Pagina's

zondag 3 november 2013

Zeilen met LOL

Na de vorige keer het zweven ontdekt te hebben met de LOL mannen, was het vandaag onze kans om het zeilen te ontdekken. Jammer dat er geen wike achtige zeilen uit de velomobiel omhoog gezet kunnen worden. De weersomstandigheden waren er wel naar. Flinke wind, lekker zonnetje. Hopelijk is iedereen droog gebleven, want op het laatst was de lucht dreigend, zeker voor de mannen die naar Deventer of Apeldoorn moesten.

Mooie tocht gemaakt overigens. Eerst Wim van fiets laten wisselen want hij wilde niet als enige open ligger tussen de velomobielen rondrijden. Dus van Zutphen naar de Noordemperweg, om de Thys om te ruilen voor de XS. jammer genoeg duurde dit stukje te kort voor het thuisfront van Wim om een appeltaart te bakken. Appels genoeg daar, een mand vol stond voor de deur.

Van Empe naar Loenen, Eerbeek, Laag Soeren, via Dieren naar Doesburg om aan onze "stamtafel" bij de Waag te genieten van koffie met appeltaart, voor mij een keer chocoladetaart. En we moeten er nog eens heen, want op weg naar het toilet zag ik in de keuken een prachtige kersentaart staan.
Overigens was de traktatie van Edwin, die binnenkort jarig is. Het smaakte des te beter!

Tijdens deze pauze werd ik uitgehoord over plannen om een andere  te kopen. Dat zit zo, vorige week in Dronten liet Ymte me een mooi opgeknapte, zeer strak uitziende 26 inch zien. Voor een mooie prijs kan ik omruilen. Ik rijd nu een 3x20.
Wat zijn de voor en nadelen? Wie het weet mag het zeggen, zodat ik mijn besluit kan baseren op adviezen van ervaringsdeskundigen. Ik heb nog 2 weken bedenktijd.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb geen ervaring met de 20" Quest, maar Velomobiel.nl noemt zelf de volgende voordelen bij 20" of 26":
    "Bij het eerste ontwerp van de quest was al rekening gehouden met het plaatsen van een groot achterwiel. In eerste instantie is de quest toch uitgevoerd met 3x20" wielen. Om voldoende verzet te krijgen zat er een tussenas met extra overbrenging in de aandrijving. Op de tussenas werd geschakeld met een (aangepaste) derailleur. Deze configuratie heeft voordelen, kleine wielen zijn licht en als je gelijke wielen heb is dat gemakkelijk met reservebanden
    Een groter wiel heeft ook voordelen, het rolt lichter en gemakkelijker over oneffenheden en verbetert de wegligging en het comfort op slecht wegdek. Door de grotere omtrek is geen extra overbrenging nodig om voldoende verzet te krijgen. De tussenas kan verdwijnen en de aandrijving is daardoor stiller en efficiƫnter geworden. Ook 11-34 cassettes zijn nu goed te schakelen."

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nadeel zal zijn dat een 26 inch wielkast veel groter is en je minder bagageruimte zult hebben ;-))))

    Iemand die het nooit gehad heeft mist het niet ( zoals ik ) maar jij zult het merken.

    Ik zie niet in hoe een groter wiel sneller moet zijn, gezien je dat (deels) kunt opheffen met andere tandwielverhoudingen. Ik zie wel in dat het comfortabeler zal rijden, grote wielen rollen inderdaad makkelijker over obstakels heen en krachten opnemen met langere spaken ipv hele korte zal er ook wel wat mee te maken hebben.

    BeantwoordenVerwijderen