Pagina's

vrijdag 22 maart 2013

verandering van spijs

verandering van spijs doet eten!

Vanmiddag wilde ik eens een andere route naar huis nemen. De verleiding is telkens groot om dezelfde te nemen, daar het een lekker snelle doorrij route is.
De heenweg wel zo gegaan. Als ik mijn erf verlaat, neem ik eerst een wat bochtig stuk voor ik op de rechte weg zit. Dat is wel goed om rustig op temperatuur te komen, zeker in deze 'lente'. Overigens moet dan in de zomer ook.
De rechte weg betekent de ventweg langs de provinciale weg Zutphen Lochem. Lekker breed, weinig verrassingen, zeker als je de route goed kent. Bij binnenkomst van Lochem heb ik wel een onoverzichtelijk punt, wat vooral op de terugweg erg lastig is. Ik moet daar altijd stilstaan om te kunnen zien wat er aan komt. Voor de mensen die bekend zijn in Lochem: het kruispunt bij de caravanwinkel: een grote heg die het zicht wegneemt.
Door Lochem gaat lekker rustig, ook daar weinig obstakels, wel een versnelling lager dan buiten de bebouwde kom. Na Lochem een mooie fietsroute richting Diepenheim, ook langs de provinciale weg. Lekker doortrekken. Aan de overkant altijd scholieren in groepen, die ook flinke afstanden afleggen.
Dan door Diepenheim, op advies van #mavawa dwars door het dorp: iets korter en bovendien makkelijker rijden dan ik eerst deed.
Na Diepenheim richting Deldenerbroek, vlak langs Goor. Dat betekent een paar kilometer wat lastig traject, korte draaien, bruggen en viaducten. bij die korte draaien hoor ik de F-lites tegen de wielkasten komen. Ik rijd daarom rustig de bochten.
Vervolgens een mooi stuk naar Bornerbroek, waar ik doorgaans lekker kan doortrekken, ook weer mooi fietspad, een viaduct, een dorp, weer mooi fietspad en de laatste kilometers door Almelo.

Dan vandaag de terugweg een andere route. Wel vanuit Almelo naar Bornerbroek, maar daar afgeslagen richting Enter, een bekend stuk voor me. Mooi breed fietspad, wind in de rug vandaag, dus rond de 40 kruissnelheid. Meer opletten, want minder bekend terrein. Door Enter en eruit komen is wat minder eenvoudig en dus ook minder snel. Nieuw aangelegde rotondes met krappe bochten nopen mij de rijweg te nemen. Echt tekentafelgedoe, want zelfs op een gewone bukker zijn het lastige bochten.
Na Enter een stukje boerenwegen met alle ongemakken van dien richting Markelo, Rijssen net rechts laten liggen. Even over de A1 via een stuk gemeen vals plat, waar de lage versnelling erop moet. Dan weer lekker afdalen met een mooie snelheid. Door Markelo is prettig rijden, want een leuk dorp. Daarna over mooie landwegen naar Laren, een kort stukje door het dorp en dan over de weg, niet het fietspad, naar Scheggertdijk. Het fietspad heeft daar veel bochten en zijwegen waar het onoverzichtelijk is, je moet er bovendien voorrang geven.
Dan via de rand van Eefde naar Warnsveld over het terrein van GGnet.

Mooie route, wel wat last van harde zijwind, die de Q deed wankelen.

3 opmerkingen:

  1. Het mooie van zo'n lange ww-route is dat er veel ruimte voor variatie is. Vooral door het grote aantal fietspaden, wegen en weggetjes in het oosten van het land. Zo is de route altijd aan te passen aan de voorkeuren en omstandigheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een korte ww-route kun je ook naar hartelust aanpassen. Voordeel van een korte route is dat je de route ook gemakkelijk kunt verlengen. Dat doe je niet zo snel met een route van >50km :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zonder twijfel kun je een korte ww-route ook aanpassen Wim, maar de variatie bij een lange ww-route is vele malen groter zónder dat daarbij de totale lengte van de route toeneemt (probeer dat maar eens bij een korte ww-route ;-)


    BeantwoordenVerwijderen