Pagina's

woensdag 10 september 2014

De overgang

Ik bedoel niet het fenomeen waar vrouwen mee te maken hebben, nee, die niet, hoewel kenners zeggen dat mannen het ook hebben. Nee, daar ga ik het verder niet over hebben. Ik wil het hebben over de overgang van zomer naar herfst, die is wel merkbaar. De dagen worden korter, het is vroeg donker. 's morgens moet ik een zweethemd onder mijn shirt doen, korte mouwen kan nog wel. Morgen begint deel 2 van de Indian Summer, heb ik me laten vertellen. Nog een paar dagen genieten van lekkere temperaturen. De fietspaden raken bezaaid met eikels. Ik woon aan een weg met aan de overkant een flinke rij uit de kluiten gewassen Amerikaanse eiken. Met een beetje wind regent het eikels. Een aparte ervaring. Hier en daar verzamelt zich het afgevallen blad, opletten voor slippartijen. Op diverse blogs zie ik dat men zich voorbereid door de fiets te voorzien van andere banden. Ook ik ben daarin zoekende. Via ligfiets.net heb ik van Quemo een paar rollen Anti Platt gekregen, zodat ik mijn banden lekvrij kan maken. Tenminste, dat hoop ik. Nergens zijn ervaringen te lezen over het spul. Dat zie ik dan maar als opdracht voor mezelf. Ik hoop dat ik de erg fijn rijdende Speed King van Continental er weer op kan leggen, zonder bang te hoeven zijn voor stilstand door lekkage. Warmere kleding komt weer uit de kast. Sjaaltjes of sjalies gaan weer om nek en hoofd. We hebben een mooie zomer gehad. Augustus was weliswaar wat nat, maar veel overlast gaf het niet. De maandelijkse LOL tochten zijn doorgaans met mooi weer verreden. Daar hebben we toch maar mooi patent op!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Casper,

    De overgang zomer/herfst is inderdaad merkbaar, maar hoewel je het er niet over wil hebben, de overgang bij vrouwen is vaak ook héél goed merkbaar!
    Ik ben in elk geval blij dat mijn partner er doorheen is.........☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Caspar,

    Ik bracht mijn ligfiets gisteren naar de fietsenmaker voor een inspectiebeurtje om zeker te weten dat hij helemaal in orde is voor de Dolomieten. Tot mijn onthutsing vernam ik dat tandwielen voor moesten worden vervangen alsmede de trapas, ketting en tandwielcassette achter. Met de tandwielcassette en ketting heb ik circa 7500km gefietst. Met de trapas en tandwielen voor precies 16.252 km. De fiets fietst weer geweldig (dat is pas een overgang), maar ik vroeg mij af of het een normaal is dat ketting en tandwielcassette na 7500 km moeten worden vervangen. Wat is jouw evaring?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Gerrit,

      Ketting en tandwielen bij 7500 kilometer is normaal, als je "open" fietst. Dat is bij elke racefiets ook nodig. Door vuil slijt de boel sneller. Je kan de levensduur verlengen door de ketting met enige regelmaat schoon te maken en opnieuw te smeren.
      Trapas en tandwielen gaan veel langer mee, is mijn ervaring. Die heb ik eigenlijk nog nooit vervangen wegens slijtage.
      Maar goed, je merkt verschil en dat is belangrijk.
      Overigens kan je ketting en tandwielen met gemak zelf doen, in plaats van een dure fietsenmaker in te schakelen.

      Verwijderen
    2. Dank voor je adequate antwoord en advies Casper.

      Verwijderen