Pagina's

zondag 17 april 2016

klein onderhoud

Binnenkort ga ik met Edwin het rondje Hamburg rijden. Dan moet de Q in goede conditie zijn. Onlangs heb ik in Dronten wat spulletjes gehaald en vandaag was het moment om deze te monteren. Niets heel bijzonders, maar het moet toch ff.

Bij controle van mijn kettingrol onder de stoel, bleek dat deze niet meer een geheel is. De onafhankelijke delen bewegen ten opzichte van elkaar, wat niet bedoeling is. Die is vervangen.
Op hobbels klappert het nogal voorin, dus heb ik nieuwe rubbers voor de veerpoten meegenomen. Die zitten er ook op. Bijkomend voordeel, of nadeel, het is maar hoe je het ziet, is dat dan de wielen en veerpoten eruit moeten. Daarom heb ik maar gelijk de remmen nagekeken en schoon gemaakt. Daar kan best wat vuil in zeg. Als dan toch alles eruit ligt, kan je net zo goed de wielkasten leegmaken. Nou, ook daar zat nogal wat in. Van een van de veerpoten was het hoesje kapot, een scheurtje erin. Met ducttape gerepareerd.

Verder de ketting schoongemaakt en ook de achterderailleur. Die kleine tandwieltjes verzamelen ook aardig wat rommel.

Er zat wat speling op het stuur, dus even aandraaien om dat te verhelpen.

Als laatste de stormstrip. Bij het onderhoud aan de fiets van Edwin zag Theo de stormstrip. Die liep niet helemaal door tot vooronder. Theo vertelde dat het beste effect is, als je de strip tot helemaal onderaan doorlegt. Nu, dat moet dan maar. Pas bij Wim S een strip besteld en vandaag erop.

Dan moet er getest worden uiteraard. Ik hoor minder geklepper voorin. De ketting maakt iets minder geluid, maar toch wel wat. Sturen gaat erg strak, dat is even wennen. Gelukkig staat er veel wind, ook van opzij, met van die mooie stoten. Een zwaluw maakt nog geen zomer, maar het lijkt alsof de strip werkt. Voorheen had ik deze alleen op de achterkant, nu over de hele Q.

Test geslaagd. Hamburg, here we come.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten