Pagina's

zondag 31 augustus 2014

Een RIJSverhaal

Nee, dit is geen spelfout, dit gaat over de RIJS 2014. Enige maanden geleden is dit al begonnen. Net als voorgaande jaren worden er in het voorjaar plannen gesmeed voor een langere tocht. Mijn eerste deelname was 2 jaar geleden, de ronde om het IJsselmeer. Vorig jaar was het de RMM, ronde om het Markermeer. De meesten vonden die versie toch wat minder, zodat dit jaar de RIJS werd gepland, Ronde om het IJsselmeer, versie 2014. De route werd door Arjen op ligfiets.net gezet. Deze is na het IJsselmeer anders dan de versie van 2 jaar terug en werd een echte RIJS, want in Friesland passeerden we het dorp Rijs (Riis in Fries). Omdat de deelnemers inmiddels uit alle windstreken komen, is de verzamelplaats Apeldoorn, 06.00 uur scherp. In eerste instantie zouden er geen deelnemers uit Zutphen en omgeving komen, zodat ik genoopt was zelf de aanrijroute te navigeren. dat bleek kinderlijk eenvoudig. Uiteindelijk ging Marc toch mee, vanuit Neede, via Zutphen. Samen reden we naar Apeldoorn, waar we de eersten waren. Al snel verscheen ook Paul, uit Dieren, Edwin, Uit Apeldoorn en Hen3 uit Twello ( die op zijn kop kreeg omdat ie zich niet had ingeschreven), Pieter Jan uit Deventer en als laatste, stipt op tijd, Arjen. net als we willen aanrijden belt Peter, hij is onderweg, maar weet even niet hoe verder. Hij blijkt niet ver van ons vandaan en onderweg pikken we hem op. Op naar Lelystad, waar Jelle uit Friesland, jawel, komt aansluiten. De rit gaat vlot, geen pech en geen omgevallen bomen op het fietspad. Iets later dan afgesproken zien we tegen half negen Jelle met zijn WAW bij de Batavia staan. Dat ie waardig deelnemer is, blijkt als ik de plaatjes van mijn schoenen moet vastzetten. Zonder blikken of blozen pakt ie de juiste inbus uit zijn fiets. Overigens was dat niet het enige waar ik last van had, uit mijn achterband was al een paar kilometer eerder het spul van Joe komen spuiten en moest opgepompt worden. Na een korte kennismaking en even bijpraten vertrokken we om over de dijk naar Enkhuizen te rijden. Die rit hielden we het niet droog, maar veel viel er niet. Er werd wel hard gereden, vanaf het begin ging het ruim boven de 40. Omdat ik nagenoeg achterin zat bij het oprijden van de dijk, begon ik met een flinke achterstand. Peter en Arjen reden al ver vooruit. Ik kon lange tijd rond 47 rijden, maar moest afhaken toen Jelle me voorbijkwam. Achteraf denk ik dat het onder andere door de lekke achterband kwam. In Enkhuizen heb ik er maar een nieuwe binnenband opgelegd. De druk was nog maar 1 bar. Ook Pieter Jan moest een band verwisselen, tot 3 keer toe. Blijkt dat zijn velglint kapot was. Nou ja, daar denk je ook niet direct aan. We stonden bij de laatste bandenwissel op een rijtje opgesteld in een rustig stukje van de stad. Daarna slingerend over dijken en binnenwegen naar DE DIJK, de afsluitdijk. Met wind in de rug, een lekker zonnetje reden we naar het midden van de dijk, om onze traditionele lunch bij het tankstation te nuttigen. Daar waren twee Duitse fietsers erg geinteresseerd in onze mobielen en zij kregen uitgebreid uitleg. Na deze stop wilde Peter het gas erop leggen. Prima, dacht de rest, we zien je wel aan het einde. Toch begon het onder meer bij mij te kriebelen en samen met Jelle en Arjen hebben we flink doorgetrokken. Lekker, om ff flink te gassen tussendoor. Na verzameld te hebben ging te rit verder Friesland door. Mooie nieuwe stukken, in vergelijking met vorige editie. Rustige wegen langs mooie plaatsen. Ergens tussendoor nog een koffiestop en verder naar Blokzijl, waar we heerlijk hebben gegeten onder een overkapping op een terras, verwarmd ook nog. Na deze welkome pauze gingen we de schemering in. Ik dacht dat Blokzijl tegen Zwolle aan lag, maar dat was toch wel een behoorlijk stuk nog. In het donker reden we Zwolle door, waarna we via Windesheim, Wijhe en Olst in Deventer aankwamen. Net voor de koffiestop was Jelle af afgeslagen, hij had nog meer te doen. In Zwolle sloeg Peter af richting Bunschoten en in Deventer waren Arjen en Pieter Jan thuis. Daar gingen Paul, Edwin en Hen3 richting Apeldoorn. Met Marc reed ik verder, hij slaat af bij Epse. Midden in Deventer krijg ik nog een lekke voorband, balen dus. Maar goed, dat is vlot gefikst en we zetten er een tempo in richting Epse. Vandaar is het nog een relatief klein stuk voor ik weer thuis ben. Moe, maar voldaan. Het huis is al in rust, het is bijna 12 uur. 356 kilometer blijkt er op de teller te staan. Die teller heeft het overigens goed volgehouden. Na 3 uur gaf ie al het sein dat de batterij op laag niveau staat. Ik heb mijn opgeladen zonnecel bij me. Die geeft 4 stipjes aan las ie vol is. Ik leg hem onder mijn vizier, aangesloten aan de Garmin, die snel oplaadt. Er blijven continu nog 2 stipjes aan, door de zon erop. Vandaag, the day after, voel ik me prima. Op wat pijntjes en stijfheid hier en daar na. Beter dan de vorige keren. Mederijders, dank voor de mooie dag.

2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag Casper. Nog twee leuke anekdotes:
    - midden in de verlaten Flevopolder moeten we even stoppen om voorrang te verlenen aan.... nog een velomobielrijder. De witte Quest met racekap (hoogstwaarschijnlijk T.v.A.) rijdt onverminderd door richting Dronten;
    - aangekomen in Enkhuizen leggen we aan bij de Drommedaris, pal voor een kajuitjacht. De schipper kruipt naar buiten en zegt in half Duits/Nedelands: "Ah! Ich fahre ein Leiba!". In Koblenz, dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen