Pagina's

maandag 7 oktober 2013

effect aandrijving op snelheid, dtv

Ik rijd een "oude" Quest, een 3x20 inch uit 2005. Op zich een prima fiets, maar ik heb al tijden het vermoeden dat er iets verbeterd kan worden in de aandrijving. peter de Rond heeft Wim Rutten al eens geholpen, las ik. Dat zou bij mij ook kunnen. Nico vertelde dat hij veel merkte van het vernieuwen van ketting, crankstel en cassette.

Waarom ik het vermoeden heb dat er iets verbeterd kan worden? Bij een redelijke snelheid van 35 km/u zakt mijn snelheid maar langzaam als ik stop met trappen. Oftewel, aan de rolweerstand ligt het niet. Als ik dan weer aanzet om weer op die 35 per uur te komen, duurt het wel weer even, voor mijn gevoel te lang.

Ik besef best dat ik geen snelheidsmonster a la Peter de Rond of Wim Schermer wordt. Maar verbetering moet kunnen.
Gisteren reed ik om mijn Taifun en ik ging met redelijk gemak naar de 30 en hield dat goed vol en dat reed prima met een relatief lage hartslag. Ook dat bevestigd mijn vermoeden.

Als je tips voor me hebt, graag. Overigens is mijn ketting met cassette 23.000 kilometer oud. Ketting en tandwiel van de tussenas zijn  onlangs vernieuwd.

6 opmerkingen:

  1. Even ter correctie. Ik rijd een 26" quest en heb daarbij de cassette en de ketting vervangen, het crankstel (inclusief voorbladen) heb ik laten zitten voor wat het was.
    Momenteel rijd ik rond met 30-42-55 als voorbladen en een 13-14-15-16-17-19-21-23 cassette achter.

    Ik denk dat de meeste winst bij mij komt door het vervangen van de ketting, nieuw mooi soepel (fabrieks) gesmeerd. De cassette heb ik vervangen omdat ik een cassette had met een vrij grote stap tussen het 4e en het 5e tandwiel had zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw 3 x 20 inch Quest met tussenas is wat hij is, en het is niet eenvoudig daar iets aan te veranderen.

    Waarschijnlijk loopt een 26 inch Quest zonder tussenas ( met een enkel geleidewieltje ) lichter maar of dat zoveel watt kost dat je niet makkelijk boven de 35 km/u geraakt das zeer onwaarschijnlijk lijkt mij....tenzij er lagers vastzitten.

    Als jouw Quest er al vele tienduizenden kilometers heeft opzitten zou ik de lagers van het aandrijfwerk en de wielen willen vervangen. Trapas, tussenas, loopwieltjes, achterwiel enz enz. En een nieuwe ketting. Dan loopt de Quest in ieder geval weer alsof hij nieuw is.

    De lagertjes zelf zijn niet duur.....als je ze zelf erin en eruit kunt krijgen kost het je enkel tijd.



    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nog wel een mooie kap voor je, ga je ook harder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog wel een mooie kap voor je, ga je ook harder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Houd er rekening mee dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid. Die wetmatigheid geldt ook voor de velomobiel, ook al hoeft er veel minder trapkracht geleverd te worden om dezelfde snelheid te bereiken als bij een ander type fiets zoals de open ligger. Daarom is 35 km/u misschien nog wel makkelijk te bereiken met de vm, maar wordt het vooral daarna in - kwadratisch toenemende mate! - lastiger hogere snelheden te bereiken. Omdat daarvoor acceleratie nodig is, komt de kracht voor versnelling van de massa van het geheel (velomobiel, rijder, bagage) er nog eens bij, evenals de lineair toenemende rolweerstand/wrijvingsweerstand. Al die factoren zijn dus van invloed, en verdienen aandacht als je verbetering nastreeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, alles wat je op je gevoel doet, kan je anders lijken dan het is.
    Als mens heb je niet zoveel watt tot je beschikking, dat je er slordig mee om kunt gaan.
    Alles wat goed gesmeerd is, en geen speling heeft loopt met een minimale wrijving.
    Aandrijving kan 40.000km meegaan, banden 10.000km, maar blijft staan dat je er regelmatig naar moet kijken. ook wat slijtage beeld betreft.
    Ook bandenspanning wordt vaak vergeten, maar heeft veel invloed op je snelheid.
    Blijft staan dat de 3 x 20" langzamer is dan de 26" Quest.
    Succes met je speurtocht,

    BeantwoordenVerwijderen