Pagina's

maandag 16 december 2019

Banden, gevoel en afstand

Wat heeft dat nu weer met elkaar te maken, hoor ik je denken. Welnu, dat zal ik je uitleggen.

Misschien eerst over afstand. Momenteel heb ik een afstand van 10 kilometer naar mijn werk te fietsen, vaak rijd ik een stukje om, weer naar huis en kom dan op krap 16.
Maar, volgend jaar start ik met een nieuwe baan, waarbij mijn enkele reis een traject van 25 kilometer zal zijn.

Dan de banden. Sinds vrijdag rijd ik op Trykers, na hier een positief bericht van Theo van Andel over gelezen te hebben op MeWe. Tot die tijd waren het Kojaks. Deze rijden erg fijn, vind ik. Veel minder verschil met bijvoorbeeld de GoCycle dan de eerdere versies van Kojak. Kennelijk is Schwalbe met deze banden ook aan het door ontwikkelen.
Maar met een dagafstand van 50 kilometer over natte landwegen, heb ik twijfels m.b.t. lekbestendigheid van Kojaks. Voor de zomer zullen deze er weer onder komen.

Dan het gevoel. Nou ja, een fijn gevoel om een nieuwe baan te hebben gevonden, zeker op mijn leeftijd (61).
Maar gevoel gerelateerd aan banden, dat is natuurlijk nu topic. wel, de Trykers rijden goed, even snel als Kojaks. Maar, het voelt niet zo. Ik moet echt op de teller kijken om te zien dat ik dezelfde snelheid heb. Ze lijken trager te gaan, wat niet zo is.
De banden voelen wel heel stabiel, zeker in de bochten. De Quest rijdt er erg strak mee, veel minder geluid als van de Kojaks.
Nu rijd ik op 5 bar; er wordt aanbevolen tussen 4 en 6. Komende week maar eens een keer naar 6 oppompen, om te ervaren wat dat doet, zowel voor snelheid als voor geluid.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten