en je stoel vrij diep staat. Dan wordt het gewoon een krachtsport.

    Ik zou het dus zoeken in de schoudersteunen (evt. ook op de stoel mogelijk)
    Overigens gebruik ik soms voor nood http://www.voltaren.nl/ gel (bevat ibropuven) om al te erge pijn tijdelijk te bestrijden. Maar zoeken naar de bron is natuurlijk beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En mijn stoel staat ook nog eens dieper dan diep, ze hebben de randen er zelfs afgezaagd en nieuwe gaten geboord om de stoel zo laag mogelijk te zetten. Dunne ventisit er in. Wat ik wel heb gekregen om er uit te kunnen komen is een L-vormig hoekprofiel voor de brug. Als ik namelijk mijn voeten op de brug moest zetten, dan zaten mijn knieën klem en kon ik mijn benen niet gebruiken om uit de fiets te komen. Velomobiel.nl plaatst dat L-profiel ook bij mensen met schouderproblemen om makkelijker uit de fiets te kunnen komen.

      Verder heb ik gisteren eens bewust gekeken HOE je nu precies uit je fiets klimt, dat is normaal zo'n onbewuste handeling. Opeens vond ik het helemaal niet gek meer dat je daar problemen met je schouder van kunt krijgen, het is zo'n rare beweging met je handen achter je rug opdrukken. En dan begin ik nog met mijn ellebogen op de rand om me het eerste stuk omhoog te werken, ook een rare beweging.

      Ik zou graag uitgelegd willen krijgen hoe je je onderarmen meer kunt gebruiken bij het uitstappen. Waar zet je je handen dan?

      Verwijderen
    2. Hoe de onderarmen meer gebruiken? Ik zet mijn ellebogen op de rand. Rechtervoet op de brug, waarop ik antislip heb geplakt. Dan kom ik half omhoog en zet mijn handen een stuk naar achteren en duw mezelf omhoog. Weinig last van mijn schouders op die manier.
      Maar makkelijk is het nog steeds niet. Ik ben jaloers op de opening van de Orca, bijvoorbeeld.

      Verwijderen
    3. Dat is dus precies de manier hoe ik uitstap, alleen zet ik mijn hakken tegen een L-profiel dat tussen voetengaten en brug is gemonteerd. En ik heb toch een slijmbeursontsteking.

      Verwijderen
  10. Vergeet ik nog te noemen. Marloes heeft een touwtje van het stuurtje naar de frame met een 'roeifietsknoop'. (Touwverkorting of trompetsteek)
    Daarmee hang je meer ontspannen aan je stuur i.p.v. het stuur omhooghouden.

    Zelf wissel ik vaak van stuurhouding. Soms laat ik hem op mijn buik rusten. Soms hou ik het stuurtje aan de uiteinden losjes omhoog met mijn handen steunend op mijn buik.
    Het meest fiets ik met mijn ellebogen vrij hoog op de steunen van mijn fietsen. Dan rust 1 hand op het stuurtje, om precies te zijn de remhandel (die je overigens kunt vergroten, dank Elly) met de andere hand er losjes overheen.
    Door mijn Sclerose in de wervelkolom leun ik overwegend naar rechts en dus tegen die schouder....dus au!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is nieuw voor mij, heb hier nog nooit last van gehad. Wel is de rand van de Quest vrij hoog, de eerste 8 jaar met de Alleweder gereden en die had een lagere rand, waarmee je makkelijker in en uitstapt. Zelf heb ik ALTIJD mijn stuur aan een draadje hangen. Altijd gehad, geen elleboogsteunen, Vind dat heerlijk. lekker je armen laten hangen. Ondanks gebroken sleutelbeen nooit last van schouders gehad, wat in en uitstappen betreft, Maar lijkt me vreselijk lastig als je deze problemen hebt om in en uit een velomobiel te komen. Sterkte Casper (en de rest) met herstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tjonge, wat een reacties! En wat een ellende, zou je bijna zeggen.
    Bij mij is de oorzaak niet de instap/uitstap van de Quest. Het is wel lastiger uitstappen, maar dat doe ik voorzichtig: eerst onderarmen op de rand en wat omhoog werken, duwen met de rechtervoet en dan pas de handen op de rand. Zal er wel komisch uitzien! Instappen niet, ik glij er gewoon in.
    Vorig jaar ook al last van gehad. Ik ging naar de fysio voor mijn rug en vroeg ook te kijken naar mijn schouder. Dat laatste deed hij, maar hij kwam er niet op het een slijmbeursontsteking te noemen. Ik moest wat met gewichten doen. Nou ja, na maanden was het over. maanden geen last gehad en nu ineens weer wel. Oorzaak? Volgens mij het (te) lang steunen op het stuur van mijn racefiets. Ik wist eigenlijk wel waarom ik gestopt was, maar zo erg als nu heb ik het nooit gehad.

    Waarom alleen rechts? De verklaring lijkt dat ik een Scoliose heb en daar rechts boven in mijn rug last van heb. Zal wel doorwerken naar de schouder.
    Afwachten en als het niet snel genoeg overgaat naar de dokter, die er dan een spuit ik kan zetten. maar, dat schijnt nogal pijnlijk te zijn......
    Dat touwtje ga ik ook maar eens doen,om het stuur aan te hangen. Alle beetjes helpen.
    Sterkte allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Standaardbehandeling is een tijd ibuprofen slikken tegen een ontsteking en pas daarna mag je aan de spuit. Dave heeft er inmiddels twee inzitten, maar het is nog niet over.

      Verwijderen
  13. Na wat oefening vind ik het in- en uitstappen bij de XS erg makkelijk. Ik merk dat ik vooral 'vanuit de benen' uitstap. Ik gebruik mijn armen minimaal. Aangezien ik ondertussen in vier jaar tijd ruim 12.000km geroeid heb, zijn de armpjes trouwens ook wel iets gewend.

    Oh ja, voor de volledigheid: ik heb al 15 jaar een chronische slijmbeursontsteking in allebei mijn schouders :-) Na 3 zomers ('93/'94/'95) 'ongetraind' klussen op het dak en nog een aantal zomers in onze oude boerderij waren mijn slijmbeurzen ernstig geïrriteerd en overspannen. Dit is helaas nooit meer goed gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik druk om de 3 dagen een halter weg van 95 kg ( dus bijna mijn eigen gewicht ) en oefen de armen met halters van 25 kg per stuk. Dat van "ongetraint" gaat voor mij niet op. Toch verdenk ik dat in/uitstappen van veroorzaken van ongemak. Net als Rob denk ik dat dat in/uitstappen op een of andere manier spiergroepen onnatuurlijk ( in rare hoek ) gebruikt. En ik denk dat Wim goed advies geeft meer met de benen uit te stappen. En mischien doen de mensen die geen last hebben dat al, en hebben de mensen die er wel last van hebben een andere ( wellicht verkeerde ) manier van instappen aangewend.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Stuur ophangen aan bijv. een oud remkabeltje dat aan het frame vlak bij de trapas is vastgezet, rijdt ontspannend voor de armen, zo is mijn ervaring. Al voorkomt het natuurlijk niet de hoge schouderbelasting bij het uitklauteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben naar aanleiding van bovenstaande reacties vandaag met mijn velomobiel naar de manueel therapeut gereden en kijk wat hij me aanraadt: https://kampeerwijzer.wordpress.com/2015/04/16/kortste-ritje-met-velomobiel-ooit-naar-manueel-therapeut/comment-page-1/#comment-628

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een aluminium U-profiel monteren aan de voorkant van de verstevigingsbrug tpv de stuurdoorvoer met enkele boutjes doet wonderen. Je zet je hakken erin en je duwt met je benen omhoog. Dit ontlast je arm en schouder-spieren aanmerkelijk.
    Velomobiel.nl heeft er meerdere geplaatst bij klanten.

    BeantwoordenVerwijderen