Pagina's

zaterdag 11 november 2017

KLABAM, krrrrrrr, stil

Dat is de ervaring van menigeen met een klapband van een velomobiel. Gisteren heb ik dat ook ervaren. Gelukkig niet op topsnelheid, slechts 25 km/u.


Dit kwam onder de linker voorkant vandaan. Daar helpt niets tegen. De F lite ligt er wel inmiddels ruim 10.000 kilometer onder. Een flinke afstand, want deze band staat erom bekend bij 8 duizend wel op te zijn. Nu rijd ik een Strada, waarbij de wielen enigszins schuin staan. Daarom heb ik een paar maanden terug de banden gewisseld, om slijtage af te wisselen zeg maar. Wie weet werk het, want zoveel kilometer is toch wel wat. De rechter ligt er net zolang onder, maar is nog redelijk. Toch ook maar omgewisseld en nu gaat ie mee als reserve voor als er weer een band klapt. 

En nu maar weer kilometers tellen, hoewel, dat doet Strava voor me. Als het zo door gaat als dit jaar ben ik over 8 maanden weer aan de 10 duizend. 

Overigens rijd ik met een Antiplatt lint erin, wat volgens kenners de snelheid negatief beïnvloedt. Nou, dat zal best, maar ik heb buiten deze klapband nog geen enkel lek gehad. Eens per maand, als ik de banden op de juiste spanning zet, loop ik de banden na op steentjes en ander ongewenst scherp spul. Dan constateer ik dat ik waarschijnlijk lek was gereden, zonder het lint. Nou, dan kan die geringe lagere snelheid me gestolen worden. 
Ik twijfel nog over aanschaf van marathon plus, dan wel greenguard, omdat de 2017 versie een verbetering van de rolweerstand schijnt te hebben. Maar ja, ik heb nog voor 20.000 km F lites liggen.....


2 opmerkingen:

  1. Kan wel tot 5 km/u schelen bij dezelfde inspanning bij lage temepraturen is mijn ervaring, van F-lite/Shredda naar Marathon Greenguard.

    Maar ja dat is een keus...langzamer of veel hogere kans je velo uit te moeten op een ongelegen moment.

    Ik heb wel eens moeten worstelen met stugge banden in vrieskou en van kou stijf en pijnlijk geworden vingers, da's ook geen pretje. Dus dan of soepele vouwbandjes, of banden die echt niet lek gaan voor mij :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is een utopie te denken dat een Marathon Plus niet lek kan gaan. Dat kan ie wel zeker. En zie hem er bij kou en nattigheid maar eens af te krijgen. Wij kregen t.b.v. een rolweerstand test een 35 mm Marathon Plus in het geheel niet om een velg gelegd.

    De F-lite gaat mogelijk eerder lek, bij mij gemiddeld 1x per 5000 km, maar is in 5 minuten heel makkelijk gewisseld.

    BeantwoordenVerwijderen