Pagina's

woensdag 10 juli 2013

als een jonge meid

Dat zei de sportarts gisteren bij de bespreking van mijn testresultaten. Ik heb een sportmedische test gedaan. Het is verstandig dat zo eens in de 5 jaar te doen, als je boven de 50 bent. longinhoud, bloeddruk, vermogen, soepelheid, van alles is getest.
Max hartslag bij de test was 178, maar dat kan makkelijk 185 zijn, verzekerde de arts me. Vermogen maximaal is 350 watt, viel me reuze mee.Bloeddruk 115 over 55, onderdruk daalde bij de duurtest zelfs tot 50.
Longinhoud 4,5 liter, ruim boven het gemiddelde van mijn leeftijd.

Een hart als een jonge meid en een conditie die daarbij past. Nou, dan moeten de resultaten ook maar eens komen.

Sinds kort gebruik in Strava om mijn ritten in op te slaan en te vergelijken. Dat laatste wist ik niet, maar bleek pas later. Wel een leuke optie. Zo zie ik dat ik op de eerste plaats sta voor het traject Lochem-Warnsveld, 61 mensen houd ik achter me. vermogen dat ik nodig had was 329 watt en gemiddelde snelheid 41,1. Dat vermogen zou wel eens hoger kunnen zijn, want als fietsgewicht kan ik maximaal 25 kilo invullen. Ik kan niet zeggen wat dat voor invloed heeft op het vermogen, wie het weet mag het zeggen.
De terminologie van Strava heb ik ook nog niet helemaal door. Wat is KOM, CQM, flag? Kudos? Nergens is er een uitleg te vinden.

Nu ja, voor het fietsen maakt het niet uit, dat gaat toch wel lekker.

Waarom ik een test heb gedaan? Af en toe slaat mijn hart over. Ik wil weten of de inspanningen die ik pleeg wel gezond zijn, dat ik dat niet ergens in negatieve zin terug betaal.
Nou ja, voorlopig geen zorgen.

9 opmerkingen:

  1. Hi Casper,
    Ik denk dat ik het weet en wil het je ook zeggen :)
    De vermogenberekening van Strava gaat uit van een normale racefiets.
    Als je daarmee 41 km/u rijdt, heb je inderdaad 329 Watt nodig. Met een velomobiel is dat heel anders. Voor 41 km/u in de Quest is maar 155 Watt nodig. Als je langere tijd 329 Watt kan volhouden, ik moet het met maar 207 Watt in een uur doen, ben in de uurs-race gegarandeerd sneller dan Daniel Fenn en Ymte Sybrandy.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. KOM betekent King Of the Mountain. Oftewel de beste. Je hebt natuurlijk ook Queen of the mountains.
    Je rit kan geflagd worden door een jaloerse bukker die het niet eerlijk vindt een krijgt dan nog gelijk ook van strava.
    En kudo's zijn complimenten. Da's een kreet die op een ander platform in zwang is geraakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. KOM betekent King Of the Mountain. Oftewel de beste. Je hebt natuurlijk ook Queen of the mountains.
    Je rit kan geflagd worden door een jaloerse bukker die het niet eerlijk vindt een krijgt dan nog gelijk ook van strava.
    En kudo's zijn complimenten. Da's een kreet die op een ander platform in zwang is geraakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat je een uitstekende conditie hebt is nu vastgesteld.
    Als je een cijfertjes freak bent kun je beter een Power2max meter in de crank aanschaffen.
    Als je alleen maar sneller wilt fietsen kan je dat geld beter eerst steken in een nieuwere fiets. De nieuwste Questen vragen minder vermogen tov de 3x20 inch Questen. In jou geval zou een Carbon zelfs voordelig zijn. (alleen niet voor de portemonnaie) Als ik het zo hoor is jou vermogen/lichaamsgewicht al gunstig. Je zou zelfs kunnen overwegen eens een QXS te passen.....als die past.
    Als ik Marloes vergelijk in haar Mango 54 en nu in haar Carbon QXS 009 dan zit daar zo maar 10-15 km/u snelheidswinst in bij normale kruissnelheid op lange afstanden. Puur door de fiets.

    Strava is een leuk sociaal speeltje. Moet je niet te serieus nemen als trainingmaat.
    Ik ga 80 km/u bergaf van de Apeldoornseberg zonder trappen en ben KOM geworden met 1700 Watt.
    Ik heb een carrière in de wielersport gemist. Haha! Echt niet. Ben een middelmaatje bij amateurs.
    Trap ongeveer hetzelfde vermogen als jij, maar bij een veel hogere hardslag en heb meer gewicht mee te slepen. Zal het zeker weten tegen jou afleggen. Zelfs in je 3x20 inch Quest.

    Fiets eens een wedstrijd mee tegen echte fietsers (ligfietswedstrijd bedoel ik dan) om te zien hoe je meekomt en waar je staat. Dat is altijd weer anders dan jezelf meten en analyseren op een dagelijkse WW-rit. Strava registreert leuk en heeft nog wat grappige functies en mogelijkheden, maar serieus nemen? Nee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hmm, in de dagelijkse praktijk is het iets moeilijker dan zomaar een aantal watt's aan een bepaalde snelheid te knopen. Ik heb zelf ervaring met de Quest en rij dagelijks met een SRM meter en zie de meest uiteenlopende waardes voorbij komen. Afhankelijk van de banden en het weer en wel of geen koepeltje, wel of geen schuimdeksel etc etc zit ik ergens tussen de 100 en 220 watt voor 41 km/h. NOrmaalgesproken rij ik met Marathons green guard en schuimdeksel, als het weer niet al te slecht is zit ik dan op +/-44 km/h bij +/-200 watt.

    Met een Strada zul je +/- 200 watt nodig hebben voor 41 km/h verwacht ik. ligt een beetje aan je banden en of je een koepeltje hebt. met goede banden en een koepeltje wordt het nog iets minder.

    Strava verbied trouwens onze gestroomlijnde fietsen voor zover ik weet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toch nog maar weer een nabrander van mij. Misschien heb je daar nog wat aan met trainen.
    Wat Wim daar als eerste zegt is natuurlijk waar. Strava gaat uit van wielrenners. In welke vorm die rijden is onduidelijk. Ouwe stalen racefiets met roestige lagers of hyper moderne lichtlopende carbon tijdritfiets. Alleen of in peloton. Racefiets is racefiets voor Strava. Maar dat is een andere discussie.

    In vergelijk met een Quest heb je veel meer vermogen nodig met een racefiets om dezelfde snelheid te behalen. Behalen is een ding, maar behouden is weer iets anders. Ik kan ook makkelijk dik over de 60 km/uur fietsen, maar slecht enkele tientallen seconden. (WK Leer) Daar zal ik vermoedelijk kortstondig tegen de 300 W geleverd hebben. (incl rugwind) Volgens Kreuzotter is mijn 1 uur race een week later onder gelijke omstandigheden (wind, temperatuur, fiets) op de RDW-baan met gemiddeld 190 W (512 W Strava!) gereden. (gem. 49,8 km/uur) http://app.strava.com/activities/63531650
    Ik denk dat mijn hartslag hoog tot zeer hoog was. Ik had zelf 1 minuutje als vanouds weer hyperventilatie. D.w.z. mijn hart gaat rond of over de 200 zonder te pompen. ...dus ook geen zuurstof....(!)
    (ging goed, even een angstig moment)

    Leg dat naast de resultaten van Wim en zie waarom hij zoveel sneller was. Meer duurvermogen van huis uit (10-15 W) beter getrimde fiets (Lichter Carbon en Aero aanpassingen) wat je kan vertalen in minder vermogen vraag van zijn fiets dan mijn Quest. Dus bij juist gebruik weer kan omzetten in meer aanzetten, dus snelheidswinst.
    Zijn fiets komt gewoon verder bij gelijk vermogen inbreng als mijn fiets.
    Zou ik zijn fiets rijden zou ik sneller gaan dan mijn eigen fiets, maar niet sneller dan Wim. Hij heeft meer eigen vermogen in huis van zichzelf.
    Zou ik in jou fiets een race dezelfde race rijden ben ik langzamer dan mijn eigen fiets.
    Zou jij in mijn fiets rijden zou je waarschijnlijk een snellere tijd neerzetten dan ikzelf nu gedaan heb.
    Zouden we tegen elkaar fietsen in ieder zijn eigen fiets, ben jij zeer waarschijnlijk de snelste van ons twee, ondanks dat ik een snellere fiets heb dan jij. Leuk he? :-)

    Dan de hartslag. Natuurlijk heeft Wim (en jij ook) een veel lagere hartslag met efficiëntere zuurstof uitwisseling. Wim heeft wel een smaller werkgebied (tussen actief waardes en max, b.v. 100-140 slagen) waarin zijn hart functioneert maar daar blijft hij ook makkelijk binnen. Hij moet zelfs moeite doen hogere waardes te krijgen. Dat kan.
    Mijn hartslag is niet in orde. Soms niet betrouwbaar meetbaar door onregelmatig slaan. Waardes fluctueren sterk.
    In rust zit ik al op minimaal 80-85 slagen. Gewoon in rust aan de start kom ik al niet niet meer onder de 100 slagen. Mijn werkgebied is tussen 110-180 (=80% van mijn max) veel breder. Maar ik varieert ook veel makkelijker. Als ik fiets zit ik vrij snel rond de 135-140. Het gebied voor mij waar praten nog mogelijk is onder inspanning. Enige extra of langdurige inspanning laat mijn hartslag al snel omhoog schieten richting 160-170 of meer. Het kan ook net zo snel (minuutje) weer terug omlaag. Dus de algemene conditie is wel (weer) goed. Maar het blijft opletten. Ik ga snel over de grens. Dat kan fataal aflopen.....
    Totaal anders dus als Wim.

    Over vermogens en trainingsgebieden voor het hart kan je een boom opzetten en een studie van maken.
    Zeker is dat deze waardes niet direct naast elkaar te leggen zijn. Je moet ze kunnen interpreten.
    Maar het is zeker niet onmogelijk. De moeite van het bestuderen waard denk ik. Je kan er veel van leren en ook veel mee doen met je training als je eenmaal snapt hoe om te gaan met die cijfers voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou Theo,

    Bedankt voor je review en tips. Aan jou kan ik nog niet tippen, gezien het resultaat van je uursrace onlangs. Dat haal ik niet. Ik denk wel vaker dat een nieuwe quest veel zal uitmaken. Het is even wachten op het resultaat van de reorganisatie op mijn werk en wat eventueel mijn nieuwe werkplek wordt. Als dat acceptabel wordt, komt er een nieuwe.
    En ja, vermogen en hartritmes, voer voor inspanningsfysiologen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Casper,

    Gefeliciteerd met die mooie resultaten van je sportmedische test. Het echte vermogen dat je op je ritten met je Quest levert kun je heel eenvoudig laten uitrekenen met Bocycles rekenprogramma. Dit programma is te vinden op het jou welbekende blog www.bocycle.nl

    BeantwoordenVerwijderen