Pagina's

dinsdag 2 september 2014

Verrassing bij de bandenwissel

Zondag heb ik mijn banden verwisseld. Ik wilde eens proberen hoe het rijdt met M+ eronder aan de voorzijde en de Almotion aan de achterzijde. Vandaag ermee gereden. Dat viel vies tegen en dat moet aan de M+ liggen, want nakijken op de website van Schwalbe geeft de info dat de rolweerstand van de Amotion uitstekend is, laag dus. Wel zorgen dat de druk goed is, niet te hoog. Ik had hem op 4, de aangegeven max. Dat kan ook invloed hebben, dus die vanavond maar verlaagd naar 3. Voor wilde ik de Conti's er weer op. Links gedaan en nu de rechterkant. Daar komt het velglint mee, als ik de M+ eraf haal. Ik heb nog een oud racewiel liggen met een goed lint. Als ik dat erop wil leggen, plakken eigenlijk, zie ik losse spaken. Uiteindelijk tel ik er 4. Ik heb maar 2 nieuwe liggen, dus dat wordt tactisch spaken. Wel moet het hele wiel eruit en kenners smullen bij zo'n klus, of niet? Nee, dus. Nou ja, het lukt, maar de spaken zijn gevlochten, dus er moeten er meer los om de nieuwe er goed in te krijgen. Ik vrees het ergste en dat gebeurt dan ook: er komt uiteindelijk een lichte slag in het wiel, ik ben tenslotte geen fietsenmaker. Bij het vastzetten van het wiel moet binnenin een tweetal moeren aangedraaid. Ik zie als ik dat doe, dat aan de linkerkant veel speling zit, dus die ook maar aangedraaid. Wellicht dat daar wat gedender vandaan kwam, wat ik de laatste tijd hoorde en niet kon thuisbrengen. Nu maar wachten op de nieuwe spaken en de hele riedel opnieuw doen. En het wiel (laten) richten uiteraard.

6 opmerkingen:

  1. Banden, banden en nog eens banden :)

    Zijn de M+ van 2014 of zijn ze ouder? Volgens Edwin is de 2014-versie namelijk veel soepeler en sneller dan de oudere versies.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. M+ zijn van 2011, ik weet dat die anders zijn, maar zo traag, dat had ik niet verwacht. Overigens is die Almotion ook trager dan de Speedking van Conti, maar die is (te) snel lek.

      Verwijderen
    2. Bij de oudere M+ banden heb je het gevoel dat er een anker achter je fiets hangt. Had ik lang geleden met mijn Mango in ieder geval wel.

      Verwijderen
  2. Eens raden: spaken in de binnenste flens, van buiten naar binnen erdoor? Die braken bij mij constant, tot ik van het bestaan van spaakringen (in messing) hoorde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klopt, Jan. Spaakringen, dat ga ik eens opzoeken.

      Verwijderen
    2. Als ik Google op spaakringen is de bovenste hit jouw blog, Jan. En daarna veel adressen die Spaakringen zijn. Waar vind ik ze?

      Verwijderen