Op de terugweg vanmiddag, terwijl het duister inviel, zag ik steeds minder en minder. Huh? Die accu gaat toch wel langer mee, dacht ik? Nee dus, die had er geen zin meer in. Dan maar mijn reserve lamp erop gezet. Onlangs heb ik de beugel waar deze in past erop gezet, uit voorzorg. Laatst nog een check gedaan of de lamp het nog deed, ja dus.
Maar niet heel lang, want ook met deze lamp erop werd het steeds duisterder en duisterder. Wat nu? Ik was nog maar net Giesbeek voorbij. Gelukkig zitten er reflecterende strepen aan alle kanten en vooral achterop zo'n mooie grote oranje.
Maar toch, lekker voelt het niet, want ik zie zelf steeds minder en ik ben steeds minder zichtbaar. En dan moet de zomerweg bij Drempt nog komen. Daar zit veel sluipverkeer wat de maximale snelheid van 60 niet echt serieus neemt. Het is een spannend stukje, met steeds minder licht en veel verkeer. Gelukkig zit er in het dorp een fietsenmaker en deze blijkt batterijen te verkopen. Dus mijn reservelamp kan weer aan.
Omdat het snel donker is geworden, zet ik de lamp op vol, er zitten toch vier nieuwe batterijen in?
Je raadt het al, even voor Toldijk gaat het signaallampje knipperen, batterijen bijna op betekent dat. Ben ik besodemieterd door die fietsenmaker? Je zou het haast denken. Zo snel kan het echt niet, maar het is toch echt zo. Ook nu wordt het weer spannend, hoewel ik vooral vrijliggende fietspaden heb. Maar ook daar kan afslaand verkeer, tegenliggende fietsers (vaak scholieren met weinig licht) en de duisternis, waardoor ik in de berm beland de boel behoorlijk gevaarlijk maken. Af en toe doe ik mijn lamp aan om even te zien hoe het gaat. Niet snel in ieder geval, want dat is een beetje teveel gevraagd. Zutphen in rijdend doe ik de lamp maar permanent aan, om de veiligheid. we zien wel hoever het komt. Uiteindelijk kom ik met brandende lamp thuis, gelukkig.
Accu aan de lader, oplaadbare batterijen voor reservelamp ook. Voortaan maar de reservebatterij mee! En gedurende de winter uit de Strada halen als ie stilstaat. Want koude is niet goed voor accu's.
De koude scheelt inderdaad veel voor de gebruiksduur van de batterijen, ik merk dat ook goed nu, vaker wisselen en laden dan in de zomer. Hier is het nu -4 tot -7 's nachts, dus de batterijen gaan uit de fiets.....
BeantwoordenVerwijderenWel heb ik altijd een set reserve batterijen bij me, als er iets is wat ik niet wil meemaken is dat jouw relaas.......
Groeten, Adri.
Hoi Casper,
BeantwoordenVerwijderenIk heb altijd 2 reserve accu's bij me. Zelfs als het maar een kort stukje is. Wie weet dat er een accu gewoon faalt. Dan heb je altijd die 2e reserve accu nog. Ook neem ik normaal op ritten waarbij ik tussentijds kan opladen of ergens blijf overnachten meestal mijn lader mee. Zodat ik de volgende rit als er een accu leeg is weer met alle accu's vol kan vertrekken. Maar ook ik maak wel eens een inschattingsfoutje. En dan moet ik dus in the middle of nowhere zonder lantaarn mijn accu wisselen. Daarom heb ik tegenwoordig ook nog een hoofdlampje bij me, dan kan ik ook nog wat zien in de fiets, mocht er geen lantaarnpaal aanwezig zijn. Deze kan tevens dienst doen als reserve voor of achterlicht aangezien hij rood en witlicht kan geven. 2 extra lampjes die ik bij echte duisternis op mijn spiegelsteuntjes zet zijn ook een welkome verbetering aan mijn nachtuitrusting. Bij echte duisternis kan men dan beter zijn hoe breed mijn fiets is. Deze verlichten namelijk vooral de voorkant van mijn fiets. Ik zie er verder niet veel meer mee. Maar wel voldoende bij lantaarnpaallicht. Zijn ook goede thuiskomertjes dus. Die doen het als je ze oplaad voor je gaat rijden zo'n 4 tot 8 uur. Ligt er vooral aan hoe koud het is dus. Ik hoop dat je volgende ritten weer wat veiliger zijn!
Groeten,
Roef
Ook ik heb extra lampjes bij de spiegel. Op de DF komen er wel andere lampjes op, maar ik wil niet meer zonder mijn breedte-lampen. Automobilisten gaan gewoon veel beter aan de kant. Om ook altijd over een (extra) achterlicht te beschikken, heb ik op de smurfenmuts een heerlijk fel achterlicht van Lezyne. Komt ook weer op de DF.
BeantwoordenVerwijderenZo herkenbaar, had altijd al twee accu's parallel in mijn Questen, nu in de DF twee apart, je ziet ook niet aan je licht dat ze minder worden, ineens is het op.......zwak punt blijven de draadjes die er standaard aan gesoldeerd zijn, deze meteen vervangen door dikkere kern (1.25q) doe ongeveer 7.5 uur met één lading dus......heb er geen spanningsbewaking op in de vorm van ledjes werkt dit? kost mi. ook weer stroom.
BeantwoordenVerwijderenInderdaad Willem, zeer herkenbaar! Had in de Strada ook altijd 2 accu's, nu ook in de QV. En sinds kort nog een 3de, die kan zowel voor de knippermast als voor de QV verlichting gebruikt worden, zelf een passend verloopstekkertje voor gemaakt.
VerwijderenBen ook 1x verrast door een accu die ineens de geest gaf, was volledig leeg! Die LED indicatie voor de vulling heb ik wel, werkt ook prima, maar je moet af en toe natuurlijk wel op de knop drukken, anders weet je nog niets................
" ... dat is pech
BeantwoordenVerwijderenJa Zutphen is een mooie stad, maar net iets te ver weg.
(Trikje hier, velo daar)
Ja, je ziet er veel dit jaar."
;-)
De Eindejaarstocht in Zutphen is dichterbij dan de Oliebollentocht in Rotterdam ;-) Dus dat moet toch prima kunnen ;-).
VerwijderenHeb best wel zin in ritje omgeving Zutphen maar is te ver weg om op de fiets te komen en weer terug........beetje Willy-achtig om de fiets op de kar te zetten en met de auto naar Zutphen te komen.......heb er een Oom gehad maar die is helaas overleden.......
BeantwoordenVerwijderen