Wat is nu de beste route voor woonwerkritten?. Regelmatige bezoekers van dit blog weten dat ik nogal eens op zoek ben hiernaar en dat ik ook nogal eens een andere route uitprobeer. Er zijn er nu drie die ik regelmatig fiets. De ene gaat bij Zutphen de nieuwe brug over en dan via Dieren naar Arnhem. Bij Rheden ga ik dan naar de IJssel, omdat rijden via Velp niet prettig is met een velomobiel. Dat is 37 kilometer.
Een andere variant is ten zuiden van de rivier blijven en pas bij Westervoort oversteken. Dan gaat het via kleine dorpen als Baak, Toldijk, Lathum. Veel rotondes.
Soms ga ik op de plek waar ik normaliter afsla om via Drempt te rijden rechtdoor en via Laag Keppel. Zo kom ik een stukje langs de Oude IJssel te fietsen. Een iets langere, maar mooie route.
Af en toe probeer ik iets anders, zoals deze week. Dan rijd ik Doesburg in om te proberen de Bingerdenseweg te vinden. Dat ging nu twee keer mis op de heenweg, verkeerde keuze bij kruispunten. Zo kom ik dan toch weer door Angerlo, wat ik dus eigenlijk probeer te vermijden. De gebruikelijke route gaat een brug over, wat vertragend werkt, en moet door Angerlo, een niet fijn dorp om doorheen te fietsen: onoverzichtelijke zijwegen, waar automobilisten net iets te hard rijdend uit kunnen komen, hun kroost net afgezet bij de plaatselijke lagere school. ga toch fietsen, denk ik dan.
Door Doesburg ziet er op de kaart goed uit. Vanmiddag heb ik Deze route genomen, om te kijken hoe het nu van de andere kant eruit ziet. Wie weet kan ik dan volgende week de juiste afslag op de heenweg nemen. Achteraf gezien is er nog 1 verbetering te maken. Waar ik de doorgaande weg verlaat over de Bingerdenseweg, kan ik ee fietspad over de dijk nemen, dan ga ik niet door de woonwijk Beinum. Dat zal best schelen, want de verkeersdrempels in die wijk zijn niet heel velomobielvriendelijk.
Dan komt er dus nog een dijk bij, op de dijkenroute ;) Bij haast neem ik dan uiteraard niet de bocht via Olburgen, want dat kost bij een gewone ww rit teveel tijd.
Maar op een dag als vandaag ontbrak de haast en werd het een mooie terugreis.
De beste route is uiteraard die route van 40 kilometer, rechtuit, over strak asfalt, zonder zijwegen en meer van die onzin. Aangezien deze nergens bestaat, naar mijn weten, doe ik het met the next best thing.
Je zegt het zelf al voor een velomobiel de route waarbij de gemiddelde snelheid het hoogst blijkt ( na diverse ritten ) en de reistijd ook niet veel langer is dan andere routes tenzij je dat aangenaam vindt.
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij dekt dat alles want oncomfortabele routes drukken automatisch je gemiddelde snelheid. Drempels, oneffen of ruwe wegoppervlakken of zware verkanting kosten je gemiddelde snelheid. Stops al helemaal.
Rijders in onbeschutte landstreken - daar waar Questen en Strada's voor ontworpen zijn - weten ook dat wind van opzij of schuin voor geen nadeel is voor Questen en Strada's. Dat geldt dan ook voor het rijden op dijken. Een voordeel van de staart van de druppelvorm die als zeil gaat werken, die DF's niet zo uitgesproken hebben.
Een andere overweging is veiligheid. Soms hebben de mooie routes onaangenaam gevaarlijke (oversteek) plaatsen of kruisingen waar het geregeld bijna mis gaat. Dan kun je de conclusie trekken dat de kans dat het een keer wel helemaal mis gaat groter is.