Pagina's

zaterdag 4 augustus 2018

Over de pechhulp van Paul en waarom dat nodig was.

Jawel, de service van Paul MGINL is weer uitgebreid. Kenners hebben al kennis kunnen maken met de kleurenkiezer en op zijn website de langeafstandsfietsroutes en aanbevelingen. Nu is daar sinds het kort de pechhulp bijgekomen. Dat verdient natuurlijk enige uitleg.

Kijk, het zit zo. Ik ging op vrijdag tegen de middag nietsvermoedend met mijn Raptobike op pad, om een route van fietsclub ETP uit Zutphen te gaan rijden. Ook al zoiets dat om uitleg vraagt, want waarom zit de Empese toerploeg in Zutphen?
Nou ja, ze hebben in ieder geval al hun fietsrondjes op de site staan, met als extra dat deze als GPX te downloaden zijn. Nu heb ik jaren gelden bij ETP gefietst en vandaar dat ik de rondjes wel ken. Ik wilde de Kop van Deelen gaan rijden, mooie route van ongeveer 80 kilometer.

Onderweg op de dijk bij Cortenoever kwam ik dit tegen:

De dijk wordt vochtig gehouden.

Ik was al aardig op weg toen het voorwiel wat begon te hobbelen. Vreemd, dacht ik, hoe kan dat nu? De weg is hier goed. Het was kort voor de oversteek over de A50, waar ik mijn pauze had gepland, om de welbekende boterhammen met pindakaas op te eten. Wie ia er niet groot mee geworden?

Toch maar even de band inspecteren en wat ziet mijn oog? Een paar kleine sneetjes in de buitenband, plekjes waar waarschijnlijk op een eerder moment steentjes of glasscherven in hebben gezeten. Geen lek gehad, overigens, te danken aan de antiplatt die erin ligt. ja, daar kunnen de deskundigen ook nog uren over debatteren, in hoeverre dat de snelheid beïnvloedt. Nou, wie weet wel een procentje, maar ik heb er nooit lekke banden door!
Wel het huidige ongemak, want als je met dat leklint rijd, moet je wel met enige regelmaat je banden nakijken op onvolkomenheden. Je hebt namelijk niet gauw door dat er iets inzit en het lijkt of de band eeuwig (10.000 kilometer) mee gaat.
Niet dus, deze is afgeschreven, maar ik ben zomaar niet thuis, want 35 kilometer op weg en steeds nog van huis wegrijdend. Wat nu? Twee ingevingen had ik, ten eerste de band op lagere druk zetten om het uitscheuren niet te bemoedigen en ten tweede een cry for help op onze groepsapp van LOL zetten.

De eerste bleek juist het tegenovergestelde effect te hebben, want na een paar kilometer rustig richting huis rijdend kreeg ik een lekke band. Nota bene bij het ventiel gescheurd. Collateral damage, denk ik dan nog, terwijl ik er een nieuwe biba omleg. Dat gaat trouwens best onhandig bij een Rapto, met de bekende voorwielaandrijving.
Ook deze niet op te hoge druk gezet. Weer een paar kilometer gereden en weer pfffffffsshhh. lek, weer bij het ventiel. En toen begon het met te dagen. Zou de lagere druk meer wrijving tussen biba en buba tot gevolg hebben, zeker met dat antiplatt. Dat moet haast wel, want zoiets toevalligs bestaat niet.

Overigens was dit het euvel:


Nu ja, verder lopen dan maar en intussen de reacties op mijn hulproep in de gaten houden. Dat was nog niet bemoedigender dan "veel succes" dus maar weer doorlopen. Dat gaat overigens niet erg handig met een lage ligger als de Rapto is, met een vast stuur.
Op enig moment is de redding nabij, het voelt alsof El Salvador himself contact opneemt.
Paul vraagt wat ik nodig heb, hij heeft nog wel een M+ en een biba. Lucky me, that's what I need!
Ik app dat ik bij paddenstoel nummer zoveel sta en richting Dieren ga lopen. Ik kom eraan, roept Paul via Whatsapp.

Gerustgesteld loop ik verder, in de bloedhitte, dat dan weer wel. Op enig moment kijk ik weer eens of er nog nieuws is. Paul heeft gezegd: loop maar richting Harderwijkerweg, dan fiets ik je tegemoet. Oei, dan had ik bij de eerder genoemde paddenstoel de andere poot van de Y moeten nemen.
Nu ben ik voor niets omhoog gelopen en nu heb ik Paul min of meer gedwongen een klim laten doen, de Schaapsallee op.
We komen elkaar tegen, Paul blijkt verstandig te zijn en heeft zijn Santos gepakt, niet zijn Strada.
De M+ ligt er relatief snel om en ik mag nog even mee om handen te wassen en iets te drinken. Dat laatste wordt een 0.0 Paulaner, HEERLIJK. En , tja, nu valt me pas op dat Paul niet voor niets Paulaner in de koelkast zal hebben staan...…..

2,5 uur later dan gepland kom ik thuis en neem mij voor al mijn banden na te lopen.

5 opmerkingen:

  1. Hoe zeggen ze dat zo mooi: a friend in need is a friend indeed.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Paul heeft ook revitaliseringspunt Mooi Geel voor vermoeide ligfietsers en in 2015 na de oliebollentocht kwam er al eerder een ligfietser met pech bij Paul langs (Maarten Sneep) die daar een tijdelijke reparatie aan zijn Quest deed (gescheurde kleerhanger). Leuk dat het nu weer gepromoot wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar, eh, heb je in de M+ nu ook het antiplatt lint liggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat zou wat overdreven zijn. Alleen in de F lites

      Verwijderen