Pagina's

donderdag 14 november 2013

Cadans & balans

En dan is de titel natuurlijk misleidend, want we gaan het weer over banden hebben. Hoewel de balans tussen banden, velgen, verzet etc wel van groot belang is, zo heb ik de laatste weken ervaren. Ik heb nu met drie verschillende banden op mijn achterwiel gereden. de Big Apple, een goede band, die lang mee gaat en comfortabel is. Ik heb er geen enkel lek mee gehad op 15.000 kilometer! Daarna de F-lite, ook comfortabel, maar binnen 1500 kilometer 2 x lek. Nu dan de Marathon, nee, niet de plus, de gewone. Die had ik nog liggen. Goed lekbestendig, zeker met Joe's no flat erin. Wel lastig inbrengen in een 20 inch band. Vanochtend de eerste rit ermee gemaakt. Opvallend is de snelheid, ik trek er sneller mee op dan de andere banden, ook accelereren onderweg gaat sneller. Minder comfortabel, dat wel, want hij wil op 7 bar, anders zijn de prestaties onvoldoende. Kruissnelheid doet niet veel onder voor de andere 2. Ik zie wel dat ik met een hogere hartslag dezelfde snelheid haal, maar dat kan ook aan de lagere temperatuur liggen. En die cadans dan, zal je zeggen, wat is dat dan? Nou ja, elke band heeft een andere omtrek, want resulteert in een andere cadans. Ik heb na al die jaren fietsen een bepaald trapritme, de cadans dus, die het prettigst voelt. Bij banden met verschillende omtrekken hoort bij dezelfde cadans een andere snelheid en ook een andere inspanning. Dat laatste is zichtbaar door variatie in hartslag. Om het leuker te maken, binnenkort heb ik een 26 inch en dan begint het circus weer opneiwu omdat ik dan wil bekijken wat daarop voor mij de beste band is. Met inachtneming van lekbestendigheid, comfort en duurzaamheid.

7 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat had je willen zeggen Lorenz? wat je gemist hebt? ga dan ook mee naar Dronten :)

      Verwijderen
  3. Ah dus je hebt je optie verzilverd? Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat gaat wennen worden: Casper in een gele Quest ;)

    GEFELICITEERD met je aankoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. geel geeft in ieder geval geen oranje gevoel ☺

    BeantwoordenVerwijderen