Pagina's

dinsdag 9 december 2014

pech of geluk?

Gisterenochtend de Q uit de schuur gehaald, alles erin gedaan  voor de werkdag. He, wat staat ie raar? Achterband plat! Nou ja, er zit nog wel Antiplatt in!
De achterband is een Speedking van Continental, niet bekend staande vanwege goede antilek eigenschappen, vandaar ook de Antiplatt.
Omdat het een heel gewurm is om die band erom te krijgen, het is een nogal slappe vouwband, doe ik er maar een Kojak om, die er origineel bij aanschaf om lag. Dat gaat snel en ik wil weer inpakken, fiets weer uit de schuur, spullen erin en.......weer staat ie raar. Weer achterband plat. Blijkt dus dat mijn reserveband lek is.
Pech, of geluk? Wel, een lekke band is uiteraard pech, maar in dit geval had ik toch wel geluk dat ik er thuis achter kwam dat de reserveband lek is. Je wil in dit weer, regenachtig en mistig, bovendien koud, toch niet onderweg erachter komen dat je een band moet plakken? Geluk dus.

Ik was al langer van plan die Speedking te verwisselen, vanwege de al genoemde minder goede lekbestendigheid. Het gat in de binnenband zat aan de zijkant, dus net naast het lint. Dat werkt gelukkig goed, want er zitten hier en daar wat steentjes, niet echt veel.
Maar, gisteren met de Kojak had ik het idee niet vooruit te komen. Gevoelsmatig reed het zwaar. Ook de terugweg, met enigszins wind mee, viel het tempo tegen. Uiteindelijk met 26 gemiddeld thuisgekomen, dat is historisch laag.
Dus gisterenavond maar weer de Sppedking erom, na deze goed schoongemaakt te hebben en controle op slijtage en  "fremdkorper" zoals de Duitsers zo mooi zeggen. Antiplatt er weer tussen gedaan.

Vandaag een koude mistige start, waarbij het zicht echt heel slecht was. Ik had moeite om op de weg te blijven, om niet in de berm te belanden. Dat hadden automobilisten ook, want onderweg stond het fietspad vol ellende, auto's dus. Kennelijk is het gebruikelijk dat je na een aanrijding ook nog eens de fietsers moet pakken. Naast de botsers staan ook de politieauto en de sleepdienst op het fietspad.

Tegen de tijd dat het licht werd, kwam er ook beter zicht en kon het tempo omhoog. Dat had als resultaat dat mijn vizier en mijn muts onder het ijs zaten. Koud dus.
Einde van de middag weer terug, temperatuur iets boven nul, dus geen ijsvorming meer. Wel lekkerder rijden dan gisteren.
Na afloop via Strava de ritten van vandaag en gisteren eens vergeleken. Een snelheidsverschil van ruim 5% in het voordeel van de Speedking, bovenop het betere gevoel dat die band mij geeft. Een blijvertje? Als ie samen met Antiplatt zijn best doet mij overal comfortabel af te leveren is het zeker een blijvertje.
Anders moet ik op zoek naar een alternatief.

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alhier ook weer overgestapt op de Continental. Wel geen snelle, de Top contact Winter. Maandag had ik het gevoel dat ik lek reed, maar het was ongemerkt dus behoorlijk glad waardoor de achterkant ging glijden. Geen fijn gevoel. Ik wil grip, dan maar iets minder snel....

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen