Pagina's

zaterdag 20 december 2014

uitslag voorwielen en F lites

Is dat de juiste term, uitslag? Nou ja, het gaat erover dat ik vandaag bij toeval ontdekte dat een van mijn voorwielen leeg stond. Beter dan maandagochtend 07.15, dat wel natuurlijk.

Maar, wat er aan de hand is, vind ik wat lastig. Ik heb tot volle tevredenheid F lites voorop liggen. De stuuruitslag is evenwel klein, omdat het van die vette ballonbanden zijn. Nu heb ik op mijn woonwerkrit een paar punten waar de draaicirkel aan de krappe kant is. Nu blijkt dat ik te vaak de buitenband, aan een kant maar gelukkig, teveel geteisterd heb. Deze is op de wang doorgesleten. Heel jammer, want niet meer bruikbaar, maar met een nog fantastisch profiel. Nauwelijks te zien dat er al ruim 2000 kilometer mee gereden is.

Nu meen ik me te herinneren dat ik ergens een keer gelezen heb over het groter maken van de ruimte in de wielkasten, zodat je stuuruitslag groeter wordt en de kans op slijtage kleiner.

Wie mij kan vertellen hoe ik dat aanpak, mag uiteraard reageren!

9 opmerkingen:

  1. Hi Casper,
    Ik heb met een hoogtoerige stiftslijper (soort grote Dremel) met metaalfreesje erin de onderzijde van de wielkasten helemaal pas gemaakt om zo de maximale stuuruitslag te bewerkstelligen.Pas op dat je niet zover gaat dat de binnen zijde van de band aan de andere zijde aan gaat lopen tegen de Alu. bevestiging van het reactiestangetje. Rustig werken, bijslijpen kan niet meer en draag aub. een stofmasker, carbonstof is even gevaarlijk als glasvezelstof.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Casper

    Ik kan nu tussen de 6 en 7000 met de F Liter rijden. Ook ik heb krappe bochten op het traject. Wat ik mij zelf heb aangeleerd naast zo maximaal mogelijk aansnijden van de bocht is bij het eerst schurende geluid de stuurbeweging iets terug te halen zodat er geen geluid meer is. Het heeft geen zin door te drukken daar de draaicircel er niet groter van gaat worden. Voorheen draaide ik de banden om zodat de andere kant ook wat kon slijten.
    Voor slijtage op het loopvlak is het naar mijn gevoel het beste de band zo maximaal mogelijk en een beetje meer op te pompen. Uitlijning van de voorwielen moet wel perfect staan nadat ik met laser mijn voorwielen had gericht kon ik er ruim 2000 km meer mee rijden.
    Daar waar de band aanloopt in kun je inderdaad iets weghalen, echter aanlopen blijft hij altijd.

    hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kan Bison Rubber Repair gebruiken om de slijtplekken te 'repareren', en er zo nog een tijd mee doorrijden. De draden mogen zichtbaar zijn maar niet ook al doorgesleten. Zo heb ik dat zelf wel eens gedaan, met een flinke verlenging van de levensduur van de F-Lite. Was een tip van Wim S. trouwens.

    Groet, Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, dat ga ik eens proberen Marc, maar je link werkt niet. IK zal het spul wel vinden overigens, denk ik.

      Verwijderen
    2. De link toont alleen een productfoto; het product is gewoon in de bouwmarkt te koop.

      Verwijderen
  4. En dan in aanvulling op Marc: de rechterband op de linker velg zetten en vise versa.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op tijd omwisselen is zeker aan te raden zoals meerdere rijders al zeggen, en het advies proberen anders bochten in te sturen helpt in praktijk zeker ook ( gewoon alle ruimte voor een bocht nemen die je kunt vinden, uiteraard met inachtneming andere weggebruikers )

    Maar dan toch nog zullen de wangen van je banden slijten kwam ik achter toen ik wilde proberen zacht materiaal tussen band en wielkast aan te brengen. Dat was zo weggesleten ( ipv van de band wang, want zachter )

    BeantwoordenVerwijderen