Pagina's

vrijdag 5 september 2014

Dat zit strak!

Gisteren mijn door gebroken spaken geteisterde rechter voorwiel eruit gehaald. Als je dat voor de eerste keer doet, helemaal eruit, zijn er altijd verrassingen. Er zit een bout in die het wiel op de veerpoot houdt. Die draai ik los, maar het wiel komt er niet uit. Dan maar in zijn geheel mee naar Nico, die het wiel wel voor me wilde richten en er nieuwe spaken in doen. Bij hem aangekomen blijkt dat ik iets te voorzichtig ben geweest. Gewoon de hamer op de bout en het wiel schiet los. Nou ja, Nico kon aan de slag. Binnen de kortste keren een bericht: het is klaar, ik kom het wiel brengen. Service! En vandaag ermee gereden. Het kan illusie zijn, maar ik denk dat ik het merk. Het lijkt allemaal wat stabieler. Goed werk Nico! Ik kom nog wel met de andere twee wielen...... In het donker, met een bouwlamp aan, de boel er weer in. Dat gaat nog best makkelijk, ook al is het zicht niet perfect. De remkabel goed strak zetten, lukt niet helemaal goed. Nou ja, vandaag met de stelschroef aan het stuur dat weer in orde gemaakt. En dan speciaal voor Wim H. Ik heb de Allmotion eraf gehaald. Vond ik toch wat te sloom, slechte acceleratie, niet goed uitrollen. Ik heb nog wel een voorraadje banden liggen uit de tijd van het mountainbiken. Als ik op vakantie niet en racefiets en mountainbike mee kon nemen, koos ik voor de laatste en dan een extra setje buitenbanden mee, van die slicks. Ik heb de Schwalbe Hurricane, een vette ballonband met ribbels aan de zijkant. Bedoeld voor op de weg en zandpaden. Semi-slick heette dat. Ook een paar Geax Streetrunners, echte asfaltbanden voor je mtb. Die laatste heb ik er gisteren opgelegd en vandaag getest. Nou, die test is geslaagd. Lekker optrekken, ook vanaf 30 naar 40 goed te doen. Lekker uitrollen. Alleen weet ik niets van de lekbestendigheid en daar zegt het internet ook niets over. Nou ja, dat merken we wel. De eerste 80 km gingen lekvrij! Het is wel een smallere band, dus even wennen aan de schakeling: ik zit eerder in een hogere versnelling. En, het is een draadband, wat ik toch veel fijner vind dat die vouwbanden. Met omleggen is dat me toch een gehannes!

1 opmerking:

  1. Het bijzondere blijft dat het bij mij ook altijd de spaken uit het rechter voowiel zijn. Links heb ik nooit kapotte spaken maar rechts... Momenteel zijn het er vier en er komen weer nieuwe spaken uit Dronten deze kant op. Donderdag heb ik weer mogelijkheid om het voorwiel te herstellen, daarna kan er weer naar hartelust gereden worden.

    BeantwoordenVerwijderen