Als ik heen en weer rijd naar mijn werk in Arnhem heb ik veel tijd om na te denken, veelal als voorbereiding op de dag die komen gaat, of nabeschouwen over de dag die is geweest. Of over hele andere dingen dan werk.
Zo zat ik vandaag een beetje in mijn maag met de titel van dit bericht. Vroeger keek ik naar The A-team, met mijn zoon. Ik moest vandaag denken aan de gevleugelde uitspraak van een van die mannen: I love it when a plan comes together.
Ook kwam langs: dan doe ik het toch lekker zelf. Of: dan maak ik er toch zelf een Quest van?
Tja, het ging dus vandaag in mijn gedachten vooral over de verschillen tussen Strada en Quest. Afgelopen woensdag ben ik in Dronten geweest, want daar staat een mooie Quest, tweedehands, te koop. Wel nog een flinke prijs voor een van ruim 2 jaar oud.
Allert was alleen in de zaak en we hebben het gehad over het grote verschil tussen Q en S. Buiten de stand van de voorwielen, wendbaarheid enzo, is het grote verschil de stroomlijn, die van de Q beter is qua luchtweerstand. De open wielkasten van de Strada zijn er debet aan dat boven de 30 km/u het verschil echt merkbaar wordt.
Maar ja, die wendbaarheid is ook prettig.
2000 of meer € uitgeven voor een paar minuten winst is ook weer zo wat.
Dus begon zich een plan in mijn gedachten te vormen. Bij CV vorig jaar had ik met carbon wieldeksels willen rijden, de drieuursrace, maar die waren niet op tijd klaar. Dus heb ik iets gefrabiceerd van een paar stukken lexan wat ik nog had liggen. Dat heeft vast veel gescheeld, maar ik was natuurlijk de gemiddelden van mijn Quest gewend, op de baan van Sloten. Zelfs de oude 20 inch nummer 147 was sneller dan de Strada.
Nu was wat ik gemaakt had niet perfect en wat snel in elkaar geflanst.
Dus, bij velomobielonderdelen.nl een stuk lexan en klittenband besteld. Zaterdag aan de slag gegaan om er, tja, hoe zou ik het moeten noemen? Wielkastdekels? Nou ja, zoiets dus. Provisorisch, kost een paar tientjes en van dat lexan, mocht het niets worden, kan ik altijd nog een viziertje knippen.
Vandaag ermee gereden. Na een paar kilometer was het al wel merkbaar. Ik blijf langer op snelheid, ga wat sneller op de mij bekende lange stukken. Met opzet niet te hard gaan trappen, je weet wel, het bekende euforie-effect ligt op de loer.
Vanochtend was het gemiddelde 30,5 per uur. Dat heb ik met de Strada nog niet gereden op de heenweg.
Terug was het 34,3 en ook dat heb ik niet eerder met de Strada gedaan. En dan was er ook nog een 3 bft tegenwind! Ik ben dus benieuwd wat het wordt als ik wind mee heb........
Proef geslaagd, ik heb er gewoon een Quest van gemaakt, zelf.....of een StradaQ?
Nou ja, ik ga de deksels nog wat verfijnen, van ander materiaal maken en dusdanig dat zij bij een lekke band, die ik overigens al lang niet meer heb gehad, makkelijk eraf en er weer op te doen zijn.
Wordt vervolgd.
Foto's?
BeantwoordenVerwijderenHoe gaat het qua sturen? Heb je nog wel de Strada-draaicirkel?
Klinkt wél interessant!
Groet
Erwin en Tante Lies
Ga ik met Erwin mee Casper, je maakt mij ook heel benieuwd hoe het eruit ziet! En zeer zeker interessant!
BeantwoordenVerwijderenIk speel met hetzelfde idee voor mijn DF. De plaat lexan ligt er al een tijdje. Heb jij de hele wielkast dicht gemaakt? Ik zag bij CV iemand die alleen de bovenste ca 10 cm dicht had gemaakt. Je verliest dan niet zo veel stuuruitslag, maar of het ook aerodynamisch effectief is?
BeantwoordenVerwijderenDoe effe een paar foto's!
Dat doe Fenn toch ook bij wedstrijden?
Verwijderenja, maar dan wel de hele wielkast afgeplakt. Bijna het hele wedstrijdpeloton (met een DF) rijdt met dergelijke "Hosen". Schijnt ca 4 km/u te schelen (bij 50 km/h).
VerwijderenWas ook het eerste waar ik aan dacht.
Verwijderen'Hosen' voor een Strada. Als het bij de DF zoveel scheelt, dan zal dat bij een Strada toch ook wel het geval zijn.
Dan moet je wel de wielkasten volledig afsluiten. Gedeeltelijk geeft uiteraard ook maar een gedeeltelijke winst. Misschien dat dan het nadeel niet omweegt tegen het voordeel. Snel een band wisselen is er dan niet meer bij.
Casper, je kunt ook gewoon op One banden gaan rijden, ga je ook 3km/u harder of meer afhankelijk waar je nu mee rijdt.
omweegt = opweegt
VerwijderenOkay, foto's volgen. Misschien heb ik morgen ff tijd, anders wordt het woensdag. Stuuruitslag is wel wat minder, maar slechts op 2 bochten op mijn route een (klein) probleem. Vandaag wat bijgewerkt om de uitslag
BeantwoordenVerwijderenIets te vergroten. Wordt wederom vervolgd.
Ah, een cliffhanger....
VerwijderenNou word ik benieuwd wat dan de breedte van de hele velomobiel wordt met deze kappen.
Ik heb dat ooit geprobeerd maar gefaald :-)))
BeantwoordenVerwijderenDat wikken en wegen of je wel een andere velomobiel moet kopen ken ik wel, al ben jij beter geinformeerd dan ik toen omdat je al andere velomobielen reed. Maar qua iets nieuws moeten : "bezit is het einde van het geluk" oftewel niet lang na de aankoop wil je toch weer iets anders... Uiteraard zien fabrikanten dat graag :-))))
Helemaal gelijk, Quezzzt. Vooral Apple heeft de laatste jaren dat kunstje perfect in de vingers gekregen!
BeantwoordenVerwijderenOok daarom heeft Apple voor mij veel van zijn vroegere glans verloren.
Dat fenomeen heet cognitieve dissonantie. Is een groot deel van de marketing op gebaseerd.
VerwijderenGelukkig kan de mens nadenken en goede beslissingen nemen na ampele overweging, zoals dat zo mooi heet.